• Brudiv­inter2­012
    Äldre 27 Nov 01:43
    3651 visningar
    21 svar
    21
    3651

    Varför gifter ni er?

    Jag undrar en sak. Nu när jag ska gifta mig alldeles snart så har jag flera gånger fått frågan:

    - asså.. varför vill du gifta dig?

    Ofta menar de inget illa utan bara undrar "varför" man egentligen vill gifta sig.

    Vad svarar ni? Varför gifter ni er? 

  • Svar på tråden Varför gifter ni er?
  • martin­a o affe
    Äldre 27 Nov 07:15
    #1

    Fråga till dig. Vad är det för folk som frågar dig sånt??
    Jätte konstig fråga..

    Om jag hade fått frågan så finns ett enkelt svar:

    För att vi vill leva våra liv tillsmmans och fira vår underbara kärlek med en underbart bröllop.

  • iech
    Äldre 27 Nov 07:43
    #2

    För oss finns det egentligen två delar i varför vi vill gifta oss.
    För det första för att vi älskar varandra, vill dela livet med varandra och därför gifta oss. 
    Den andra aspekten är det juridiska om det skulle hända någon av oss något och så vidare. :) 

  • Äldre 27 Nov 07:46
    #3

    Jag kan förstå att de antagligen inte menar något illa men samtidigt tycker jag att det känns lite förolämpande.  Men till din fråga, vi tänker gifta oss för att vi tror på äktenskapet. Vi vill visa världen att vi är ett.

    Just nu vet vi inte om det blir det stora bröllopet vi planerat eller om vi kör något enklare. Och det spelar ingen roll, det som är viktigt är äktenskapet inte bröllopet. 

  • Äldre 27 Nov 08:27
    #4

    Jag fick den fårgan med, jag fick dessutom den frågan av folk som var gifta. Jag tycker det är en idiotisk fråga, lika mycket som den man får efter man har gift sig. När ska ni skaffa barn då?

    Jag svarade för att jag älskar min söta Prins av hela mitt hjärta och vill leva resten av mitt liv tillsammans med honom.

  • Äldre 27 Nov 08:53
    #5

    Först skulle jag nog ställa motfrågan: hur menar du nu?/vad menar du med det?
    Sen skulle jag svara som martina o affe: att vi vill leva våra liv tillsammans och fira vår kärlek.


  • Alylly­ra
    Äldre 27 Nov 10:12
    #6

    För att vi vill ha en stor fest! Tungan ute

    Nej, men seriöst, jag har faktiskt aldrig tänkt att det har varit så viktigt att gifta sig. Vi vet ju ändå att vi hör ihop. Egentligen ville jag istället skaffa barn ganska snart.
    Men så började vi tänka efter, och insåg att vi inte ville ha några små att ta hand om när vi så småningom skulle gifta oss, eftersom vi gillar att bjuda och kunna festa med våra vänner. Och då blev det naturligt att vi istället började planera för ett bröllop först. Men vår ambition att leva tillsammans resten av våra liv skulle ju inte varit mindre aktuell om vi valt att inte gifta oss.

    Men jag kan definitivt förstå frågan. Om man inte kan svara på den så känns det inte som att man har tänkt igenom sitt beslut ordentligt. Mina kusiner döpte t.ex. sin unge för att "det ska man väl göra?". Känns inte som att ceremonin har nån mening då.

  • Anonym (Mulli­s)
    Äldre 27 Nov 13:58
    #7

    Men vad många som verkar tycka det är en dum fråga! Det tycker jag verkligen inte det är. Faktum är ju att bortsett från det juridiska så är man ju lika kär och lika mkt ett par som enbart sambo och så lever ju många så ngt är det ju som får oss som hänger på BT att ta steget med äktenskap utöver samboskap. Det tycker jag är en fullkomligt legitim fråga. Vi gifter oss mkt pga tradition och det romantiska kring det ( nu nämner jag inte ens; för att vi älskar varandra osv för det gäller ju lika mkt sambor) ärligt talat. Vi bor i en kultur ( USA) där äktenskap är normen, att vara gift underlättar praktiskt. Mina känslor för min partner är de som de är, oavsett om gift el icke.

  • Äldre 27 Nov 15:06
    #8

    Vi förlovade oss för att fira vår kärlek, inte för att vi skulle gifta oss inom en viss tid. Och det satte myror i huvudet på många...

    När vi sen valde att gifta oss så var det också för att fira vår kärlek som hade överlevt både husbygge (vi byggde det mesta själva) och många andra svårigheter.
    Så det självklara svaret när någon undrade "varför" - var ju: För att vi älskar varandra och vill fira det genom att ta det sista steget på relationsstegen och visa hela världen att det är vi två som hör ihop, att vi är själsfränder och kompletterar varandra. 

  • Anonym (??)
    Äldre 27 Nov 16:45
    #9

    Jag hade svarat vänligt: Ja, mig veterligen finns det bara en anledning, vad tänker du att det finns för olika saker bakom att ett par vill gifta sig? Känns ganska självklart för mig menar jag så jag hänger nog inte med i frågan riktigt? 

  • CoG
    Äldre 27 Nov 17:54
    #10

    Vi lever ihop och har barn.
    Rent krasst så är det en trygghet juridiskt för oss och barnen om något skulle hända.
    Så vi skulle kunna gå till rådhuset och skriva på papperna och sedan ha det hela klart.


    Men vi vill också fira vår kärlek och visa för omvärlden att vi gärna står ut med varandra i massa år till
    och göra det hela till ett festligt tillfälle och dela dagen med nära och kära.
    Och förhoppningsvis blir det en fantastisk dag att se tillbaka på med lyckobubbel i magen :)

    Kan man göra ett pappersärende till något festligt, då tusan ska man ta chansen :D

Svar på tråden Varför gifter ni er?