• Glytten

Kapplöpning till altaret?

För lite mer än ett år sedan berättade våra vänner att de skulle gifta sig i juli 2013, vilket de fortfarande planerar för.. Jag och min sambo har länge pratat om bröllop men inte kommit till skott, förrän nu. Men jag kan inte låta bli att känna mig lite elak som "plötsligt" ska gifta mig samma år som dem. Först tänkte vi gifta oss i oktober, men funderar nu på att gifta oss i mars istället.. Anledningen till det är att mars är den månad då vi blev ett par och den månad då vår son föddes.. Detta är inget som någon annan än vi tänker på.. Men en avgörande del i varför vi vill tidigare lägga vårt bröllop. Det handlar således inte om att gifta sig före dem, utan om månadens betydelse för oss. Detta skulle betyda att vi då berövar dem på "första paret ut" i vår vänskapskrets. Min sambo skall dessutom vara trofastastes på deras bröllop så vi vet ju en hel del om deras bröllop redan.. Men de vet inget om vårt. Om du vore jag vad skulle du gjort? Väntat med giftermålet till oktober för att glädja dem eller gift dig i mars och kanske hamna lite på kant med dem? Känner mig så kluven...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-26 20:32
    Toastmaster skulle det ha varit... Istället för trofastastes!

• Svar på tråden Kapplöpning till altaret?
  • minichristina

Förstår inte varför man skulle komma på kant med sina vänner bara för att dessa väljer att gifta sig innan en själv. Gift er då ni känner för det, är de bra vänner så kommer de inte ens att reagera på det på annat sätt än positivt.

• Glytten

Om det inte vore för hennes otroliga kontrollbehov så skulle jag lätt sagt det samma, men nu är jag kluven!

• PiaB

Har också svårt att förstå det där, men alla är ju olika. Skulle ni reagera annat än positivt om det var tvärtom? Tänker att det kanske är så eftersom du frågar. Vi gifter oss i augusti och om någon nu skulle komma och berätta att de ska gifta sig innan det skulle jag säga; men vad kul!

Om ni är goda vänner kan ni väl fråga om de tar illa upp? Och ta ställning till svaret.

• Yourstruly

Tycker nog ni ska vänta, visst det är ert bröllop men visst känns det tråkigt att det ska behöva kännas kluvet? Vänta tills mars året efter tycker jag då :)

• Glytten

För min del hade vi kunnat gifta oss samma dag.. Det är inte där skon klämmer, det är hennes otroligt höga förväntningar. Det känns lite som att beröva ett barn på sitt godis, då hon längtat så länge och nu "klampar" vi in och säger att vi ska dela godiset lika... Förstår ni hur jag menar!?

• Kaffegrus

Förstår att du är kluven. Vissa är ju mer lättstött än andra, vilket det kan låta sin din kompis är.

Å ena sidan tänker jeg att det kan vara smart att undvika att trampa dem på fötterna och gifta sig mars året efter, samtidigt ska ju inte de bestämma när ni ska gifta er.

Hur ser er relation ut? Kan ni prata om det? Hon kanske inte alls bryr sig egentligen.. Det kanske är möjligt att ni har olika bröllopsplaner där ert i hennes ögon inte kommer att överglänsa deras ändå (vilket det självklart gör i era ögon )

• Chicita

Prata med dom, förklara varför ni valt det datumet.
    Att dom får veta det före alla andra kan vara det avgörande i om dom tar illa upp eller stöttar er.

Och eftersom det verkade bli missförstånd när jag skrev samma sak i en annan tråd så förtydligar jag nu direkt...
    Nej jag menar inte att ni ska be dom om lov eller tassa på tå för dom.
    Men för er egen sinnesro så kan det vara skönt att få sätta sig ner med dom mellan 8 ögon och prata igenom det.
    Om inte annat så bör det i alla fall inte bli något "och dom vågade inte ens berätta det för oss själva"...  

• tagetuss

När jag läste rubriken trodde jag att du å maken skulle ha race fram till altaret istället för att gå lugnt. Typ till nån technomusik istället för brudmarschen :)

Trist sits! Jag har aldrig riktigt förstått det där med brudpar som tror att dom har ensamrätt på äktenskapet.

Ibland får jag nästan känslan av att de tror att andra gifter sig bara för att jävlas med dem.. Inte att andra faktiskt oxå vill vara gifta. Realitycheck månne?

Jag tycker ni ska gifta er i mars med gott samvete om det är då ni vill gifta er!

Lycka till oavsett!

• maxmamma

hm jag trodde oxå att ni skulle jogga in eller gå väldigt fort in till nån väldigt poppig ingångsmarsh.

men varför ska ni behöva stå tillbaks för deras skull? ni är  väl vuxna människor allihop som har rätt att göra vad som känns bäst för er?

nä kör på o gift er i mars om  det är det ni vill. 

• Fjärilen

Jag tycker att Chicita har rätt. Prata med dem och förklara ert motiv. Då kan ingen bli sur och ni behöver inte ha dåligt samvete.

• frida o björn

Jag tycker också att ni kan gifta er när ni vill. Om man är på samma ställe i livet och vill samma sak och det råkar bli samma år så måste det ju vara ok? Man kan inte ha "ensamrätt" på en hel sommar eller ett helt år...

• Mmmaria

Hur hade du tänkt/känt om det var ni som skulle gifta er först i bekantskapskretsen, men sedan kommer din kompis och gifter sig några månader tidigare? Ibland kan det vara bra att försöka sätta sig in i den andra parten situation.

Själv hade jag nog inte brytt mig. Däremot om lillebrorsan "trängde" sig före.

Annars tycker jag att oktober låter trevligt (kan rekommendera september) så att ni får lite spridning på ert firande och inte har allt samlat i mars. Jag skulle hellre dela på det roliga.

• Glytten

Efter lite diskussion med sambon kom det fram att våra vänner bokstavligen sagt till honom att vi inte fick gifta oss innan dem.. Vilket kan kännas lite löjligt, men vi väljer att respektera detta och vi kommer att vänta med vårt bröllop. För mig handlar det inte om att hinna först och om det nu är så viktigt för dem så vill inte jag beröva dem detta. Jag vill gifta mig av kärlek till min sambo och nu blir det att längta några månader till.. Känns bra! Tack för att ni tog er tid att svara!

• Mmmaria

Skönt att ni har bestämt er i alla fall. Lycka till med all planering och jag kan som sagt rekommendera september/hösten ; )

• daniiel

Usch, så förbannad jag blir. Hur kan man öht ens tänka tanken på att "förbjuda" någon annan att gifta sig, oavsett vilket år/månad/dag/tid det är. Så fruktansvärt löjligt!

Det är otroligt snällt av er att vänta med erat bröllop. Jag hade inte gjort det. Jag hade gift mig när jag ville med den jag ville vart jag ville, oavsett om det hade blivit samma månad som ett par vänner, före några vänner osv. Jag hade inte velat gifta mig samma vecka, där drar jag min gräns.

Nåja, huvudsaken är väl att ni bestämt er och att det känns bra för er :)

• PimPim83
    daniiel skrev 2012-11-29 07:20:34 följande:
    Usch, så förbannad jag blir. Hur kan man öht ens tänka tanken på att "förbjuda" någon annan att gifta sig, oavsett vilket år/månad/dag/tid det är. Så fruktansvärt löjligt!

Det är otroligt snällt av er att vänta med erat bröllop. Jag hade inte gjort det. Jag hade gift mig när jag ville med den jag ville vart jag ville, oavsett om det hade blivit samma månad som ett par vänner, före några vänner osv. Jag hade inte velat gifta mig samma vecka, där drar jag min gräns.

Nåja, huvudsaken är väl att ni bestämt er och att det känns bra för er :)
Svar på tråden Kapplöpning till altaret?