• Sandia

Smakråd och fråga!

Hej!Är ny här så hoppas nu jag gör rätt Vilken av följande ringar tycker ni är snyggast? (Har kollat på liknande ringar som den första och de två sista, men hittar inte exakt likadana på internet)De jag har provat har varit ganska tunna. Jag vet att bestlutet är mitt , men tycker det är roligt att höra andras åsikter. Hörde någonstans att vitguld inte är så bra, att ringen blir "ful" snabbt. Stämmer det? Hur blir ringen isåfall, går det att fixa? Vad är det för skillnad på platina och vitt guld? Tack för era svar!

• Svar på tråden Smakråd och fråga!
  • Pillan

Jag gillade 4:an bäst! Kan inte svara på dina andra frågor tyvärr...

• karamell

Heeej! Jag tycker ettan är snyggast! 4 an och 5an är också fina.

Vitt guld blir typ gult efter ett tag där det "vita" nöts bort, i med att materialet vit guld inte egentligen är vit, utan vanlig färgad guld som har "rhoderats" och blivit vit, så det är bara det yttersta lagret som är vitt. Det går at "rhodera om" då måste man göra det en gång per halvår typ.
    Platina är mer ett genomgående material i den färgen den är, det är lite mörkare än vit guld, och mycket dyrare.

Själv har jag valt att ha vanlig gult guld på mina ringar men tycker också att vit guld är väldigt snyggt. 

Lycka till =) 

• Sandia

Tack så mycket för era svar och tack för förklaringen, då förstår jag bättre Så de blir ungefär som vanligt guld efter ett tag?

• Grönöga

Angående vitt guld. Nej, det blir inte som vanligt guld. Vitt guld är vitt helt igenom. Det kan dra åt det gula eller blå hållet beroende på legering dvs blandning av andra metaller. Ser man till att det innehåller minst 16 palladium får det en kall grå ton. Inte olikt stål eller titan tycker jag. Detta är då utan rhodineringen. Med rhodinering blir det silvervitt. Men då är det en yta som efter hand nöts bort. Så välj utan rhodinering så får du ett material som håller samma färg hela tiden och som ej behöver skötas om.

• Fjärilen

Ringarna var fina, har du tänkt hur din andra ring ska matcha den snedvridna?

Jag har vitguld och min förlovningsring som jag har haft i över ett år nu är fortfarande lika fin tycker jag.

Svar på tråden Smakråd och fråga!