• Lina2126

    Gåvor till gästerna?

    Jag funderar på små gåvor till gästerna när de sätter sig vid bordet.


    Till damerna har jag tänkt varsitt litet pärlarmband och funderar nu på vad jag kan hitta på till herrarna. En tanke är att köpa näsdukar i tyg och brodera deras initialer på. Bu eller bä?


    Eller så har jag hittat flasköppnare som ser ut som en fluga (sån man knyter, inte insekten). Vad tror ni?


    Eller ska vi bara lägga varsin chokladbit på bordet (fint inslagen)? Eller chokladbitar med våra initialer?


     


    Fråga 1. Vad tycker ni om ovanstående?


    Fråga 2. Vet ni vart jag kan köpa vita nädukar i tyg inte allt för dyrt?


    Fråga 3. Någonstans i Sverige/Sthlm man kan trycka choklad med initialer på (om vi väljer att inte göra det själva). Hittar bara från USA...

  • Svar på tråden Gåvor till gästerna?
  • Lina2126

    Tack för inputs! Att ge gåvor är ju absolut inget måste, men får vi in det i budgeten skulle jag gärna göra det. Vi har vintage-tema på bröllopet så jag tänkte att en näsduk och pärlarmband passar in.


     


    Jag räknar inte med att alla behåller vare sig armband eller näsduk, det är mer som en fin gest från vår sida som jag hoppas att gästerna kan uppskattas. Men choklad gillar ju nästan alla, så kanske det är ett "säkrare" kort även om det skulle ligga mer tid o tanke bakom hembroderat etc.


     


    =)

  • Lina2126
    Sofiiiz skrev 2012-11-19 14:09:19 följande:
    Vi beställer specialbeställd choklad med våra initialer på en av pralinerna. Vi har beställt en ask med 4 praliner i för 88 kr ink moms. Sen var de olika priser beroende på hur många praliner man valde, och vilken fyllning i chokladen man ville ha. Jättebra service och enkel att ha mail/telefonkontakt med :)

    Till barnen så har de gjort efter vår förfrågan små chokladhjärtan i olika färger och smaker i en liten påse. 45 kr påsen.

    Prima Pralin - www.primapralin.se/

    De ska även leverera hem till oss i Upplands väsby då de ändå skulle ha leverans till Stockholm. :)
    Tack fört tipset! Men ouch, det blir dyrt med 88 kr per pralinask...hmm..kollade du runt med flera, var det ung samma pris överallt?
  • Lina2126
    Fjärilen skrev 2012-11-19 14:35:12 följande:
    Vi gav ingen present vid bordet. Vi hade däremot cigarrbar och "egna" tändstickaskar som vissa tog med sig hem som ett minne.

    Jag ogillar att man skiljer på killar och tjejer när man har presenter. Om jag skulle fått någon så hade jag blivit glad för choklad.Glad
    Varför ogillar du att man skiljer på tjejer och killar? Av ren nyfikenhet undrar jag =)
  • Lina2126

    Ok ,låter som att många inte alls skulle uppskatta något annat än godis (snarare lämna kvar det?)...kanske får tänka om då...tur att det är lång tid kvar =)

  • Lina2126
    GustavB skrev 2012-11-19 14:47:54 följande:
    Kommer beställa M&Ms från USA med våra intialer på samt i våra bröllopsfärger. Har ingen nötallergikergäst så det kommer nog bli kanon :]
    Inte så fasligt dyrt heller, ca 25-30 kr per person tror jag att det skulle gå på för ca 75g M&Ms.

    Googlade lite och fick fram dessa som gör praliner med monogram, oklart pris dock.
    www.chokladhuset.com/text1_25.html
    www.tartrummet.se/viewpage.php?page_id=4

    Skulle inte heller rekommendera gåva i form av pärlor osv då det är så otroligt individuellt vad man gillar när det kommer till smycken osv, även om tanken givetvis är väldigt trevlig.

    Lycka till :)

    Tack för tipsen!


    Verkar vara himla mycket billigare från USA i vilket fall, bara chokladen isåfall överlever resan oskadd..

  • Lina2126
    snowstars skrev 2012-11-19 14:53:05 följande:

    Du kan ju ändå ge något hemgjort om du vill :) Kan ju vara hemgjorda praliner/annat godis/saft/marmelad/sylt eller nåt helt annat. Nåt ätbart tror jag är uppskattat eftersom alla människor måste äta :P Så då är det lättare att hitta något som passar alla. När det gäller till exempel armband har ju väldigt många olika stil så därför kan det vara svårt att hitta något som alla gillar.


     


    Även om jag skulle ta hem armbandet (om du nu skulle vilja ha såna som gästgåvor) skulle det bara bli liggande i en låda hemma hos mig, och det är väl inte det som är din tanke med presenten?


     


    Samtidigt ska du ju självklart ge något som du själv vill ge bort. Och bara för att vi här på BT inte använder armband betyder ju inte det att dina gäster inte gör det :P


    Jag TROR att våra gäster skulle uppskatta ett prälarmband, men säkert inte alla. De som bantar blir säkert inte glada för chokladen heller, haha. Men just denna sak kan jag ju inte bolla med vännerna eftersom det är presenter till just dem, då får jag förlita mig lite på vad ni säger härinne ;)
  • Lina2126
    Fjärilen skrev 2012-11-19 15:14:46 följande:
    Jag ogillar att man delar världens befolkning i två delar pga av vilket kön de har och tror att 3,5 miljarder människor beter sig lika eller gillar vissa saker pga av sitt kön.

    Däremot så kanske alla dina tjejkompisar har samma intresse tycke och smak som dig och blir jätte glada för ett armband.... Det vet ju bara du Glad
    Misstänkte att du tänkte pga genus ;). Just när det gäller detta så ser jag inget större problem i att de får olika, vill de byta med varann får de gärna göra det ;)
  • Lina2126
    Chicita skrev 2012-11-19 15:25:01 följande:
    Jag kan börja med att berätta min syn på gästgåvor...
    Som gäst så tar jag hellre en pralin som jag kan äta i väntan på maten eller som något sött mellan rätterna eller efter maten än typ ett graverat glas eller något annat udda som jag inte har någon användning för längre fram.
    Det där med att använda placeringskortet som gästgåva (graverade glas, bestick, servetter osv) går alltså bort för mig. Sånt tar jag inte med mig hem.
    För den delen, vad ska jag frakta det där glaset i (om det nu var ett sånt jag fick).

    En grej som speglar brudparets intressen eller temat på festen däremot kan vara jättekul att spara, om jag kan frakta hem den på något bra sätt alltså.
    Så av den anledningen skulle jag tycka att ett pärlarmband eller broderad näsduk skulle kunna vara roligt att få. Men generellt gillar jag inte det där med "hans och hennes".

    Vi gav bort trollkors.
    Dom är smidda av järn, och användes på medeltiden för att skrämma bort troll och annat skrymt, och hängdes då över ladugårdsdörren. Men sen blev dom en skyddsamulett istället som bars i en läderrem eller vaxat linsnöre.
    Vi valde detta då vi hade medeltidstema för det första, men vår granne är smed också, så hon erbjöd sig att tillverka dom väldigt billigt. (eller tja billigt och billigt, men det var till en bråkdel av vad dom skulle kostat om vi hade handlat dom på en marknad eller liknande. Nu blev det typ materialkostnad).
    Det var alltså något som verkligen speglar oss, våra intressen och vårt tema. Och det blev väldigt uppskattat.

    Andra saker jag hört om (eller fått själv) är tepåsar med hans och hennes favorit-te från det te-drickande brudparet.
    Hemlagad marmelad/sylt för hon som syltar och saftar så mycket hon bara hinner.
    Småflaskor med parets favorit-vin.
    Eller det bästa någonsin: en "frukostpåse" med ett hembakt frukostbröd, en tepåse med favoritte, en miniburk marmelad och något mer... Så att man kunde dela brudparets favoritfrukost med dom även om man inte var på samma ställe...

    Jag håller med om det med graverade presenter, vad ska gästerna med ett glas med vårat namn på...


    Just därför tänkte jag näsduk med deras egna initialer, så blir det kanske roligare att behålla. Och för oss skulle det spegla vårat tema - vintage - med pärlarmband och näsduk, tänker jag.


    Tepåsar är fint, men vi dricker mest kaffe =): Och jag föreställer mig att ett armband/näsduk är lätt att stoppa i fickan/väskan och ta med i motsats mot att vi köpt nåt större, och större chans att folk kommer ihåg att ta med hem (om de vill).

  • Lina2126
    Tessla skrev 2012-11-19 16:10:08 följande:
    Vi är inne på att ge bort sytl/saft mmm, och samtidigt istället för etiketten skriva placeringskortet på burken...

    En tanke är att ge de som uppskattar sådant en liten flaska saft (rabarber eller fläder) som precis räcker till en drink sedan på festen...
    vodka och rabarbersaft och fruktsoda är jättegott !
    de som vi vet inte gillar sådant kommer att få ngt annat. Tranbären från iår ligger i frysen och väntar precis som vildplommonen.

    Men detta kommer ju vara ngt typiskt oss...
    Är ett fint armband ngt som är typiskt för dig och din blivande skulle jag köra på det!. Och hur lyxigt är inte en näsduk...?
    Jag skulle bli suuperglad för en liten burk hemgjord sylt/marmelad! Det är en fin ide det med. Fast hemma hos oss är det mannen som är "syltaren" så vi får väl se vad han tycker om den idéen..=)
  • Lina2126

    Sofiiz - menade inte att det var dyrt för det ni får, jag uttryckte mig fel. =)


    Det är självklart ett hantverk och det kostar! Bara att det var mer än vi tänkt lägga på just bordsgåvorna, som mer ska vara som en gest från oss. Tänkt oss 10-30 kronor per person, ca.


    Burre - det låter fint vilket som!!


     


    Jag blev faktiskt lite förvånad över att så många var så negativa till gåvor vid borden, även nu när jag läst ikapp gamla trådar. Personligen skulle jag bli jätteglad för en liten gåva från brudparet, utan att jag skulle förvänta mig något. Och jag skulle bli glad oavsett vad det var, choklad (mums!), ett smycke jag kan spara, och allra gladast för något hemgjort (sylt, broderi eller vad det nu må vara).

  • Lina2126
    Chicita skrev 2012-11-19 16:15:10 följande:
    TS:
    Det här var den billigaste näsduk jag kan hitta när jag söker i alla fall om ni nu gärna vill ha näsdukar

    viewitem.eim.ebay.se/Ladies-White-Woven-HANDK...
    Tack snälla!! Hittade även på en svensk sida, 6 st för 60:-! Annars kan man ju köpa duk/linneduk och sy till men då blir projektet väldigt stort helt plötsligt..
  • Lina2126
    TheD skrev 2012-11-19 19:19:14 följande:

    Ätbart går oftast hem. Mer uppskattat än något som ev inte intresserar gästen alls. Saker med ett namn på...eh nej. dammsamlare har vi redan och jag är väldigt säker på att jag/vi skulle slänga sakerna. Min make skulle inte spara en näsduk... Sylt/marmelad - nja, inhet vi skulle ta hem om inte någon står och kollar att man plocar mec sig det... syjunta känns det som ;)


    Ni får helt enkelt göra som ni själva känner för :)


    På dig låter det nästan som att du skulle bli "sur" över en gåva som inte är precis vad du vill ha? Självklart hoppas jag att våra gäster inte reagerar så, men gör du det är det ju fullt möjligt att någon av dem gör det också. Det är ju något man får, och om man hellre slänger något som någon lagt ner tid och kärlek på i papperskorgen istället för att ta med hem, jag vet inte...jag tycker att det känns lite respektlöst.


    Det finaste jag fick till mitt andra barn nu var en hemvirkad filt av en vän. Inte för att det var den finaste filten jag någonsin sett, eller ens i rätt färger, utan för att det låg så mycket kärlek bakom.


     


    Oavsett vad vi väljer hoppas jag att gästerna reagerar med glädje och inte med att leta efter närmsta papperskorg...=)

  • Lina2126
    PiaB skrev 2012-11-19 19:38:22 följande:

    Jag tror iof att det är skillnad på att få en virkad filt till sin bebis eller en gåva på ett bröllop.


     


    Att det verkar som att de flesta inte bryr sig om gåvan är nog att det är ett ganska nytt fenomen i Sverige som kommer från USA, som så mycket annat i bröllopssammahang. Jag tror helt enkelt inte att jag och många andra förstår varför man ska ge sina gäster en gåva.


     


    De får ju vara med på bröllopet och blir bjudna på mat och dryck och umgänge. Många blir t.o.m. bjudna på resan och övernattning så det känns lite malplacerat med en gåva "bara för att". Men självklart om man hittar något som verklige speglar brudparet kan det vara kul. Jag tycker dock inte det är oförskämt att inte ta hem eller att inte använda en sådan gåva. Det är ju inte som att jag inte använder eller blir glad för en födelsedagspresent eller bröllopspresent eller så. Jag tycker bara att det känns onödigt men alla gör som de vill


    Den ståndpunkten förstår jag - att gåvor till gästerna inte behövs. Det gör det ju inte, egentligen. Men även om vi kommer att lägga ner mycket tid, tanke och pengar på att bjuda våra gäster och på en (förhoppningsvis!) fantastisk dag så känner jag att våra nära och kära även de lägger ner tid och eftertanke på att hitta klädsel till bröllopet, lägger pengar på möhippa, svensexa, ev hjälp innan, taxi, ev present och övernattning (gästerna står för det själva, de som vill sova kvar vilket vi tror de flesta kommer att göra). Med andra ord kostar vårt bröllop (likt många andra) en hel del för gästerna också, och vi vill tacka för att de firar den dagen med oss =).


    För mig är det skillnad på att tycka att det är "onödigt" med present (vilket det i viss mån är, om man inte resonerar som jag ovan) och att "bli sur" för att det inte är en present som passar just en själv, och då hellre kasta den direkt. =)

  • Lina2126
    Chicita skrev 2012-11-19 19:47:26 följande:
    Det jag tror är svårast är om gåvan är svår att ta hem, eller om det är något som personen förväntas använda.
    Ett armband (hur fint det än är) kanske man känner sig manad att använda varje gång man ska träffa dig oavsett om det är ens stil eller inte. Bara för att man inte vill verka otacksam liksom. Så då kanske det är lättast att "glömma gåvan" någonstans...

    Nu menar jag inte alls att era gåvor är fel på något sätt, eller att era gäster inte skulle gilla dom. Det var bara ett exempel på hur folk kan tänka eller reagera.
    Och varför en "sak" kan bli en obekväm present.

    Vi fick en flaska med såpbubblor till middagen på ett bröllop. Vad ska vi med dom till liksom?
    Ok om man hade fått dom i kyrkan, då hade man ju kunnat blåsa bubblor utanför sen när brudparet kom ut och fått fina bilder. Men till middagen? Inomhus i en K-märkt lokal... Men visst, dom följde med hem och gavs bort till några som säkert skulle uppskatta gåvan bättre.

    Våra halsband med trollkors var ju också en chansning. Men dom togs emot över förväntan och flera har använt dom efteråt (har sett bilder på FB där någon haft halsbandet på sig på en fest jag inte varit bjuden till exempelvis) och några har hängt upp halsbandet på en krok i hallen, som dom var ämnade att sitta från början som skydd vid ingången liksom.
    Men det hade ju lika väl kunnat bli en flopp.

    Jag tror att det där med gåvorna är något man egentligen gör mest för sin egen skull. Det känns bra att ge något till gästerna som ett tack för att dom kommer och är där och så länge man inte tar det som ett personligt påhopp eller som att någon är otacksam om dom lämnar saken dom fått, så är det väl bara att köra om man har råd Glad
    Jag förstår absolut ditt resonemang! Men jag skulle aldrig förvänta mig att gästerna måste använda armbandet om de inte gillar det, och jag hoppas att de känner mig tillräckligt väl för att veta det =).

    Jag t.ex. skulle inte känna mig bekväm med ett trollkors, men skillnaden ligger kanske i att jag skulle bli jätteglad för gesten och sparat det ändå, inte bara kastat det i papperskorgen för att det inte passar mig. Sen gör det självklart inget om man glömmer eller väljer att lämn gåvan på bröllopet om man inte vill ha det, just därför lägger vi inte FÖR mycket pengar på det heller, så blir vi inte "ledsna" om någon inte gillar det =).
  • Lina2126
    Chicita skrev 2012-11-19 20:13:29 följande:
    Nu undrar jag om du blandar ihop mig och TheD. Jag citerade en del av ditt svar till henne, men jag är inte hon och jag har inte sagt att jag skulle kasta en gåva.
    Och jag har bara förklarat hur någon, rent i allmänhet kan resonera.

    Jag sa inte heller att alla skulle bli superglada över ett trollkors.
    Jag tog det som ett exempel på hur det kan bli där man gör en chansning med en present. Det hade lika gärna kunnat bli en "katastrof" (där alla hade lämnat kvar sina presentaskar) som en succé.

    Jag får en känsla av att du antingen inte läser det jag skriver ordentligt, för det var lika med första inlägget jag skrev. Du svarade på hälften och typ försvarade saker, som jag höll med dig om längre ner och som alltså inte behövde något försvar.
    Att jag tog tepåsar som exempel då betyder inte heller att alla måste ge bort te-påsar för att det är den enda rätta gåvan (eller hur man nu vill se det). Utan det var just ett exempel på något som kan vara personligt.

    Du missförstod nog mitt svar =).


    "Det jag tror är svårast är om gåvan är svår att ta hem, eller om det är något som personen förväntas använda" - Det tror jag också, därför tvekar jag och frågar här. Det jag menade var att jag förväntar mig inte att de måste ANVÄNDA armbandet om de inte gillar det (även om det är en sak som faller under kategorin "användas"), mer än att de kanske blir glada för gesten, det hoppas jag i sånt fall =).Men eftersom flera här (inte du!) inte alls skulle uppskatta något liknande och/eller bara kasta det direkt, blir jag tveksam om jag tänker fel.


    Och angående korset - här förstod du nog mig jättefel - jag tycker att det var en otroligt fin present med mycket tanke bakom- och passande temat! Mitt svar på det om korset menade jag alltså att även om gåvan kanske inte skulle passat "Min Personliga Stil" så skulle jag bli jätteglad för det! Precis som dina gäster blev! =)

    Och jag menade inte att du kastade saker i papperskorgen, det var mer allmänt hållet som svar till vad andra skrivit - att vi alla är olika, att jag inte skulle kasta något som någon lagt ner tid på, bara för att den inte passade mig.=)

    Sen är jag tacksam för all input av alla här, och särskilt dina långa svar Chicita! Jag frågar ju just för att jag VILL ha inputs =)

  • Lina2126

    TheD -Nu förstod jag nog inte riktigt? Haha. Ja, kanske vissa slänger saker direkt om de får något de inte gillar, det kan man ju inte göra något åt. Men självklart tror jag inte folk skulle gå på bröllop för att få något? Det är ju därför jag hoppas att de blir lite glada, just för att de inte förväntar sig nåt =)

  • Lina2126
    Tessla och Chicita - jag får hoppas att våra gäster tänker som er =)
Svar på tråden Gåvor till gästerna?