Inlägg från: Boringbrick |Visa alla inlägg
  • Boringbrick

    IBS

    MissHH skrev 2012-11-26 09:27:05 följande:
    Va skönt att middagen gick bra!! Ja de är bättre att äta lite o sakta än mycket o snabbt . Man vill ju inte riskera magont just vid sånna tillfällen!! De där me magandningen verkade intressant! De ska ja testa nån gång! Hade behövt de i lördag då vi gifte oss! Magen va i uppror men lugnade ner sig strax innan ja skulle in i kyrkan!! :) Kramar
    Åh, va roligt!! Hur gick det?? Vilken tur att den lugnade ner sig då! :) Du får gärna berätta om din(eran) dag om du vill! :)  Grattis till dig och din man! ;)         

    Jag tycker att magandningen fungerar hyfsat faktiskt, helt klart större effekt än vanlig andning, så det man ska göra är nog egentligen att lära sig att andas så hela tiden, så blir man inte lika påverkad av stress osv, ;) 
  • Boringbrick
    MissHH skrev 2012-11-27 07:44:22 följande:
    Tack så mycket!! Vi hade en underbar dag!! Dagen innan sov min man hos våran toastmaster o ja hade mina 3 tärnor här. Vi band blommor, la ansiktsmaskar på varann o drack vin. Ena tärnan fyllde år då oxå så hade köpt tårta till henne o lite presenter!! :) På bröllopsmorronen så kom min kusin hit som är frisör. Hon sminkade mig o fixade mitt o tärnornas hår! Kl 14.00 började vigseln så strax efter kl 13.00 åkte vi till kyrkan! Ja bytte om där. Hela morgonen hade ja varit jätte nervös o kändes som om ja skulle svimma men 5 min innan de va dax blev ja jätte lugn! :) vigseln va jätte lyckade, överraskade min man me att en kompis syster sjöng Sonja Aldens du är allt o tårarna rann nog på dom flesta! :) fotografering efteråt ( höll på att frysa ihjäl :) ) de blev brudskål i lokalen, middag, svärfar höll tal, ja kastade buketten, min man kastade strumpebandet, de blev tårta o sen dans. :) kl 23.00 åkte vi äntligen till hotellet, vi tog me oss alla presenter o kort, vi satt i sängen me champagne o choklade o öppnade allt tillsammans! Hela dagen va helt underbar o lyckad, allt gick verkligen till så ja tänkt mig o föreställt mig i månader!! :) Men nu kommer bakslaget! Slarvat me mat o dryck hela förra veckan, stressad o varit nervös. Mår illa så fort ja äter nåt o så måste ja på toa på en gång! Magen är verkligen i uppror!! Så nu måste ja verkligen tänka på vad, hur o när ja äter. På lördag ska vi på stort event me mat o dryck så bäst att vara i topp skick då! :) Kramar
    Det låter som en underbar dag för er, vad skönt att du slapp magproblem och kunde njuta av dagen :) 

    Ja, det blir ju så, man får betala för det i efterhand..suck, hoppas att magen hämtar sig fort då ;) 
    Nu har du ju bara skrivit här, men måste säga att du verkar som en väldigt trevlig person :) 

    Kramar! 
  • Boringbrick

    Hej! 
    Hur går det för er alla där ute med era magar?  

    Jag har tack och lov börjat hitta rätt, äter bättre, långsammare och oftare så får inte "panik-tarm" lika ofta, har dessutom gått ner runt 4 kg på kuppen, vilket är både positivt och negativt. Glad

  • Boringbrick

    När jag fyllde år för ca. 2 månader sen så gav min pojkvän mig en upplevelse i present, eller rättare sagt sa att jag ska få en överraskningsdag, men eftersom jag verkligen mådde dåligt då så har det inte blivit av ännu. Det vore ju trevligt att få göra det, men känner mig inte fullt redo ännu. Dessutom vill han inte alls svara på några frågor jag ställer om det, han vägrar att ens svara på om det finns toaletter där vi ska vara, och som ni alla säkert håller med om så är det ju kanske viktigt information för oss med krångelmage. Och så är ju planering en ganska viktig del för att kunna må så bra som möjligt, och överraskningsdag hänger ju inte ihop med planering för min del.. :P 

    Hoppas att jag snart kan få uppleva min lilla överraskningsdag, och då gärna utan problem. :)

    Hur går det för er alla? Någon som har bröllop nu i december? :)

  • Boringbrick
    starmaja skrev 2012-12-07 19:38:02 följande:
    Nu är jag tillbaka igen, varit lite mycket på senaste :)

    Boringbrick:
    I dagsläget är jag allergiskt mot ägg och nötter. Men när jag var mindre så var det bra mycket mer. Jag är oehört tacksam att jag hade föräldrar som verkligen kämpade och höll mej på strikt diet så mycket av mina allergier växte bort. Det ska bli spännande att beställa bröllopstårta utan ägg och nötter + att min sambo är laktosintolerant. Vi ska og vara glada om någon överhuvud taget tar sej an uppgiften, he he

    Någonstans på vägen så har jag utvecklat en spyfobi. Det gäller både när andra spyr och panik  över att jag själv ev får kräksjuka, matförgiftning etc. När jag väl är i en situation så jag måste spy så blir det såklart ganska ångest laddat men man kan ju inte hålla tillbaka. Är jag ute sent på kvällen så blir det att jag hela tiden har stenkoll på alla andra på nattbussen. Ser nån ut att må dåligt så byter jag plats. Det värsta är små barn för som märker man inte på samma sätt om dom är på väg att må dåligt. Helt plötsligt så spyr dom ju bara. Jag vet att KBT är en väldigt bra metod för att häva en sådan här fobi. Men efter att ha googlat runt lite så har jag förstått att det tillslut går ut på att man ska dricka sk "kräksirap" och då tyckte jag att så mycket påverkar det mej ju faktiskt inte; he he Fobin som pratar.
    En sak som jag däremot ahr gjort är att jag har genomgått hypnos för att bli av med min fobi. Och det var riktigt häftigt. Först gick jag en gång på "session" som varade i säkert 2½h. En hel del blev bättre efter det det men inte allt. Så jag fick komma tillbaka en gång till, vi löse då ännu fler knutar men jag kan känna att lite sitter kvar. Funderar på att gå tillbaka igen.

    Hur medveten är din pojkvän om  dina magproblem? Om han  vet om det borde han väl kunna säga att du kan vara lugn det kommer finnas en toalett i närheten. 
    Okej, helt förståeligt! Tack för ditt svar :) 
    Lycka till med tårtan då får jag väl säga ;) ägg och laktosprodukter finns ju i det flesta bakverk, så förstår att det blir krångligt!

    Har som som sagt egna fobier, så jag vet ju hur det påverkar. Låter som en jobbig fobi eftersom det är precis som du säger svårt att hindra om man är sjuk liksom. It makes a little sense också faktiskt, det är ju faktiskt varken trevligt eller skönt att spy eller se någon spy. KBT är ju en rätt bra grej verkar det som, fast håller ju med dig om att "kräksirap" inte låter särskilt mysigt, inte gärna något man ställer upp på valfritt. Men kanske kan du så småningom gå tillbaka dit någon gång och avsluta :) Lycka till med det, vet att det är svårt att möta fobier!

    Han är nog rätt medveten om dem, så många gånger som han har behövt vänta på mig efter bio, eller springa med mig för att hitta en toalett(stackars honom). Ja, jag försöker få det ur honom, får väl tjata vidare kanske. 

    Hur medveten är din blivande/ sambo om din IBS och spyfobin? 
  • Boringbrick

    Nu börjar jul och nyår börja närma sig med stormsteg! Har ni här inne några tips att dela med er av vad gäller snäll julmat? ;) 

  • Boringbrick
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2012-12-17 20:24:36 följande:
    Hej tjejer!

    Har inte varit inne på länge men nu får jag väl skriva av mig lite och se om ngn av er har liknande problem...

    Har haft min värk, eller attacker/anfall som jag kallar det, i kanske...4 år från och till. Det kan komma på 10-15 min...känner att jag börjar få ont på vänster sida långt ner i magen...strax under midjan. Först gör det lite ont eller så jag känner av att nu kanske det är på g...sen om jag har otur så kommer sedan en sån smärta så jag hellre dör.. De kan variera i smärtsamhet....om jag nu har tur så gör det bara ont en timme eller så från och till. Om jag har otur så slutar det med att jag sitter på toa, för jag vill gärna försöka trycka ut allt som går när jag får så ont...och det brukar inte ta alltför lång tid,  och har så ont så jag inte vet vart jag ska ta vägen. Smärtan i magen är så hemsk så i sommeras, när jag kanske hade mitt värsta anfall, så kom smärtan i tre omgångar...efter varje omgång trodde jag att det var klart...tack och lov var jag hemma när det hände då jag hade så ont att jag till slut blev okontaktbar och sambon sa sen att mina ögon bara rullade när han försökte få kontakt med mig... Jag blir ofta helt kallsvettig och eftersom jag då får sånt blodtrycksfall eller va det va läkaren sa det berodde på, så känns det som att jag i ena stunden skall svimma och i andra stunden spy... När tredje attacken kom den kvällen ringde sambon ambulans. 
    De kom efter två timmar. Då låg jag i fosterställning i soffan och var så utmattad att jag bara ville sova. Efter ett sådant anfall känns det som att någon sparkat mig med stålhätta upprepade gånger i magen. 
    De tog med mig upp till akuten. Varken läkare eller sjuksköterska var intresserade av mig. Till slut kom läkaren och klämde på magen tre gånger och sen sa han att han inte kunde göra något. Sköterskan säger sen till mig att jag nästa gång skall vänta med att ringa ambulans. Jag svarade henne att hon skulle nog också ringt om hon inte fick kontakt med sin sambo. 
    Jag gick ut storgråtandes och så sjukt förudmjukad att jag aldrig kommer sätta min fot på den akuten igen. 

    Har före detta varit hos en vårdcentral 3 ggr och varje gång har jag känt att de mer tycker det är jobbigt att jag vill ha hjälp. Första gången fick jag ngr tabletter, när jag tog de vid ett anfall blev det ännu värre.
    Nästa gång fick jag remiss så de röntgade magen på mig...mindre trevlig händelse. 
    tredje gången va jag där för ett annat ärende hos en annan doktor och han frågade hur det va med magen och jag fick då ett par andra tabletter, Egazil, som har hjälpt mig lite.

    Tycker det är hemskt när läkare inte ger intrycket av att bry sig. När jag var på akuten önskar jag att jag sprutade blod för då hade de i vilket fall försökt hjälpa mig.
    För nej, jag tycker det är fantastiskt kul att åka ambulans och betala 420:- eller va de va för det. 

    Sorry att det blev lite långt.....
    Här inne får man skriva av sig hur mycket man vill! ;) 

    Usch, det låter inte alls kul!! Fy va trist att sjukvården bemötte dig så uselt, och väldigt tråkigt att det för det mesta brukar vara så när man söker vård för IBS och andra magbesvär... 

    Känner faktiskt igen mig lite i den där känslan på vänster sida rätt långt ner. Också haft ett riktigt hemskt sådant anfall, kunde inte annat än ligga i fosterställning utan att börja gråta av smärta. Mitt slutade med att jag tog en blandning av ett morfinbaserat(säger man så) preparat och två vanliga värktabletter, då blev det hanterbart iaf. Beror det på IBS? 

    Verkligen vilka idioter det finns även i vården, tragiskt då man faktiskt borde vara bra på att bemöta och ta hand om människor i vården. Hoppas du har bättre tur i framtiden med vården!
    L och J skrev 2012-12-17 20:29:08 följande:
    Hej tjejjer. Trist att fler lider men oj va skönt att veta att det inte bara e jag som har riktigt jobbiga dagar pga denna värdelösa magsjukdom. Har dessutom ett jäkla brock på matstrupen som göra att jag mår illa typ hela tiden. Fyfaaan va tröttsamt men som doktorn säger, inge kaffe ;,-( inge stress(precis typ gått in i väggen!) och tänka på vad man äter. (alldeles för envis för att äta barnmat så Nej!)

     
    Hej! Ja, visst är det skönt att veta att man inte ensam om det! Usch då, kan man göra något åt det då? Ja, det är verkligen en dryg sjukdom det där, eller hur..? Jag/vi finns här iaf om du behöver lite stöd eller förståelse. ;)
  • Boringbrick

    Hur gör man egentligen med nyår och IBS egentligen?

  • Boringbrick

    Imorgon händer det. Första gången jag ska börja i skolan efter jag fick min IBS. Är blyg i vanliga fall, så brukar bli rätt nervös inför såna saker, men nu med IBS:en så blir det ju ännu värre. Känns jobbigt att ens åka in dit och sitta på ett tåg/tunnelbana/buss i nästan en timme. För man vet ju aldrig hur magen ska reagera, speciellt när man är nervös. Några tips??

  • Boringbrick

    Oprekär: tack för ditt svar! Skönt att börja så sent! Jag börjar vid 9... Låter som en bra plan, tänkte också äta försiktigt på morgonen och försöka ta det så lugnt som möjligt! Blev lite nyfiken på den där medicinen. För det hänger ju ofta ihop- ångest/oro/stress och IBS. Kanske kan vara värt att kolla upp. Vad tycker du om dem? Lycka till imorgon!

  • Boringbrick

    Nej, du har rätt, set är ju alla bitar tillsammans som gör att det fungerar bra Va bra att det gick bra för dig!! dagen började dåligt då jag sov väldigt dåligt och spydde 5 gånger i morse, men sen gick det över förväntan.

Svar på tråden IBS