• Anonym (Mamma igen)

    Igår plussade vi och i december gifter vi oss... :)

    Måste bara skriva av mig lite...

    Har känt mig lite konstig i några dagar, på snudd till gravitetskrämpor men jag har haft det tidigare och då har det inte visat något när jag tagit gravtest - trodde inte det skulle vara något denna gången heller med det var det...

    Vi är superglada även om det inte var planerat än. I min familj har vi inte tagit det för självklart att ens kunna bli gravida, jag har jätteoregelbunden mens och vet därför inte när jag har ägglossning, har ett barn sen tidigare som inte heller va planerat men ändå så efterlängtat. Min ena syster fick vänta länge med första barnet, andra barnet gick fortare men nu kämpar de med det tredje och det har inte hänt något på över ett år... konstigt hur kroppen fungerar. Min andra syster och hennes man väntar på att adoptera för de kan inte alls få barn så för oss är det inte en självklarhet.

    Jag och min blivande man har väl slarvat en del med att skydda oss, jag har gått på minipiller men glömt ibland och sen de tog slut för två månader sen så har vi inte brytt oss om att förnya dem eller att skydda oss. Vi har båda kommit överrens om att händer det så är det välkommet men jag har nog trott att det inte kommer att hända en på ett tag vilket inte har gjort så mkt i och med att vi gifter oss i slutet av december.

    Jag är av den tron att är man avslappnad och inte väntar på att det ska hända (planerar för det) så händer det lättare än när man bestämt sig för att nu vill vi ha barn och så kan det dröja månader om ens alls för att man så gärna vill och går och spänner sig och varje månad när mensen kommer blir en besvikelse...

    Så nu är jag alltså gravid, jag har en liten bebis inom mig med mannen jag älskar - det känns underbart men lite pirrigt oxå. TIllsammans kommer vi att ha fyra barn med detta lilla liv. Det praktiska kommer väl att lösa sig allt eftersom..

    Men vi vill gärna hålla detta hemligt fram till julafton då vi tänkte tala om nyheten för våra familjer för att sen överraska gästerna på bröllopet - kruxet är att inte avslöja sig innan.

    Vad ska jag säga när jag inte kan dricka på våra julfester med jobben, möhippan osv? Alla vet att jag gärna tar ett glas vin eller två så det blir nog rätt konstigt att jag helt plötsligt avstår vid sådana här tillfällen, har ni några tips?

    Sen är jag orolig för hur jag ska må vid bröllopet eller tiden fram tills dess, vet ju inte ens i vilken vecka jag är i då jag inte haft en mens på flera månader eftersom jag gått på minipiller... så först måste jag ju göra ett VUL för att fastställa BF. Men det vore ju inte så roligt om man va jättetrött och illamående när man gifter sig, något som jag så länge sett fram emot... men det återstår att se. Förra gången så mådde jag riktigt illa från v8-v14 eller något... nu är jag minst i v5.

    Jag ska få uppleva den här underbara känslan att vänta ett barn igen, Wihoooo! Det ska bli så mysigt och spännande, sist va 7 år sen...

    Det va väl bara det, det blev lite långt men hoppas ni är några som orkar läsa och gärna komma med lite feedback! :)

  • Svar på tråden Igår plussade vi och i december gifter vi oss... :)
  • Sofiiiz

    Jag skulle ha berättat för den du tror planerar möhippa att du är gravid och inte får dricka, så kan hon planera utifrån det.
    Kanske du "äter antibiotka" och inte får dricka, men gärna tar nått alkoholfritt alternativ istället?

    Julfester o liknande med jobbet, kan du väl bara skylla på att du ska köra bil nästa dag så du får inte dricka, och tar nått annat istället?

  • tinaalpfält

    Först och främst...ett stort grattis!!

    Ang alkohol på möhippan tror jag att Sofiiiz har rätt; någon av de som planerar måste nog veta om det för att kunna styra in planerna på annat håll. När det gäller julfester och dylikt så ta bilen dit...om du säger att du kör hem borde det inte vara några problem att undvika alkohol utan att dra blickar till sig. Alternativt, beroende på om möjligheten finns såklart, ta ett glas alkoholfritt vin eller annan dryck. Det syns ju inte i glaset om det är alkohol eller ej.

     

  • Anonym (Mamma igen)

    Tack så mycket! Va snälla ni är! ♥

    Smart det där med antibiotikan, den kanske man kan köra... ;) Kruxet med möhippan är att det är min syster som håller i den och jag vill egentligen vänta med att avslöja detta för familjen till julafton som en liten julklapp där alla blir överraskade samtidigt... dessutom vet jag inte riktigt hur hon kommer att ta det - en andra gång har hon kämpat för att bli gravid medan jag blivit det oplanerat... lite orättvist kan tyckas även om jag vet att hon inte är den missunnsamma och avundsjuka typen, vet att hon kommer glädjas med oss men lite surt måste det ju kännas för henne... :-/

    Det typiska är att när hon frågade om vad jag hade för önskemål kring möhippan innan jag fick veta att jag va gravid så sa jag att jag gärna ville ha lite tjejparty, ut och dansa osv... hmmm inte bra ;) nu är jag mer sugen på att ha lite spa/hemmaspa, laga en god middag och umgås med tjejerna istället...

    Nä man behöver ju inte skylta med att man inte dricker alkohol men det brukar alltid vara någon som upptäcker sånt och börjar fråga en massa men man får ju göra det bästa... att köra till de olika julfesterna går inte, den ena anordnas buss så det skulle bli konstigt och den andra är det gångavstånd till från där vi bor...

    Tack för alla Grattis och Tips, vad glad jag blir! Har ni fler ideer och tankar tar jag tacksamt emot dem!

  • tinaalpfält

    Det där med att alkohol och penicillin inte får blandas stämmer inte riktigt och kan kanske vara vanskligt att skylla på. När jag käkade kåvepenin under Jul och Nyår förra året var det inte problem att dricka vin till maten. Huvudsaken var att jag höll tiderna innan och efter mat som man ska göra. Det stod heller inget om alkohol i Fass.

    Lite mer info om det:
    www.1177.se/Fraga-1177se/Fragor/Ar-det-farligt-att-dricka-alkohol-i-samband-med-penicillinbehandling/
    www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0#

     

  • tinaalpfält

    OBS! Jag menade dock inte att man ska supa ner sig helt bara för att det inte är farligt att blanda! 

  • Anonym (Mamma igen)

    Okej då gick det bet ;). Min m2b sa att jag skulle säga "det ska du skita i" :D men det skapar väl ännu mera frågor att säga så sen ligger det inte för mig att vara så burdus... blir svårt att hålla det hemligt, det kommer ju att bli spekulationer... men får väl säga något att jag ska upp och köra tidigt och att jag inte dricker före bröllopet då jag vill dra ner på kalorierna innan dess... inte direkt något starkt argument men ändå... :-/

  • Sofiiiz
    tinaalpfält skrev 2012-11-14 11:34:22 följande:
    OBS! Jag menade dock inte att man ska supa ner sig helt bara för att det inte är farligt att blanda! 
    Nä men de är en standard ursäkt för att slippa dricka. Man äter ju antibiotika för att man har en infektion, vilket i sin tur inte är så bra att blanda alkohol med.
    Sen om de inte står nått på fass om det så kan man väl ändå använda de som en ursäkt? Tror knappast att de kollar upp sånt om man säger att man inte vill dricka för att man äter antibiotika?
  • Sofiiiz
    Anonym (Mamma igen) skrev 2012-11-14 10:46:35 följande:
    Tack så mycket! Va snälla ni är! ♥

    Smart det där med antibiotikan, den kanske man kan köra... ;) Kruxet med möhippan är att det är min syster som håller i den och jag vill egentligen vänta med att avslöja detta för familjen till julafton som en liten julklapp där alla blir överraskade samtidigt... dessutom vet jag inte riktigt hur hon kommer att ta det - en andra gång har hon kämpat för att bli gravid medan jag blivit det oplanerat... lite orättvist kan tyckas även om jag vet att hon inte är den missunnsamma och avundsjuka typen, vet att hon kommer glädjas med oss men lite surt måste det ju kännas för henne... :-/

    Det typiska är att när hon frågade om vad jag hade för önskemål kring möhippan innan jag fick veta att jag va gravid så sa jag att jag gärna ville ha lite tjejparty, ut och dansa osv... hmmm inte bra ;) nu är jag mer sugen på att ha lite spa/hemmaspa, laga en god middag och umgås med tjejerna istället...

    Nä man behöver ju inte skylta med att man inte dricker alkohol men det brukar alltid vara någon som upptäcker sånt och börjar fråga en massa men man får ju göra det bästa... att köra till de olika julfesterna går inte, den ena anordnas buss så det skulle bli konstigt och den andra är det gångavstånd till från där vi bor...

    Tack för alla Grattis och Tips, vad glad jag blir! Har ni fler ideer och tankar tar jag tacksamt emot dem!
    KAnske du ska säga till syrran att du har ändrat dig om utefest och dansa, och hellre vill ha mys?
    Annars så mår du okej så kan de ju ändå vara trevligt fast utan alkohol då :)
    Tror de blir rätt så oundvikligt att syrran får reda på det om du tackar nej till alkohol på möhippan. Men hon kanske kan hålla de hemligt fram till Jul? om du berättar de för alla som är med på möhippan bara?

    Hon blir nog bara glad för din skull!
  • Victoria F

    Vad underbart, stort grattis!!! GladSommarbebis då alltså!
    Det löser sig nog med både hippa och bröllop ska du se, jag håller tummarna för att du ska få må bra. 
    Kram! {#emotions_dlg.flower}

  • Anonym (nyfiken)

    TS, är du med i decemberbrudar tråden? Tror att jag anar vem du är. Grattis! 

  • Anonym (Mamma igen)

    Tack söta ni för era inlägg! Ja det kommer nog lösa sig det är jag säker på! :)

    (nyfiken) ja det är jag... ville dock inte avslöja för mkt ifall någon som känner oss IRL är inne och snokar men jag är ju öppen som en bok så det är väl inte så svårt att lägga ihop ett och ett om man verkligen skulle vilja ;).

  • Anonym (nyfiken)

    hihi, ibland får man bara en känsla för saker...  Vad mysigt! 
    När jag var gravid med våran son så hade sambon 30 årsfest. Jag var i vecka 10 då tror jag. Och ville inte riktigt berätta så tidigt etc. MEN, jag drack alkoholfritt hela kvällen och ingen märkte något. hihi.

    Kan ju bli svårt för dig på möhippan, men till julfesten med jobbet etc så ska det nog gå bra. =D
    Hade jag varit du hade jag sagt till min syster att du inte ville dricka alkohol. anar hon ugglor i mossen då så skulle jag berättat.  

    Hoppas klänningen fortfarande passar, man blir ju lätt lite svullen första tiden. Men det var nyår va?

     

  • Anonym (Mamma igen)

    Nä det var inte dåligt utlistat av dig - jag vet inte alls vem av brudarna du är ;)...

    Kanske är det så att de inte märker något och gör de det får de väl undra då... :)
    Ja möhippan blir ju lite svårare men förhoppningsvis går det med bra, kan ju som du skriver säga något om syrran undrar... ännu en grej att hålla hemligt... först att vi skulle gifta oss gick jag och våndades hela sommaren över att vi inte skulle säga till någon, nu detta...

    Med klänningen har jag lite tur, råkade ju beställa en storlek för stor, tanken är att jag ska sy in den i december men nu får vi väl helt enkelt se om den kommer behöva sys in eller inte... fast tror inte jag hunnit växa så mkt tills dess - hoppas inte... :)


    Anonym (nyfiken) skrev 2012-11-14 14:47:52 följande:
    hihi, ibland får man bara en känsla för saker... Vad mysigt!
    När jag var gravid med våran son så hade sambon 30 årsfest. Jag var i vecka 10 då tror jag. Och ville inte riktigt berätta så tidigt etc. MEN, jag drack alkoholfritt hela kvällen och ingen märkte något. hihi.

    Kan ju bli svårt för dig på möhippan, men till julfesten med jobbet etc så ska det nog gå bra. =D
    Hade jag varit du hade jag sagt till min syster att du inte ville dricka alkohol. anar hon ugglor i mossen då så skulle jag berättat.

    Hoppas klänningen fortfarande passar, man blir ju lätt lite svullen första tiden. Men det var nyår va?
Svar på tråden Igår plussade vi och i december gifter vi oss... :)