• Zandraaa

    Ni som gjort egna festprogram

    Beställde ni "skalet" Och sen skrev ut innehållet hemma? Vad hade ni för material på innehållet? Vanligt ritpapper?

  • Svar på tråden Ni som gjort egna festprogram
  • daniiel

    Vi valde att skriva ut våra på ett tryckeri. För 60 vigselprogram och 60 festhäften betalade vi 400kr. Vi skrev allt klart på datorn hemma och tog med oss dit på ett USB-minne. Där skrevs det sedan ut. Som omslag hade vi ljusrosa, något tjockare, vanligt A4-papper. För dom vita sidorna inuti hade vi vanligt skrivarpapper, det som är lite tunnare. Sedan hämtade vi alla papperna och då skulle det vikas och häftas ihop. Hade vi gjort det hemma, så hade vi fått köpa patroner för över 700kr till skrivaren samt köpt papper, så det blev billigare att "leja bort" själva utskriften.


  • Zandraaa
    daniiel skrev 2012-11-13 09:56:10 följande:
    Vi valde att skriva ut våra på ett tryckeri. För 60 vigselprogram och 60 festhäften betalade vi 400kr. Vi skrev allt klart på datorn hemma och tog med oss dit på ett USB-minne. Där skrevs det sedan ut. Som omslag hade vi ljusrosa, något tjockare, vanligt A4-papper. För dom vita sidorna inuti hade vi vanligt skrivarpapper, det som är lite tunnare. Sedan hämtade vi alla papperna och då skulle det vikas och häftas ihop. Hade vi gjort det hemma, så hade vi fått köpa patroner för över 700kr till skrivaren samt köpt papper, så det blev billigare att "leja bort" själva utskriften.
    Oj de va billigt. Frö jag hittade en sida som skulle ta 3300 för 60 st festprogram med tryck och inhopsättning m.m. Men tyckte de va lite väl dyrt. Vart fixade du ditt :)? Får man se bild :)?
  • tinaalpfält

    Vi köpte tjockare vit kartong som vi vek på mitten och pyntade lite som omslag och sen skrev vi ut innehållet på vanligt kopieringspapper. Innehållet skrev vi i ett vanligt word-dokument som vi sen sparade som PDF. Via PDF:en kunde man sen välja att skriva ut som häfte/booklet och då fixade den automatiskt så att allt blev i A5 format och att sidorna hamnade på rätt plats. Supersmidigt!

  • daniiel
    Zandraaa skrev 2012-11-13 10:15:11 följande:
    Oj de va billigt. Frö jag hittade en sida som skulle ta 3300 för 60 st festprogram med tryck och inhopsättning m.m. Men tyckte de va lite väl dyrt. Vart fixade du ditt :)? Får man se bild :)?
    Ja, det kan löna sig att ringa runt till lokala tryckerier och fråga vad det skulle kosta att skriva ut hos dom. Vi trodde först att det skulle vara svindyrt, men icket. Nu var dock min make extra snål och valde att skriva ut i enbart svartvitt, men det hade bara kostat 300kr mer, alltså 700kr, att få det utskrivet i färg. Hade jag varit med, så hade det blivit i färg! :P

    Jag fotade inte häftena, men här är bilder från dukningen där man ser lite av häftet. Det var ett dubbelvikt A4a på längden i ljusrosa, med vita sidor med text och lite bilder invändigt.



    Fotade inte vigselprogrammet heller, så här är en dålig bild som jag hittad. Har roterat den, så den ser lite konstig ut. Både på festhäftena och vigselprogrammet, så hade vi bara vårt monogram på framsidan.


    Egentligen såg monogrammet ut såhär, med rosa, och det hade ju varit finare att få med det tycker jag. Maken tyckte dock som sagt att billigast var bäst :P


  • tinaalpfält

    Vi klistrade på lite kartong på framsidan och två stansade fjärilar. Sen band vi ihop hela kalaset med band.
    Här kommer en bild där de syns lite iaf.



     
  • Chicita

    Vi gjorde allt själva.
    Jag använde dåvarande jobbets skrivare som klarar av att skriva ut på tjockare papper, så vi körde pärmen i ett kraftigt papper och det inre pappret (räckte med 8 sidor, alltså 2 papper) på ett i samma serie, men tunnare. Inte lika tunnt som vanligt skrivarpapper dock.
    Det kraftigare var inte "kartong-tjockt" om ni förstår hur jag menar. Det är en fin linje mellan kartong och tjockt papper men vi gick inte över gränsen... 

  • Zandraaa
    Chicita skrev 2012-11-16 10:12:13 följande:
    Vi gjorde allt själva.
    Jag använde dåvarande jobbets skrivare som klarar av att skriva ut på tjockare papper, så vi körde pärmen i ett kraftigt papper och det inre pappret (räckte med 8 sidor, alltså 2 papper) på ett i samma serie, men tunnare. Inte lika tunnt som vanligt skrivarpapper dock.
    Det kraftigare var inte "kartong-tjockt" om ni förstår hur jag menar. Det är en fin linje mellan kartong och tjockt papper men vi gick inte över gränsen... 
    Fick ni text på både sidorna? Vände ni på pappret då? Gick texten igenom? Tänkte nu på innehållet :)
  • Chicita
    Zandraaa skrev 2012-11-16 11:08:59 följande:
    Fick ni text på både sidorna? Vände ni på pappret då? Gick texten igenom? Tänkte nu på innehållet :)
    Ja vi hade text på båda sidor och nej texten syndes inte igenom. I alla fall inte så det störde. Men vi använde som sagt lite tjockare papper som känns lite handgjorda nästan. Alltså grövre fibrer i materialet och inte helt slät yta. Dom var också vaniljfärgade (skulle föreställa pergament)
    Skrivaren jag använde kunde skriva ut dubbelsidigt, så den vände papperna själv. Men det går lika bra att göra det manuellt så att säga. Testa bara med något billigt papper först så du lär dig hur du ska vända dom för att det ska bli rätt.Glad
Svar på tråden Ni som gjort egna festprogram