• teddy
    Äldre 12 Nov 19:40
    3911 visningar
    28 svar
    28
    3911

    Lilla gamla söta mormor... Vad tycker ni jag ska göra?

    Nu vänder jag mig till er alla blivande (och föredetta blivande) brudar som kanske kan förstå hur jag känner...

    Jag är väldigt ledsen just nu för jag inser att min lilla mormor inte kommer kunna vara med på vårt bröllop! Vi försöker o försöker o försöker lösa situationen, men det går inte...

    Hon bor inte här, i samma stad som vi gör, utan ca 25 mil bort och hon är gammal o inte vidare pigg... Hon ser dåligt o hör dåligt, men jag har ändå hela tiden trott att hon skulle kunna vara med! Vi har försökt med alla släktingar som skulle kunna tänkas hjälpa till att köra henne o ta hand om henne, men de vill bara inte... och jag är så ledsen för detta. Det kommer kännas så hemskt att vara där i kyrkan och veta att min mormor sitter 25 mil bort, ensam, när hennes fösta barnbarn gifter sig! Jag bara gråter över situationen!

    Har ni några tips till mig... Hur ska jag tänka...?
     

  • Svar på tråden Lilla gamla söta mormor... Vad tycker ni jag ska göra?
  • PiaB
    Äldre 12 Nov 19:44
    #1

    En dum fråga kanske, men det är ju ännu dummare att inte fråga. Går det att gifta sig närmare mormor?


  • teddy
    Äldre 12 Nov 19:47
    #2

    Nää, ingen fråga e väl dum, men nä, de går inte riktigt... vi gifter oss om mindre än 3 veckor!!!

  • Äldre 12 Nov 19:49
    #3

    Kanske oxå en dum fråga men har hon inte färdtjänst?

  • Sofia8­2
    Äldre 12 Nov 19:51
    #4

    Förstår din förtvivlan.


     


    Vill de inte hjälpa till, släktingarna? Jag föreslår att du pratar med någon/några utvalda igen och förklarar att det är viktigt och under förutsättning att mormor orkar så får de hjälpa till.


    Annars kanske någon vän kan hjälpa till att hämta?Det behöver ju inte heller vara samma person som hämtar henne och som hjälper henne till rätta under dagen, uppgifterna kan fördelas.


    I min verklighet är 25 mil inte längre än att någon i din närmsta familj kan hämta henne dagen innan bröllopet och att hon inkvarters hos någon i familjen som bor på orten för bröllopet.


    Jag tycker att det här borde gå att lösa under förutsättning att din mormor vill och orkar.


    Om hon är gammal och så dålig så brukar man ha rätt till färdtjänst, vilket i princip betyder taxi. Kan det vara ett alternativ att kolla upp? Tror att det måste bokas lång tid innan, eftersom det är en långkörning.


    Hoppas det löser sig för er!

  • Sofia8­2
    Äldre 12 Nov 19:52
    #5

    Jag hann inte se trådstartarens svar innan jag skrev mitt svar.

  • amelia­n
    Äldre 12 Nov 19:53
    #6

    Finns det verkligen ingen som förstår hur viktigt det är för dig? Tycker inte alls att det låter OK att hon inte ska kunna komma även om hon är gammal, hör och ser dåligt. Jag tycker nog att du ska stå på dig här och förklara hur viktigt det är för dig.

    Ni kan inte låta henne sova över hos någon i staden typ din familj så kanske någon kan köra dit henne på kvällen och se till att hon kommer i säng? 

  • Äldre 12 Nov 19:55
    #7

    Några viktiga frågor om färdtjänst inte är aktuellt.


    Varför kan ingen släkting ställa upp?


    Är det ingen som bor i "närheten" av mormor?


    Kan hon tänka sig en övernattning? Isf hade ni ju kunnat hämta henne själv dagen innan och bara fixa övernattning till henne.

  • teddy
    Äldre 12 Nov 19:58
    #8

    Tack snälla ni för era kommentarer! Ni förstår ju verkligen mig! o ni förstår hur viktigt detta är!

    Jo, färdtjänst har hon o vi har till o med redan bokat en bil, men min mamma tror inte hon orkar åka helt själv o hon måsteju ha hjälp innan bilen kommer och efter när hon ska lämnas av igen. och som sagt, släktingarna vill inte ställa upp... men vi får nog ta tag i det igen o verkligen pressa dom lite! Jag tänker som så här att jag hade gjort det för deras skull om de nu hade varit dom som skulle gifta sig!! Kan inte dom göra det för vå skull då??

  • teddy
    Äldre 12 Nov 19:59
    #9

    ... ska tillägas att inget av henns barn/barnbarn bor i samma stad som hon...

  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 12 Nov 20:00
    #10

    Har lite samma problem här! Vi tänkte att hon får vara med på allt hon orkar sen finns det faktiskt färdtjänst!! superbra! Och om det inte går alls så tja...varför inte få ihop ett videpsamtal eller liknande?!! allt kan funka!!

Svar på tråden Lilla gamla söta mormor... Vad tycker ni jag ska göra?