• MoN

kuvertavgift?

fick nyss hem en inbjudan till en väns bröllop och det står i inbjudan kuvertavgift 200kr....dom ska ha ett kuvertbröllop säger hon och min fråga är nu vad mennas med det??
    jag fattar noll och hon verkar inte veta riktigt vad det är för när jag frågar så fick jag svaret kolla googel!

snälla är det någon av er som vet vad detta är?? 

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • aviman

Kuvertavgiften brukar vanligtvis täcka brudparets kostnader för mat och dryck under kvällen. Det är lite olika vad brudparen räknar in i det. Du kan ju fråga vad som ingår i kostnaden?

• GustavB

Vänta nu, hon har bestämt att dom ska ha kuvertavgift men kan själv inte svara på den frågan och hänvisar således till google? Hon, om någon, borde ju veta vad det innebär eftersom dom efterfrågar det :]
    Precis som Aviman säger så är det gästen som bekostar en del av bröllop, oftast mat/dryck men kan ju vara vad som helst. 

• Juli2013

du hjälper dem att finansiera bröllopet eftersom de inte har riktigt råd..?

• Sara 120707

Kutymen för kuvertavgift är att brudparet vill hålla bröllopsfest med middag och då de inte har råd att bjuda alla så ber de om kuvertavgift istället för bröllopsgåva. Så att er gåva blir en hjälp så att de kan ha en bröllopsmiddag.

Denna kuvertavgift ska MAX täcka kostnaden för mat och dryck, helst mindre. 200 kr låter inte orimligt.

Man brukar sätta in dessa pengar i förväg på ett angivet konto.

Detta är ett ganska omdebatterat ämne men om man bortser ifrån skilda åsikter kring själva fenomenet så är etiketten kring det enligt ovan.

• maxmamma

ja o precis som någon säger så vill  man använda sig av kuvertavgift så kan man kanske inte förvänta sig så mycket i present väg av gästerna men det beror ju lite på hur stor kuvertavgiften är.

tja alla de lärde tvistar om det är okej att ta kuvertavgifter eller inte o vad man kan förvänta sig som gäst att få i det priset o vad brudparet kan förvänta sig att få i gåva förutom avgiften.

Tycker man att det känns rätt med kuvertavgift så ska man välja det o tycker man inte om den metoden då låter man bli.

En del tycker nog det är sniket o småaktigt att brudpar kräver kuvertavgift o en del tycker det är okej.

själv så tänker jag som så att om det är hög kuvertavgift då ger jag mindre belopp i gåva, är det låg kuveravgift då ger jag lite mer i pengagåva.

tycker varken bu eller bä om kuvertavgift. ställer mig opartisk i denna fråga.

känner genom bekant ett par som valde att ha kuvertavgift som var medel hög typ 600kr o sedan ville de även ha pengar i present oxå.

plus att de hade en klädkod som gjorde att en del människor fick lov att fixa nya kläder oxå som gäst.

Så jag vet att endel som blev bjuden inte tyckte sig ha råd med allt så en del valde att komma o betala kuvertavgiften men gav en symbolisk summa, en del betalade både och plus nya kläder.

och några valde att inte komma alls utan bara satte in en peng på deras konto som present utan att gå  på bröllopet.

och nej det är inte jag som valde att ha så här.

första gången jag gifte mig med min dåvarande så bjöd vi på allt som hade med maten o  drycken att göra även tårta o vickningsgottis osv. och dåvarande maken o jag avsade oss presenter då men fick presenter iaf, som nya sängkläder,  nån ljusstake o resepresentcheckar.

nu när jag gifter om mig med min  nuvarande sambo så väljer vi att inte ha kuvertavgift, vi bjuder på precis allt o avsade oss presenter men OM man känner för att ge något så får det bli till vår bröllopsresa. 

• passionsblomman

Ett kuvert är till att börja med en beteckning för varje gästs tallrik, bestick etc. dvs per kuvert betyder "per person man dukar upp för"
    I Restaurangsammanhang talar man om pris per kuvert. Det är vad beställaren får betala per person. Med ett kuvertpris på 1000 kr/person, blir kostnaden för beställaren alltså 100 000 om man har 100 gäster.

Kuvertavgift är i sin tur något annat. Som fera redan skrivit, är det en avgift festarrangören atr ut per person. Det kostar kosrt sagt pengar att gå på det kalaset. man betalar en avgift. avgiftens storlek syftar ofta till att täcka en del av kostanaderna för mat och dryck. Det innebär att gästerna i förra exemplet skulle bidra med 200 per kuvert och därmed sänka totalkostnaden för brudparet med 20 000.

Att var och en betalar för sig är ju inget ovanligt i sammanhang där man går på fest, men att man är med och betalar även när man är inbjuden till bröllop, där man ju ska fira någon annan, är en ganska ny företeelse och för många helt otänkbart. I andra bekantskapskretsar är man tvärtom helt van att göra så.

Vad jag tror de flesta är överens om, trots stora skillnader i åsiker omkring detta, är:
    tar man ut kuvertavgift av sina gäster lämnar man inte samtidigt ut någon önskelista-avgiften är istället för present.

Vilket konstigt svar du fick av din väninna förresten!

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • PiaB

Alla har svarat så bra så jag säger bara, vilket märkligt svar! Hon måste ju veta vad hon tar betalt för? Låter konstigt, fråga igen vad det är som kostar 200. Som sagt är det en helt ok summa men man kanske vill veta vad som ingår.

Känns ju som att gå på restaurang och bara få välja pris, inte maträtt...

• MoN

tack för alla svar nu vet jag vad det är Glad tycker inte 200kr låter dyrt, jag visste bara inte vad kuvertavgiften innebar bara.
    pratade med min vännina och hon sa att dom hade fått idén av en arbetskamrat och tydligen så visse hon inte exakt vad det innebar mer än att gästen betalar en liten avgift och när jag sa att jag inte kommer köpa någon pressent då för att det blir för mycket för oss då vi själva håller på att spara till vårat bröllop så blev hon lite besviken men förstår ändå.
    jag bad henne kolla upp det ordentiligt så att hon kan ge ett bättre svar än "sök på googel" när/om några andra gäster frågar. 

Svar på tråden kuvertavgift?