Inlägg från: maxmamma |Visa alla inlägg
  • maxmamma

    Dalabrudar 2013

    Akjson skrev 2012-12-29 20:38:55 följande:
    Klänning.....ska precis börja leta....hyr man eller köper? Vad tycker ni? Ska även börja bestämma färgtema och inbjudningar. Kan man beställa på nätet vianåt tryckeri? Har urdålig koll och är inte pysslig själv.... Känner mej lite off och tar emot alla tips jag kan få
    tjena tjejen!

    när  det gäller hyra eller köpa klänning så känner jag nog mest att det känns fräschare o köpa en som är oanvänd jämfört med att hyra en klänning som kanske 3-4 eller fler personer haft på sig,iofs är väl klänningarna kemtvättade efter användning men nä det är fräschare o  köpa en egen.

    och gör man som jag nöjer sig med en kinasydd klänning så behöver det ju inte dra iväg med några enorma summor heller, kan nog vara ganska dyrt att hyra bröllops o festkläder har jag fått uppfattningen när man snokat runti trådarna här.

    Vad det gäller inbjudanskort från tryckeri så finns det ett tryckeri som heter Caligraphen som man kan beställa från via nätet. det är väl igentligen den enda tryckerisida jag känner till annars finns det nog kort på typ myheart.se eller twohearts.se

    annars är det väl enklast att googla på tryckeri så får du nog fram en hel del firma namn skulle jag kunna tänka mig.

    själv sitter jag med spänd förväntan på att få hem brudhandskarna jag beställde från jenjenhouse.

    väntar även med spänd förväntan på att min vigselring ska komma som jag har beställt.

    ska nu på onsdag åka o kolla  blomutbud med min  tärnas mamma som förövrigt ska binda buketten, alltså mamman ska binda buketten.

    ska nästa helg träffa de som ska vara serveringspersonal och disskutera o kolla av lokalen vi ska vara i hur det ser ut o hur mycket porslin det finns o planera dekoration då.

    efter  nästa helg på torsdag ska jag o min mamma åka o handla maten som ska vara på bröllopet och lämna det till serveringspersonalen som ska laga maten o servera oss.

    så fredag den 11 januari åker vi o dekorerar lokalen så den är färdig o klar att ta emot oss o ha vigsel o fest o middag där. ska bli så sjukt roligt att få dekorera o göra iordning allt som behövs.

    och till sist tack än en gång för att du vill delge oss dina planer.

    mvh maxmamma

     
  • maxmamma
    JochP skrev 2012-12-30 21:53:01 följande:
    Hej på er! Har inte sett den här tråden förrän nu. Jag bor i Leksand och vi kommer också gifta oss här den 29 juni. Det blir borgerlig vigsel på Hildasholm och sedan fest i Tibble bystuga. Nu börjar planeringen ta fart på riktigt. Har i dagarna fixat fotograf och toastmaster och jag håller på att bestämma mig vad jag ska ha för klänning. Det börjar kännas verkligt det här nu, innan har det ju varit så lång tid kvar.
    Hejsan!!

    hjärtligt välkommen till denna tråd för oss Dalabrudar 2013.

    oj då bor du inte allt för många mil från mig som bor i rättvikskommun men några mil utanför rättvik.

    har du o din blivande funderat på nått färgtema? har du nån aning om vilken modell på klänningen du vill ha?? o har ni kollat in nå vigselringar??

    Blommor, ska du ha nån brudbukett eller skippar du det??

    Gud vad roligt med all planering,m är nästan lite avis på dig/er som har den karamellen att suga på ett tag till.

    ja men tiden går fort tro mig, tyckte det var länge sedan man satt o började o planera o nu är det bara 13 dagar kvar innan jag får stå brud.

    du får gärna hålla oss up to date vart efter tiden går o  ni kommer längre fram i planering.

    och till sist, ett stort grattis till er båda till bröllopet o ett stort lycka till med allt härligt du har kvar att ordna med.

    själv sitter jag bara o räknar ner dagarna nu, konstigt va??

    så välkommen åter. 
  • maxmamma

    Nu tjejer börjar det röra på sig rejält igen.

    ska åka o bestämma blommor till brudbuketten på onsdag med tärnans mamma,

    ska åka på lördag nästa vecka o reka  av hur mycket som ska handlas till maten  med kockarna/serveringspersonalen

    Den 9 januari ska vi träffa prästen o gå igenom hur vi ska lägga upp vigselakten o välja psalmer.

    och nu förtusan måste ringen o brudhandskarna komma nångång så man får sin nyfikenhet stillad

    sen vill jag tacka er alla här för att ni delar med er av er planering o berättar hur ni lägger upp allt.

    och tack vare er här på denna tråd o på andra trådar där jag skriver så vill jag tacka för all vänlighet o stöttning för o peppa mig till lite bättre självförtroende.

    Jag är innerligt glad att jag fått äran att lära känna er och ha er som bollplank o "cyber" vänner.

    kram o tack till er alla. 

  • maxmamma
    Dalatösen skrev 2012-12-30 23:41:00 följande:
    Jag är nyfiken på vilken fotograf ni i Rättvik/Leksand trakten anlitat? Det är väl det som är på tapeten just nu hos oss.. Inbjudningarna börjar ta form, inhandlade det sista materialet idag så nu är det lite justeringar i texten innan jag börjar på riktigt så att säga.. Gott nytt år på er!
    jag har valt att ha en amatörfotograf som ska fotografera oss, han är riktigt duktig o tar bilder som är så gott som intill proffesionen hos en proffsfotograf.

    jag har sett denna fotografs portfolio o den är suveränt gjord, helt underbara bilder. dock så är fotograferandet en bisyssla till hans riktiga arbete så han kan inte ta samma pris som en som har fotograf som yrke.

    tror vi kommer att landa på dryga 3000 för de timmar han ska fotografera åt oss. Sen är det så att vi känner hans fru privat så därav kanske att priset blir något billigare oxå.

    oj då har du lite härligt pyssel att göra med inbjudningarna då. om du har lust o möjlighet får du gärna lägga upp bilder på ditt arbete på  inbjudningarna sen.

    själv såg gjorde jag oxå egna inbjudningar men glömde så klart att ta kort på dem o lägga upp här  och har inget material kvar att göra en för visa upp här Rynkar på näsan
  • maxmamma
    fiah skrev 2012-12-31 00:32:11 följande:
    Hej!

    Gott nytt år!

    hej o välkommen hit till denna tråd du med, vad roligt att allt fler o fler hittat hit.

    oj ja falun är inte heller så långt från mig det heller juh

    augusti är en bra månad, då fyller jag o  min äldsta son år Tungan ute
    Här planeras det bröllop för fullt. Vi gifter oss den 10 augusti Skrattande Bor i Falun.
    Kyrka och präst är bokat, festlokal är klart. Solist till kyrkan tillfrågad. Tärnor och marshalkar samt näbbar är utsedda och

    toastmaster+madame skall få frågan i dagarna. vad spännande då hoppas jag ni får ett positivt svar från de tillfrågade 

    Färgerna blir grått på en bas av vitt med accentfärgerna turkos och brun. låter som en jättefin färgsättning på temat
     
    Save the date kommer att gå ut de närmsta veckorna när vi är klara med utformning av inbjudningskort, så att allt går i samma stil. Nästan 90 gäster kommer få en inbjudan någon gång i mars. oh det var inte dåligt det blir lite folk då med andra ordGlad

     Klänning har jag inte tittat så mycket på men fästmannen och jag ska ta en dag att prova runt lite i Borlänge, där finns ju en del bra ställen för uppslag och ideér. Har besökt en del bröllopsmässor under året och planerar att gå på några till, ideér kan man inte få för många av... :)

    är nästan lite avis på er som har en del kvar att göra, ni som har lite kvar att suga på karamellen så att säga.

    åh hade oxå velat gå på några mässor men fanns inte tid till sånt, blir svårt med tid när man har småbarn o massa djur.

    Vi bestämde för precis ett år sedan att vi skulle gifta oss så vi har haft gott om tid att spara pengar. Man blir dock förvånad över vad DYRT allt är.

    ja det märkte vi oxå när vi började räkna på vad det kommer att kosta, men vi har haft turen att inte behöva stirra oss blind på nån specifik summa, men vi har satt  som maxtak 80.000 kr vi kommer dock understiga det ganska mycket men då har inte vi så många gäster heller.

    Men vihar inte medvetet försökt snåla in på något utan vi har köpt det vi velat ha utan att vara snåla så att säga.

    Men vi kommer att göra så mycket vi kan själv (jag älskar att pyssla och vi har familjer som längtar efter att få bli satt i arbete med detta projekt).

    ja vi har oxå valt att göra en del själv men som sagt vi har betalat för att få slippa en hel del göromål just pga att det blir svårt med tid när man har barn o djur o sen vill vi känna att vi vill kunna njuta fullt ut utan att behöva stressa med massa måsten.

    Det kommer dock inte att bli ett budgetbröllop, det här ska vi bara göra en gång i livet och vi vill bjuda våra familjer och vänner på en sjujädrans fest. helt rätt, har man råd o förmåga o vilja så ska man självklart slå på så stort som känns rätt för en själv.

    kan säga som så att första gången jag gifte mig med en annan man så slog vi på stort o det blev ett jättestort jättedyrt bröllop och just pga att många av de som var gäster då känns fel att bjuda denna gång,det känns lite som att tigga upppmärksamhet o gåvo tiggeri om man valt att bjuda många av de gäster som var då o få dem som gäster nu.

    så därför har jag o min m2b valt att ha mindre bröllop med färre gäster men med lyxig touch o inget snålbröllop bara för att det bir få folk.

    Du kan väl lägga upp lite bilder så småningom om du känner för det o det är alltid roligt att få bli lite up to date här på andras planeringar o ideer.

    och än en gång ett stort grattis o lycka till med det stundande bröllopet.

    mvh maxmamma
  • maxmamma

    hej alla härliga människor här inne på tråden.

    Roligt att tråden fortfarande hålls vid liv, nu har jag "bara" 5 dagar kvar innan det är dags att stå brud Glad 

    enda smolket i bägaren är att min aliansring inte har kommit än... börjar bli orolig då den skulle ha kommit i fredags förra veckanRynkar på näsan 

    måste ringa till den jag beställde den av för o höra om den skickades med försändelsenummer så det går att spåra den från norge o hit till sverige.

    ska åka o handla brudskålsskumpan o lite vin o brudbukettsblommorna på fredag och resten av maten som ska tillagas.

    på onsdag 9 jan ska vi träffa prästen o gå igenom hur ceremonin ska se ut.

    är allt lite pirrig i magen nu känner jag.

    jaja ska försöka gå o lägga mig o hoppas jag får nån klarhet imorgon om vart min ring kan ha hamnat...

    kram på er alla goa dalabrudar.
     

  • maxmamma
    Akjson skrev 2013-01-08 17:25:34 följande:
    Spännande med bröllop om bara några dagar!!! Själv håller jag på att slita mitt hår kring inbjudningar... Jag är inte pysslig, har inga egna idéer alls...försöker hitta inspiration på www.vistaprint.se men det går inte... . Har ni några tips? Man skulle ha känt en grafiker......
    åh men jag tror du kommer igång snart o får till riktigt fina inbjudningar, o när du gör det får du gärna delge oss hur de kommer att se ut.

    själv så är jag så jävla less över att min ring inte kommer som den skulle...
  • maxmamma

    Min ring kommer inte till bröllopet, fotografen tog ett annat uppdrag så nu har jag ingen som tar bilder heller. Tror jag sätter mig ner o grinar. Får man bli både ledsen, arg o möglig??

  • maxmamma

    Jag ska låna min mors aliansring som har röda o vita stenar o är i vanligt guld, den kommer passa jättebra då vi har vitt o rött tema nej jag har ingen att ta hjälp av angående fotograferingen. Får hoppas gästerna tar kort som man kan få nån cd skiva med bilder på. Sambon ska rigga upp våran digitala videokamera så den får stå o gå hela dagen o kvällen, men trist endå ...

  • maxmamma

    får hoppas ringen inte fastnar i tullen igen då när han ska skicka om ringen. men när jag väl får hem den kommer jag vara supernöjd för jag älskar verkligen den ringen.

    jo vi har marskalk o tärna som kommer att se till så det flyter på o som kommer att "påminna" gästerna om att ta kort oxå iofs så det blir nog bra endå till slut skulle jag tro.

    var o hade genomgång av vigselakten i kvälls med prästen o allt kommer bli så hejdundrandes bra iaf tror jag.

    nu är det inte inte långt kvar innan dagen bröllop kommer o jag har såå mycket kvar att fixa, känner mig lite stressad men på ett positivt sätt. 

  • maxmamma
    Akjson skrev 2013-01-10 09:29:38 följande:
    Be någon informera gästerna alldeles innan vigselakten om att fotografens frånvaro och be alla ta lite extra bilder och sen kan alla maila bilderna till er i efterhand så väljer ni själva ut vilka ni vill spara och göra något av. Taskigt faktiskt av fotografen då det är en sådan viktig dag.. . Det ska bli så spännande att läsa om ditt bröllop när du orkar uppdatera oss nästa vecka. Stort lycka till!!!

    Klart jag kommer berätta om bröllopet, men det känns jävligt surt att inte ha nån bröllopsfotograf...


    jo tärnan o marskalken är informerad o de kommer att påtala för gästerna att de gärna får ta lite extra bilder som vi kanske kan få som gåva nedbränd på en skiva eller så.


    tack vännen

  • maxmamma
    Alyllyra skrev 2013-01-10 10:53:42 följande:
    Åh, vad tråkigt! Vad ledsen jag blir för din skull...

    Men visst var det så att du kände fotografen? Ni kanske kan avtala om att ta några proffsiga bilder på er i era brudkläder någon annan dag? Det är klart att det inte blir samma grej, men det kan också bli lite mysigt och kul att få styra ut sig i klädseln igen och ta några fina bilder.
    Och då är ni inte så beroende av plats heller. Ni kan tex åka iväg till något fint ställe eller hitta en vacker vy... Tycker dessutom att fotografen borde bjussa på det när han nu ställer in så nära bröllopet!

    Och för att få fina bilder under vigseln och festen kanske ni kan hitta någon som kan vara lite mer "ansvarig", även om det inte är någon proffsfotograf. Kanske någon tonåring i grannskapet som kan ställa upp mot en billig penning? Så att ni är säkra på att få bilder.

    ja jag har oxå funderat på om vi kanske kunde ta några shots nån helg senare hemma hos oss, o jo vi ska ha tärnan o marskalken som får påtala för gästerna att de gärna får ta ngra extra bilder på oss o kanske bränna ner på skiva o ge som bröllopsgåva till oss.


     

Svar på tråden Dalabrudar 2013