• Skogus
    Äldre 8 Nov 13:06
    5407 visningar
    22 svar
    22
    5407

    Bilder på fina STILRENA tårtor!

    Jag behöver hjälp. Vi har en som gärna vill ta sig an vår bröllopstårta. Jag har försökt att förklara att den ska enkel och stilren och inte för mycket krusiduller. Hon har bett om en bild för att vi lättare ska förstå varann, men jag hittar ingen direkt som faller mig helt i smaken. Vi kommer ha dels vitt och svart som färgtema men även vanilj/ivory eventuellt. Dock är det inte krav att tårtan på bilden ska gå i dom färgerna, bara att den ska vara enkel och stilren men inte alltför "stel".  

    Hjälp mig att hitta inspiration till vår bröllopstårta genom att lägga upp bilder på era eller andras stilrena tårta.  

  • Svar på tråden Bilder på fina STILRENA tårtor!
  • Äldre 8 Nov 14:47
    #3


  • Äldre 8 Nov 14:49
    #4


  • Äldre 8 Nov 14:50
    #5


    Nu har jag lagt upp lite bilder, allt beror ju på vad du tycker är stilrent.
  • Äldre 8 Nov 14:50
    #6

  • Äldre 10 Nov 18:02
    #7

    Såhär såg vår bröllopstårta ut.



  • Äldre 10 Nov 18:10
    #8

    Vad som är stilrent för er behöver ju inte vara detsamma för andra...Glad

    Här är fyra som jag gjort, den näst understa är jag missnöjd med men brudparet var jättenöjda, innehållet var viktigast för dom, och dom valde en mousse som inte är skärfast, därför började tårtan att säcka ihop.
    Jag tycker inte om att ha allt för många dekorationer på utan försöker hålla det relativt enkelt. Sen är ju ingen i svart/vitt men du får väl tänka dig tårtorna i dom färgerna i så fall Flört




     


  • Äldre 10 Nov 18:30
    #9
  • Biogra­phic
    Äldre 10 Nov 21:38
    #10

    Chicita: jättefina ju! Vad tar du för pris? ;)

  • Äldre 10 Nov 21:48
    #11
    Biographic skrev 2012-11-10 21:38:57 följande:
    Chicita: jättefina ju! Vad tar du för pris? ;)
    Tack Glad

    Jag brukar säga så här - Jag är en glad amatör. Att be mig baka tårtan är förenat med en stor risk. Det kan gå som i tårtan med snäckorna, att den faktiskt säckar ihop.
    Eller som med min egen tårta, det gick inte att lägga på sockerpastan ens så det blev en gräddtårta (fast jag hade inte grädde så det räckte ordentligt).
    Så jag rekommenderar egentligen inte att be mig göra tårtan. För det är ju förenat med en viss risk eftersom jag inte har ett stort konditori och bara kan slänga ihop en ny tårta eller göra en extra "bara ifall att"...
    Dom jag har gjort - har jag gjort till vänner.
    Men när jag bakar till andra så brukar jag ta 20:- per bit + eventuellt extra kostnad för frakt, dekorationstid om det är avancerade dekorationer eller sånt som tar lång tid.

    Jag bakar för att det är kul, inte för att tjäna på det. Och jag går inte i vinst, ibland till och med i förlust. Men det är det oftast värt (för mig Flört )
  • Matild­aMatti­as
    Äldre 10 Nov 22:25
    #12

    Om du söker inspiration så kan du gå in på www.annicake.se Hon gör jättefina och goda tårtor och ska göra våra bröllopståror, vi gifter oss i december.

    Här kommer två bilder på en tårta som går i svart och vitt.




     
  • Äldre 10 Nov 22:52
    #13

    Såhär såg våran tårta ut, en enkel och "vanlig" prinsesstårta. Det är en väldigt dålig bild, då vi inte tänkte på att man "ska" fota tårtan också. Den nedre bilden är på vad som blev över, där ser man dekorationen lite bättre. Jag hade ingen aning om att tårtan skulle se ut som den gjorde. Vi hade sagt prinsesstårta, temafärger vit, svart och rosa och sedan gett fria händer. Vi är väldigt nöjda med tårtan, även om jag kanske hade valt vissa saker lite annorlunda om jag hade fått välja helt själv. Nåja, jag tycker den är ganska stilren, hade blivit ännu bättre med ett rakt svart "band" i nederkant dock.




  • august­esen
    Äldre 10 Nov 23:05
    #14

    Det här var vår tårta som min duktiga mamma bakade, sjukt god var den också :)



  • maxmam­ma
    Äldre 11 Nov 16:46
    #15

    chicita: vilka suveränt fina tårtor du gör, så vackra

  • maxmam­ma
    Äldre 11 Nov 16:47
    #16

    Kaffegrus: den där tårtan med rött band runt om och med en rödros uppe på högsta våningen var underbart vacker så sjukt fin

  • maxmam­ma
    Äldre 11 Nov 16:50
    #17

    augustesen: wow vilken super fin tårta, tänk om min mamma kunde baka sådana tårtor.


    Kan du inte skicka upp lilla mamma till dalarna den 11 januari så hon kan baka en tårta till mig o m2b´s bröllop den 12 januari?

  • Äldre 11 Nov 17:37
    #18
    maxmamma skrev 2012-11-11 16:46:42 följande:
    chicita: vilka suveränt fina tårtor du gör, så vackra
    Tack Glad
    maxmamma skrev 2012-11-11 16:50:52 följande:

    augustesen: wow vilken super fin tårta, tänk om min mamma kunde baka sådana tårtor.


    Kan du inte skicka upp lilla mamma till dalarna den 11 januari så hon kan baka en tårta till mig o m2b´s bröllop den 12 januari?


    Tja hon behöver nog komma tidigare än så. Det kan ta en vecka att förbereda och göra klart en sån tårta Flört
  • Biogra­phic
    Äldre 11 Nov 18:21
    #19

    Augustesen: wow!!!!! Jättefin!! Chicita: ja det förstår jag.. Men de var ju så fina! :)

  • Äldre 11 Nov 18:26
    #20
    Biographic skrev 2012-11-11 18:21:07 följande:
    Chicita: ja det förstår jag.. Men de var ju så fina! :)
    Tack Glad

    Att jag var så övertydlig beror på att det brukar kunna bli diskussioner i trådarna (eller privat) om man kan baka åt någon. Och alla vill inte förstå att det inte är lika riskfritt att be mig (eller någon annan amatör) att baka som det är att be ett konditori.
    Så det är bäst att vara tydlig på att man ju tar en risk i så fall, hur duktig tårtamatören än är (och det finns många som är duktigare än mig här Flört )
  • maxmam­ma
    Äldre 11 Nov 18:56
    #21

    en vecka för att baka en tårta?! då hinner den ju bli snuskig..Förvånad

    nä då bakar jag mig ett par maräng tårtor som blir klar på en dag Glad 

    oavsett hur fina de än är Rynkar på näsan

  • Äldre 11 Nov 19:59
    #22
    maxmamma skrev 2012-11-11 18:56:18 följande:
    en vecka för att baka en tårta?! då hinner den ju bli snuskig..Förvånad

    nä då bakar jag mig ett par maräng tårtor som blir klar på en dag Glad 

    oavsett hur fina de än är Rynkar på näsan
    Nej varför skulle den bli snuskig, Det är ju inte så att den står framme i värmen och om ingredienserna har bäst före-datum som är längre än den dag tårtan ska ätas så är det ingen fara alls. Och en tårta som är gjord dagen innan är inte alls lika god som en som är gjord 2 dagar innan...
    Sen görs inte allt samtidigt. Man kan alltså inte göra en sån där staplad tårta på bara en dag. Det är omöjligt pga avsvalningstider för bottnar och sättningstider för fyllning mm.

    Man kan inte fylla tårtan när bottnarna är varma, så dom måste bakas kvällen innan man fyller tårtan.
    Och man kan inte täcka tårtan med sockerpasta direkt efter att tårtan är fylld (om det inte är tunna lager med smörkräm eller något då, typ som en engelsk eller amerikansk frukttårta) så det måste göras dagen innan eller möjligtvis tidigt på morgonen om tårtan då hinner stå 8-10 timmar i kylen sen innan den täcks.
    Det ska räcka med 2 timmar säger de flesta instruktioner. Men efter 2 timmar är tårtan oftast för mjuk så det går inte att lägga på sockerpastan eller marsipanen om man vill kunna arbeta den till att bli helt slät. Utan om man försöker då så pyser fyllningen ut på sidorna.
    Det är en annan sak med prinsesstårtor exempelvis, men dom kan man inte stapla sådär.
    Nu tror jag att det är äkta blommor på just den tårtan, men om man gör sockerblommor som jag gör, så kan det ta 1 timme att göra en blomma (även om man gör många samtidigt så att man kan göra klart steg 1 på alla, och sen fortsätta med steg 2 på alla osv så kan snitt-tiden ändå bli ca 1 timme per blomma) Visst går det att göra dom snabbare, men då blir dom tjockare och klumpigare och inte lika verklighetstrogna. Sen varierar tiden från blommodell till blommodell också förståss, vissa tar längre tid att göra och vissa kortare.

    Så jag brukar börja med att förbereda blommorna 1 eller till och med 2 veckor innan tårtan ska levereras.
    Sockerblommor håller sig fina och bra upp till tre månader om man förvarar dom rätt. Och nej dom blir inte "snuskiga" av det Tungan ute Dom behöver till och med tid på sig att stelna/ torka lite om man ska få dom riktigt bra.
    Ska tårtan levereras på lördagen så börjar jag alltså baka bottnarna på onsdagen. Tårtan fylls på torsdagen och täcks med sockerpasta på fredagen.
    Då har jag gott om tid på mig mellan stegen och allt hinner sätta sig som det ska. På lördag förmiddag dekorerar jag tårtan om det inte är en våningstårta. För då levererar jag den först och dekorerar på plats eftersom det är större risk att frakta dom ihopsatta när man inte har riktiga fraktlådor och kylbilar som amatör... 
    Jag har gjort någon doptårta (ej våningstårta) och någon födelsedagstårta på bara typ 2 dagar någon gång, men då är dom som sagt inte staplingsbara och det är väldigt enkla dekorationer. 
Svar på tråden Bilder på fina STILRENA tårtor!