• MoN

tvätta slöja?

Nu har vi berättat för våra föräldrar om att vi ska gifta oss och min mamma blev jätte glad och frågade om jag ville använda hennes slöja som hon hade när hon gifte sig!
    Och ja det vill jag verkligen....Men jag måste sy dit en "kam" och så tycker jag den är lite för stel.

tror ni att det går att tvätta så den blir lite mjukare??  

• Svar på tråden tvätta slöja?
  • Chicita

Det beror på vilket material den är gjord av.

Om det är en silkesslöja som är stärkt för att inte vara så sladdrig så kan den bli totalförstörd av att tvättas.
    Silke måste handtvättas oerhört försiktigt (helst inte över huvud taget) med tvättmedel som är avsett för silke, eller för ylle om man inte kan få tag på riktigt silkestvättmedel.
    Moderna tvättmedel kan "äta upp" silkesfiberna nämligen så att det blir hål direkt eller att den blir så skör att den faller isär efter torkning.

Om det är syntetfibrer så kan du ju bara skölja upp den lätt i vatten med en liten klick sköljmedel. Men det är inte säkert att den blir mjukare för det.
    Eller så kan den tappa all spänst och istället hänga som en sladdrig gardin...

Det är en chansning. Prata med din mamma innan du börjar experimentera så att hon är ok med det. 

• MoN

det är inget silke i den utan den är gjord i tyll och har en fin spetskant nertill.....pratade med mamma om det då jag provade den efter att  hon frågade om jag ville använda den!

kan försöka lägga upp en bild på den!

• MoN

här är en bild på den....lite dålig bild men kunde inte få en bättre bild Obestämd
  • Chicita

Då bör den tåla vatten om det är tyll. 
    Grejen är att om det är väldigt fin tyll (som det ser ut att vara) så är den säkert stärkt för att inte bara hänga helt slappt som en gardintrasa. Och det förlorar du om du tvättar den.
    De flesta slöjor är stelare än man tror. Gå till en bröllopsbutik och testa andra slöjor så kan du ju känna på skillnaden mellan den du har och hur dom andra känns, innan du bestämmer dig Glad 

• MoN

får göra det innan jag gör något!
    den är så himla fin och har alltid önskat att man skulle få använda den Glad 

• Chicita

Ja den såg fin ut, och det är väl jättehärligt att kunna få ha slöjan som "något lånat" om man vill gå efter det där "något lånat, något nytt" osv också Solig

• MoN

jag tycker det är lite små kul att ha något lånar, något gammalt m.m Solig 
    tycker det låter så trist att ha allt nytt och så känns det lite mer personligt på något sätt och så har det varit mammas dröm att någon av hennes barn vill använda hennes slöja så den kan gå i arv Flört   

• Chicita

Ja jag hade gärna ärvt något från mamma. Och då menar jag till bröllopet...
    Men hon hade sålt ringarna och inget annat fanns kvar från bröllopsdagen med pappa... Förvånad 

• MoN

vad tråkigt! 

känner mig lite hedrad av att hon vill att jag ska använda denSolig

• MoN

var hittar men en sån härn "kam" utan pälor som man kan sy fast i slöjan så man kan färst den i håret??
  • Chicita

Ica, glitter...
    Det är inte så svårt att hitta...
    Och på dom flesta som är dekorerade så går dekoren väldigt enkelt att ta bort.

Panduro har kanske också, och då är det ju meningen att dom ska dekoreras så då är dom ju säkert utan dekor Glad 

• MoN

tack så mycket, då vet jag vart jag ska gå först och leta imorgon Solig

• Chicita
    MoN skrev 2012-11-06 13:25:08 följande:
    hittade på glitter för 10kr Glad
    Lagom pris
  • MoN
    Chicita skrev 2012-11-06 14:18:53 följande:
    Lagom pris
    tyckte jag också =)

var och provade andra slöjor och dom kändes stelare än mammas så kommer låta den vara men måste ånga då den är lite skrunklig nertill men det sa dom på brudbutiken arr man lätt kan göra med hjälp av en ångtvätt eller så kan dom göra det åt mig grattis Glad 

• Chicita

Eller så hänger du in slöjan i badrummet och spolar jättevarmt vatten i duschen... Det kan räcka Flört
    Inte spruta vatten på slöjan alltså utan bara låta den hänga där inne i fukten

• Chicita

Prova... om det inte funkar så kan du ju be bröllopsbutiken att ånga den åt dig Glad

Svar på tråden tvätta slöja?