• Godis
    Äldre 3 Nov 16:13
    2835 visningar
    16 svar
    16
    2835

    Tyck till om mitt löfte

    "På grund av dig, skrattar jag, ler jag, och jag vågar drömma.
    Du har hjälpt mig släppa det förflutna, och att omfamna framtiden. 

    - Jag lovar att vara den bästa hustrun möjligt.
    - Jag lovar att låta dig få hustrufri tid att fiska eller umgås med killar eller liknande.
    - Jag lovar att ta hand om dig när du är sjuk, men ändå tvinga dig att gå till jobbet om du fejkar.
    - Jag lovar att låta dig få se dina program på tv:n, men bara om du inte somnar 15 minuter in i dom.
    - Jag lovar att försöka komma upp efter första snoozen om jag ska upp tidigare än dig.
    - Jag lovar att inte lägga mina saker överallt och att inte ta ett nytt glas varje gång jag är törstig.

    J, ser jag fram med stor glädje att spendera resten av mitt liv med dig. Jag lovar att jag alltid kommer att vårda bandet som binder oss samman och älska dig mer för varje dag än jag gjorde dagen innan. Jag kommer att lita på dig och respekterar dig, jag lovar jag kommer att skratta åt alla dina skämt och gråta med dig när saker inte är så roliga. Jag lovar att älska dig troget genom goda tider och dåliga, oavsett de hinder vi kan möta tillsammans. Idag ger jag dig min hand, mitt hjärta, och all min kärlek. Jag kommer alltid finnas där för dig och att älska dig, från denna dag framåt så länge som vi båda ska leva. Jag älskar dig."

    Eg. skulle jag vilja få in mer humoristiska saker att säga men är kass på att formulera mig skriftligt. Kom med konstruktiv kritik och dela med er utav era tankar....
  • Svar på tråden Tyck till om mitt löfte
  • Äldre 3 Nov 16:31
    #1

    Jag gillar sista delen, den känns varm, och kärleksfull. Förstår din tanke med att få in lite humor, misstänker att det är det du försökt i "mellersta" biten. Känns som om du har början, men skulle behöva formulera om det lite... Men det viktigast är ju ändå att orden kommer från ditt hjärta och att du känner dig bekväm med dem.

  • Godis
    Äldre 3 Nov 17:01
    #2
    Stoxoz skrev 2012-11-03 16:31:05 följande:
    Jag gillar sista delen, den känns varm, och kärleksfull. Förstår din tanke med att få in lite humor, misstänker att det är det du försökt i "mellersta" biten. Känns som om du har början, men skulle behöva formulera om det lite... Men det viktigast är ju ändå att orden kommer från ditt hjärta och att du känner dig bekväm med dem.
    Det är lite så jag känner med.

    Tack för din input! 
  • Yourst­ruly
    Äldre 3 Nov 18:16
    #3

    Jag måste ärligt säga att jag inte är så väldigt förtjust i att du ska "låta" honom träffa vänner, "låta" honom se på tv osv... Även om jag förstår att det är kärleksfullt menat tycker jag det låter lite som du äger honom. Förstår naturligtvis att det inte är så du menar. Hade det varit JAG hade jag hellre sagt att jag ska "unna dig" att träffa kompisar osv.

  • aviman
    Äldre 3 Nov 18:48
    #4
    Yourstruly skrev 2012-11-03 18:16:14 följande:
    Jag måste ärligt säga att jag inte är så väldigt förtjust i att du ska "låta" honom träffa vänner, "låta" honom se på tv osv... Även om jag förstår att det är kärleksfullt menat tycker jag det låter lite som du äger honom. Förstår naturligtvis att det inte är så du menar. Hade det varit JAG hade jag hellre sagt att jag ska "unna dig" att träffa kompisar osv.
    .. unna är ju typ samma sak i såfall. Vad sägs om orden "jag vill uppmuntra dig att...."?

    Och jag tänkte på början av löftena; på grund av en orkan har nu flera människor dött, eller på grund av elavbrott ligger hela staden nersläckt.
    MEN - tack vare att brandmannen kom in i huset överlevde barnen, tack vare dig så lever jag.

    Jag tror att "tack vare" är ett bättre ord val, än 'på grund av'.

    Och när du skriver att du vill ha humoristiska inslag, betyder det att du inte lovar dessa saker på riktigt - är de inte riktiga löften?
    Jag tänker delen: "jag lovar att försöka kliva upp på första snoozen om jag ska kliva upp tidigare än dig".
    För vad för löfte blir "jag lovar att vara den bästa frun möjligt" i relation till de mer "humoristiska" löftena som du säger senare?

    I mitt huvud, jag kanske har fel eller har missuppfattat; men är inte löften som sägs under vigsel en typ av kärleksförklaring; om varför du vill leva med just denna människa, hur hans kärlek får dig att känna; hur du älskar honom osv.
    Den sista delen tycker jag därför bäst om. Den där listan i mitten tyckte jag var skum.

    Men, det är ju inte mina löften så  säg det som kommer naturligt för dig <3 
  • Yourst­ruly
    Äldre 3 Nov 19:15
    #5

    Jag anser inte alls att "unnar dig" och "låter dig" har samma innebörd. Att unna någon är ju att uppmuntra mer än att tillåta.

  • julle7­9
    Äldre 3 Nov 19:52
    #6

    ja e lessen men den mittersta delen känns lite som att han är en ägodel som du tillåter umgås me sina vänner eller tillåter att se på sina tv program i erat gemensama hem??? låter lite illa i mina öron snarare än humoristiskt tyvärr. bäsa hustrun är väl en självklarhet att man ska försöka vara och ta hand om sin kära när denna är sjuk, låter lite som ett barn när du säger att du ska tvinga honom till jobbet om han fejkar.¨


    låter faktiskt mer som du ska bli hans mamma som ger tillåtelse till saker å sätter gränser och tvingar honom till "skolan"


     


    så tycker du ska skippa de prateti mitten helt de kan bli väldans konstig stämning efter sånna uttryck, den sista delen gillade jag bättre tycker att de räcker med den kort och gott. varför krångla till de


     

  • Godis
    Äldre 3 Nov 19:54
    #7

    Så då har jag klippt o klistrat lite. Tog bort hela mittpartiet...

    "J,Jag vill dela mitt liv med dig.
    Allt det ljusa och allt det mörka, allt det jobbiga och allt det lätta.Jag vill alltid vara dig trogen och aldrig ta dig för givet. Jag vill älska dig för den du är och den du kommer att bli.

    Jag vill visa min kärlek till dig på det sätt som du behöver. På grund av dig, skrattar jag, ler jag, och jag vågar drömma. Du har hjälpt mig släppa det förflutna, och att omfamna framtiden. 

    Jag ser fram med stor glädje att spendera resten av mitt liv tillsammans med dig. Jag lovar att jag alltid kommer att vårda bandet som binder oss samman och älska dig mer för varje dag än jag gjorde dagen innan.

    Jag kommer att lita på dig och respekterar dig, jag lovar att jag kommer att gråta med dig när saker inte är så rolig och att skratta åt alla dina skämt (även dom torra). 

    Jag lovar att älska dig troget genom goda tider och dåliga, oavsett de hinder vi kan möta tillsammans.
    Idag ger jag dig min hand, mitt hjärta, och all min kärlek. Jag kommer alltid finnas där för dig  och att älska dig, från denna dag framåt så länge som vi båda ska leva.

    Jag älskar dig. "


  • Yourst­ruly
    Äldre 3 Nov 20:38
    #8

    Tycker det är fint och det känns som verklig och stark kärlek i dina ord!:) Jag blir nästan lite rörd själv (ska gifta mig om några veckor).

  • Godis
    Äldre 3 Nov 20:48
    #9
    Yourstruly skrev 2012-11-03 20:38:21 följande:
    Tycker det är fint och det känns som verklig och stark kärlek i dina ord!:) Jag blir nästan lite rörd själv (ska gifta mig om några veckor).
    Åh va glad jag blir :)
  • julle7­9
    Äldre 3 Nov 21:04
    #10

    Nu va de jättebra , mycket fint skrivet vacker kärleksförklaring


    kankse skulle byta ut på grund av till tack vare istället om man ska va petig de låter bättre, på grund av har en negativ klang i meningsbyggnaden. tack vare låter mjukare å positivare


    Ananrs är de perfekt tycker jag

  • Äldre 3 Nov 21:13
    #11

    Jag tycker det blev mkt bättre när du tog bort mittenpartiet där. Personligen tycker jag inte riktigt att humor på det sättet hör hemma under en vigsel, utan snarare på bröllopsfesten. Du skulle kunna hålla ett tal till din blivande under bröllopsfesten där du får med det mer humoristiska, då tror jag att ni båda (samt gästerna) kan ha lättare att ta till sig och uppskatta humorn :)

    Jag hoppas att du inte tar illa upp, men jag snabbskrev en variant på det du skrivit. Jag gjorde det i all välmening och jag säger inte att det jag har skrivit är rätt för dig. Det är mer hur jag hade valt att skriva det du skrev, om du förstår.

    J, jag vill dela mitt liv med dig.
    Allt det ljusa och allt det mörka, allt det jobbiga och allt det enkla.


    Tack var dig skrattar och ler jag, jag vågar drömma.
    Du har hjälpt mig att släppa det förflutna och omfamna framtiden.


    Jag lovar att älska dig genom bra och roliga tider samt genom de dåliga och svåra.
    Genom alla hinder vi kan möta tillsammans.


    Jag vill vara dig trogen, lita på dig, respektera dig och aldrig ta dig för givet.
    Jag vill älska dig för den du är och den du kommer bli.


    Jag vill visa min kärlek till dig på alla sätt och jag lovar att vårda bandet som binder oss samman.
    Jag ser med stor glädje fram emot att spendera resten av mitt liv med dig och älska dig mer för varje dag som går.


    Idag ger jag dig min hand, mitt hjärta och all min kärlek.
    Jag älskar dig, från denna dag framåt och så länge vi båda lever.

    Sedan skulle nog alla andra här på BT skriva det på ännu ett helt annat sätt, för vi är ju alla olika och ska man skriva egna löften, så är det ju viktigt att det märks att det är personen i fråga som har skrivit det. På sitt eget sätt :)


  • Äldre 4 Nov 09:14
    #12

    Den variant som daniiel skrev var bra, men jag skulle ha ändrat sista raden. Eftersom den är en direktöversättning från engelskan så låter den bara konstlad. Varför inte bara " nu och så läng vi lever" eller något annat som flyter bra på svenska?

  • Äldre 4 Nov 09:53
    #13
    Godis skrev 2012-11-03 19:54:24 följande:
    Så då har jag klippt o klistrat lite. Tog bort hela mittpartiet...

    "J,Jag vill dela mitt liv med dig.
    Allt det ljusa och allt det mörka, allt det jobbiga och allt det lätta.Jag vill alltid vara dig trogen och aldrig ta dig för givet. Jag vill älska dig för den du är och den du kommer att bli.

    Jag vill visa min kärlek till dig på det sätt som du behöver. På grund av dig, skrattar jag, ler jag, och jag vågar drömma. Du har hjälpt mig släppa det förflutna, och att omfamna framtiden. 

    Jag ser fram med stor glädje att spendera resten av mitt liv tillsammans med dig. Jag lovar att jag alltid kommer att vårda bandet som binder oss samman och älska dig mer för varje dag än jag gjorde dagen innan.

    Jag kommer att lita på dig och respekterar dig, jag lovar att jag kommer att gråta med dig när saker inte är så rolig och att skratta åt alla dina skämt (även dom torra). 

    Jag lovar att älska dig troget genom goda tider och dåliga, oavsett de hinder vi kan möta tillsammans.
    Idag ger jag dig min hand, mitt hjärta, och all min kärlek. Jag kommer alltid finnas där för dig  och att älska dig, från denna dag framåt så länge som vi båda ska leva.

    Jag älskar dig. "
    jo det var ju fint men var inte tanken att det skulle vara egna löften?
    De där låter ju onekligen väldigt lika dessa från denna tråd www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2929744-1.html

    NN jag älskar dig.
    Jag vill dela mitt liv med dig.
    Allt det ljusa och allt det mörka,
    allt det jobbiga och allt det lätta.
    Jag vill alltid vara dig trogen och
    aldrig ta dig för given. Jag vill älska dig för den du är och den du kommer att bli. 
    Jag vill visa min kärlek till dig på det sätt som du behöver. 
    Jag vill att det alltid ska vara vi två, av hela mitt hjärta, hela min själ och hela mitt förstånd i alla våra dagar.
    Som ett tecken på detta ger jag dig/tar jag emot
    denna ring. 
  • Godis
    Äldre 4 Nov 11:54
    #14
    majjja skrev 2012-11-04 09:53:07 följande:
    jo det var ju fint men var inte tanken att det skulle vara egna löften?
    De där låter ju onekligen väldigt lika dessa från denna tråd www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m2929 744-1.html
    Jo det är mitt eget löfte till min blivande. Ser inga problem i att bli inspirerad utav andra som skrivit innan....
  • Äldre 4 Nov 13:08
    #15
    knackamackadam skrev 2012-11-04 09:14:49 följande:
    Den variant som daniiel skrev var bra, men jag skulle ha ändrat sista raden. Eftersom den är en direktöversättning från engelskan så låter den bara konstlad. Varför inte bara " nu och så läng vi lever" eller något annat som flyter bra på svenska?
    Det håller jag med om. Ville bara inte ändra för mkt på det TS hade skrivit, men nu när du säger det, så håller jag definitivt med om den saken :)
  • Äldre 4 Nov 19:46
    #16
    Godis skrev 2012-11-04 11:54:13 följande:
    Jo det är mitt eget löfte till min blivande. Ser inga problem i att bli inspirerad utav andra som skrivit innan....
    Nej, fel är det ju såklart inte. Alla gör ju som de själva vill.
    Tyckte bara det var väldigt likt det som jag klistrade in och i min värld så blir det inte lika personligt om jag skulle ta något som är väldigt likt det någon annan formulerat. Det blir inte "jag från hjärtat" om du förstår hur jag tänker. 

    Men åter igen, om du är nöjd ska du ju köra på det. 
Svar på tråden Tyck till om mitt löfte