• MoN
    Äldre 1 Nov 17:17
    3013 visningar
    14 svar
    14
    3013

    tärnor ett måste?

    min m2b vill brat en bestman och vill då att jag ska ha max en tärna....han tycker det ser konstigt ut annars.

    nu vet jag inte vem jag ska välja...min syster eller min bästa vän.
    nu är jag mer inne på att inte ha någon tärna alls utan bara ha våran dotter som brudnäbb.
    som får gå in tillsammans med bestmanen (som även är hennes gudfar)

    både min syster och bästa vän vill vara tärna och jag vill inte såra någon av dom!

    så frågan är tycker ni att det är ett måste att ha en tärna? 

  • Svar på tråden tärnor ett måste?
  • Äldre 1 Nov 17:27
    #1

    Nej, du måste inte ha någon tärna. Nej, du måste inte ha bara en tärna. Du gör som du vill. Det här är en av dom sakerna där jag inte tycker att någon annan, nej inte blivande maken/makan, ska lägga sig i.

    Jag hade två tärnor och maken hade fyra marskalker. Jag valde min syster, som står mig väldigt nära, och makens syster för jag vill verkligen att hon ska känna att vi räknar henne som en stor och viktig del av familjen. Maken hade fyra vänner som marskalker. Alla betyder mkt för honom på olika sätt och vem är då jag att säga att han skulle bli tvungen att välja bara en eller två av dom? Speciellt av en sådan anledning att det skulle se konstigt ut. Hur kan det se konstigt ut att ha sina nära och kära med sig?

    Vi hade dessutom vår dottern som brudnäbb, vilket ju var givet för oss :)

    För oss var brudföljet en viktig del, för vi ville verkligen involvera dom människorna som står oss närmast i vår vigsel. En av tärnorna och en av marskalkerna läste tex varsitt bibelord. Det var otroligt kul på morgonen att göra sig klar med tärnorna och maken hade haft jättekul med sina marskalker. Det var skönt innan vi skulle gå in i kyrkan att stå där med alla våra vänner, att ha deras stöd. Samma sak framme i kyrkan, det var så lugnande att ha alla dom där. Och vi hade väldigt kul under fotograferingen :)

    Alla vill ju dock inte ha något brudfölje, andra tycker det är rent bara onödigt. Det är helt okej tycker jag, man måste som sagt inte alls ha det, men jag tycker att det ska vara ens eget val isåfall. Att det är brudens val ifall hon vill ha några tärnor och hur många och samma sak med brudgummen och marskalkerna.


  • Äldre 2 Nov 07:48
    #2

    Daniiel har egnetligen redan givit ett bra svar, men jag skriver en liten rad ändå. Jag anser att du mycket väl kan välja att inte ha någon tärna, men du kan lika gärna också välja att ha två. Själv kommer min syster och min blivandes syster vara tärnor. Sen har jag en yngre syster som blir brudnäbb. Lucka till med ditt val!

  • PiaB
    Äldre 2 Nov 08:30
    #3

    Jag säger som de andra, du gör som du vill.


     


    Mina två döttrar ska vara mina tärnor. Min blivande man frågade igår när vi lagt oss om man kan ha tre marskalker och jag svarade att det är klart han kan om han vill. Det bestämmer han. Han vill ha sina tre bröder, har svårt att välja en eller två. Sen fick han problem eftersom de fyra bröderna har en syster också som ju då blir utan uppgift.


     


    Men jag sa att så får det bli då. Jag känner inte henne så väl även om jag gillar henne och vi har det trevligt när vi träffas. Men jag vill inte att hon ska vara tärna bara för att det blir orättvist med syskonen. Jag har en bror som blir "sysslolös". Och så måste det vara, iallafall för oss. Vi gifter oss inte för att göra alla andra till lags.


     


    Jag tycker att du som brud ska välja vilka/vem du vill ha nära dig i kyrkan. Och brudgummen väljer åt sig.


     


    Lycka till med ditt val


  • Äldre 2 Nov 10:05
    #4

    Hej,


    Jag ser att du fått bra svar redan, men jag tänkte bara berätta att jag är exakt samma situation som du. Min m2b kommer bara ha 1 bestman men jag kommer ha 2 tärnor (syster + bästa vän) och det tycker varken jag eller mannen är något konstigt. Klart man ska ha dem man vill ha nära en sån här dag utan att behöva bry sig om hur det ser ut.


    Lycka till!

  • Äldre 2 Nov 11:21
    #5

    Jag kommer nog inte ha någon tärna, eller brudnäbb. Men jag är ganska säker på att m2b vill ha en marskalk, fast han får det svåra jobbet då att välja en av sina vänner..för mer än en där framme vill han nog inte ha...

  • Äldre 2 Nov 11:34
    #6

    Min m2b kommer ha en marskalk och jag kommer ha 4 tärnor, så det går ju absolut att ha olika, om man vill:)

  • MoN
    Äldre 2 Nov 17:05
    #7

    tack för alla svar Glad

  • MoN
    Äldre 19 Nov 10:54
    #8

    nu har jag frågat både min syster och min bästa vän om dom vill vara mina tärnor på vårat bröllop och det är bara min syster som sa ja.Glad
    Min bästa vän tackade nej då hon inte vill stå frame vid alltaret för hon tycker det är jobbigt att ha allas blickar på sig säger hon....

  • Mmmari­a
    Äldre 19 Nov 13:40
    #9

    Du ser va bra det löste sig. Bra att du frågade båda. Din vän kanske vill vara med under förberedelserna på


    själva bröllopsdagen i alla fall. Jag hade ingen tärna, men min bästis var med till frisör mm i alla fall och det var mysigt.

  • MoN
    Äldre 19 Nov 14:11
    #10

    det har jag inte ens tänk på om hon vill...jag kan ju alltid fråga henne Solig

  • maxmam­ma
    Äldre 19 Nov 14:57
    #11

    man ska göra det som känns rätt för en själv.

    jag ska ha en tärna o sambon en marskalk o så ska våra barn vara näbbar åtminstone de två yngsta den äldsta som är 15år han vill nog INTE vara näbb haha 

    för oss var detta en bra lösning man alla har rätt att göra som de själv vill. finns inga måsten o krav på sånt här. 

  • karinw­alinde­r
    Äldre 14 Jan 18:13
    #12

    Jag har varit tärna på ett bröllop där det va 2 tärnor och en bestman, det va inte särskillt konstigt.

  • Jonnaa­n
    Äldre 15 Jan 19:34
    #13

    Helt rätt att göra som du känner och det löste sig ju alldeles utmärkt! :) Sj har jag tre tärnor och gubben har två bestmans. Först var jag liite störd på att det var ojämt men herregud man kan ju inte tvinga dit nån eller kapa bara för att. :)

  • MIN
    Äldre 8 Feb 15:53
    #14

    jag kommer inte ha någon tärna av den anledningen att jag inte kan välja vem jag ska ha så komemr strunta i det, men min m2b kommer ha en bestman 

Svar på tråden tärnor ett måste?