• Grodprinsens brud

Save The Date... ska man verkligen?

Nu har jag funderat fram och åter över det här med Save The Date-kort. Ska vi eller ska vi inte? Hur långt innna i så fall?

I all denna undran har jag scannat forumen på nätet. Men jag måste säga att jag hajade till när jag skumläste det första inlägget och ser STD. Är det en hemmagjord förkortning som slumpmässigt blivit anammad av folk? STD är väl ganska så bekant för de flesta att det betyder Sexually Transmitted Diseases och kanske inte är något som man vill förknippa med sitt kommande bröllop... =) Så när jag nu i framtiden fortsätter att fundera över det här så kommer jag använda SD (Spara Datumet) eller helt enkelt Save The Date-kort i sin helhet.

Men åter till frågan. Vilka fördelar kontra nackdelar finns det med Save The Date? 

• Svar på tråden Save The Date... ska man verkligen?
  • Chicita

Fördelen är väl att ens gäster får extra tid på sig att ordna med ledighet mm.
    Och sådana kort kan skickas ut långt i förväg. Och då kan vi prata om över ett år om man tycker att det behövs (om man har väldigt långväga eller till och med gäster från utlandet exempelvis).
    Men det går faktiskt att skicka ut själva inbjudningskorten i god tid också.

Vi skickade våra 7 månader (eller något sånt) innan bröllopet.
    Alla svar kom i tid, även om de flesta svarade i sista minuten, eller tja något kom nån dag senare men det var poststämplat samtidigt som dom andra så det hade väl kommit på avvägar på posten Tungan ute 

Och hade inte svaren kommit så skulle svärmor och pappas sambo tagit på sig att ringa runt och påminna respektive släkter, alltså helt enkelt låta djungeltrumman gå så att säga Flört 

Nackdelar vet jag väl inte om det finns så många mer än att det ju faktiskt är en extra kostnad, och att det väl inte blir samma "wow-effekt" när inbjudningen kommer eftersom dom redan är förvarnade Flört 

• Tokig

Vi skickade ut en save-the-date film i påskas och sedan inbjudningskort i juni typ. Vi ville dels vinna lite tid själva. Save the date är ju bara datumet, vi behövde inte ha alla detaljer klara. Och eftersom datumet var offentliggjort så kände vi inte att vi behövde skicka ut inbjudningskorten lika tidigt sen.

+ att eftersom vi bor lite off och typ alla våra gäster behövde resa + bo över så ville vi ge dom gott om tid att fixa med sin resa (och barnvakt).

Precis som Chicita säger så är det väl kostnaden som är negativt, men eftersom vi gjorde en film så var det ju gratis. Och vi fick bara positiva reaktioner på filmen. (Här är den om du är nyfiken http://nukörvi.se/Filmen/)

• CoG

Jag har gjort klart våra STD kort och vi ska skicka dom snart.
    Vi gifter oss i slutet på Juli och vill inte behöva skicka ut våra påtok för tidigt.
    Men eftersom att det är under semester vi gifter oss så vill vi att så många som möjligt ska veta vilket datum vi valt i tid, så att dom inte bokar in något annat.

På våra kort står det "Boka in den".
    och sen står det datumet för vigseln och våra namn på insidan av kortet.
    Vi skickar endast de här korten till vännerna vi ska bjuda in,
    släktingarna får vara nöjda med inbjudningskorten som kommer till våren.

Inbjudningskorten blir ingen stor överraskning för våra vänner på det här sättet,
    men det gör inget.
    Jag skulle nog ändå inte kunna hålla det hela hemligt ända tills i vår :)
    För de släktingar som är utanför den närmaste familjen blir inbjudningskorten en överraskning iaf.

• augustesen

Vi gifte oss i början av augusti då det är vanligt med semester och resor så vi valde att skicka upp save the date i mitten av februari. Vi hade ca 60 gäster och alla visste att vi skulle gifte oss men alla hade inte koll på datumet.

Supersmart och jag skulle absolut skicka ut save the date igen, var mycket uppskattat av gästerna :)

• LinneaR

Jag håller på och gör mina nu...egentligen mest för att jag tycker det är kul att pyssla:) Men tycker i och för sig att det skulle vara väldigt trevligt att själv få ett save the date-kort i brevlådan, så hoppas att det uppskattas av andra med! Den närmsta släkten vet redan om att vi ska gifta oss så save the date-korten kommer nog inte bli en stor överraskning...men för vissa blir det det!

Jag känner dock att jag är lite sent ute...vi gifter oss 11/5 och jag håller som sagt på att göra dom nu...men, men så länge de kommer ut inom någon vecka blir det nog bra:)

Håller med om STD...tänker direkt på sexual transmitted diseases!! Vi kommer använda det engelska Save the date eftersom min sambo är engelsman och då kan det vara lite kul att ha det på engelska. Texten (typ invitations to follow) kommer jag skriva på svenska för de som jag tror hellre vill ha svensk text, men till kompisar kommer jag nog hålla hela texen på engelska. Vårt bröllop kommer ju bli en mix av engelska och svenska så då känns det ok att även save the dates/inbjudningarna är lite mixade:)

• Biographic

Själv hade jag tänkt skippa save the dates och skicka ut inbjudningarna redan i dec. Vi gifter oss 3 augusti. Det känns sjukt tidigt när jag läser här.. Men vill ha osa typ 1 maj så jag hinner göra favours och sånt till alla. Är jag för tidigt ute? Vi ska skicka till folk i norge också som ska planera in en sverigeresa i sommar.

• CoG

Just för att slippa skicka ut inbjudningarna så tidigt skickar vi ut våra STD kort, då kan dom boka in datumet i tid men utan att behöva ha ett inbjudningskort liggande hemma flera månader före osa datumet.

Svar på tråden Save The Date... ska man verkligen?