• Äldre 30 Oct 21:32
    2863 visningar
    7 svar
    7
    2863

    Pengar eller saker....

    Jag och min sambo gifter oss i juni nästa år.
    Men vi kan inte komma överens om det här med presenter.

    Jag kan tänka mig att skriva typ presenter undanbedes, eftersom jag är glad att de bara
    kommer dit (nästan alla våra gäster reser och bor över på herrgården).
    Men min sambo vill att vi önskar oss pengar till bröllopsresa.

    Om vi gör som jag tänkt, kanske folk ändå kommer med presenter (varan en hel del onödigt) och gör vi som han tänkt, känns det girigt.

    Hur gör ni med presenter/önskelista?

    En medelväg skulle vara att ha en önskelista med blandade saker vi faktiskt vill ha, men då får vi saker och inte
    pengar till resa som är det vi "behöver" och det känns ännu värre.

  • Svar på tråden Pengar eller saker....
  • Äldre 30 Oct 21:46
    #1

    Hmm, det är inte så lätt, det här med presenter. Vi tänkte försöka skriva ihop något om att det viktigaste för oss är att ha nära och kära att dela dagen med. Men om det är någon som ändå vill ge något uppskattar vi ett bidrag till bröllopsresan, eftersom att vi redan har prylar vad vi behöver.

  • Äldre 30 Oct 22:55
    #2

    Då tycker ni verkligen att vårat sätt var girigt värre (som majoriteten av folket här på BT), för vi hade nämligen kuvertavgift. Vi hade dock inte just någon som inte bor i samma stad, vi hade ingen hög klädkod och vi undanbedde oss ju alla presenter såklart.

    Jag tycker dock att ni kan skriva att ni inte önskar er något, men om någon ändå vill ge, så är det ett bidrag till bröllopsresan som blir gladast över. Precis som Stoxoz skriver. Inget fel med det tycker jag. Jag hade gärna bidragit till vänners bröllopsresa om det är vad dom helst önskar sig :)


  • maxmam­ma
    Äldre 31 Oct 00:03
    #3

    kuvertavgift är väl helt okej att ta men, är kuvertavgiften relativt hög så kanske man inte kan räkna med att få så mkt pengar i gåva/present.

    Har man en lite lägre kuvertavgift så kanske man har turen att få lite mer i pengar/gåvor.

    Vi gjorde det oxå girigt i så fall som skrev att vi undanbad oss presenter och skrev att det som var bästa presenten är att de kommer o firar våran dag med oss men OM de ändå vill ge något så var ett litet bidrag till vår bröllopsresan välkommet. 

    Vi gifter oss 12/1-2013 Glad 

    och som andra brukar skriva så vill man väl som gäst ha något med sig som present oavsett om det är ett kuvert med pengar i eller om man sätter in pengar på ett konto eller helt enkel har en fysisk gåva tex en vas man klarar sig utan eller nått såntTungan ute 

  • Äldre 31 Oct 21:25
    #4
    maxmamma skrev 2012-10-31 00:03:56 följande:
    kuvertavgift är väl helt okej att ta men, är kuvertavgiften relativt hög så kanske man inte kan räkna med att få så mkt pengar i gåva/present.

    Har man en lite lägre kuvertavgift så kanske man har turen att få lite mer i pengar/gåvor.

    Vi gjorde det oxå girigt i så fall som skrev att vi undanbad oss presenter och skrev att det som var bästa presenten är att de kommer o firar våran dag med oss men OM de ändå vill ge något så var ett litet bidrag till vår bröllopsresan välkommet. 

    Vi gifter oss 12/1-2013 Glad 

    och som andra brukar skriva så vill man väl som gäst ha något med sig som present oavsett om det är ett kuvert med pengar i eller om man sätter in pengar på ett konto eller helt enkel har en fysisk gåva tex en vas man klarar sig utan eller nått såntTungan ute 
    Det är självklart inte girigt att önska sig saker, oavsett om det är saker eller bidrag.
    Dock skulle jag inte vilja önska mig pengar insatta på ett konto, då är anonyma bidrag bättre, tycker jag.
    Det lutar åt att vi skriver att presenter undanbedes, men om de vill ge något så är bidrag till resa bra =)
  • Äldre 31 Oct 21:52
    #5

    Vi skrev på inbjudan att vi allra helst ville att dom skulle komma, och att den högsta önskan var att dom klädde sig enligt temat (medeltidstema). Men att om dom absolut ändå ville bidra med något mer så var ett bidrag till resan eller direkt till festen det vi önskade mest.

    Och på hemsidan så skrev jag ett rim om det för att förtydliga.

    Vi ville inte ha något alls egentligen, eller tja det skulle ju verkligen förgylla vår dag om dom kom medeltidsklädda.
    Men flera vi pratade med innan vi skickade ut inbjudningarna sa att det var viktigt att vi skrev ut något vi önskade i present eftersom dom inte ville komma tomhänta. Så då gjorde vi det på det sätt vi kände var bäst helt enkelt.
    Vi ville absolut inte att det skulle låta som "vi vill att ni lägger massa pengar på kläderna och dessutom vill vi ha mer i gåva"... 

  • Äldre 31 Oct 22:24
    #6

    Kollade på inbjudan och vår exakta formulering där var
    "Om vi får välja så vill vi hellre att ni kommer i medeltidskläder än att ni tar med en gåva. Men om ni ändå känner att ni vill ge något så är ett bidrag till bröllopsresan eller direkt till festligheterna det vi önskar mest"

  • maxmam­ma
    Äldre 31 Oct 22:31
    #7
    MariaochDaniel skrev 2012-10-31 21:25:42 följande:
    Det är självklart inte girigt att önska sig saker, oavsett om det är saker eller bidrag.
    Dock skulle jag inte vilja önska mig pengar insatta på ett konto, då är anonyma bidrag bättre, tycker jag.
    Det lutar åt att vi skriver att presenter undanbedes, men om de vill ge något så är bidrag till resa bra =)
    MariaochDaniel skrev 2012-10-31 21:25:42 följande:
    Det är självklart inte girigt att önska sig saker, oavsett om det är saker eller bidrag.
    Dock skulle jag inte vilja önska mig pengar insatta på ett konto, då är anonyma bidrag bättre, tycker jag.
    Det lutar åt att vi skriver att presenter undanbedes, men om de vill ge något så är bidrag till resa bra =)
    oj hoppsan vad hände nu när jag fick med två citeringar Förvånad

    Nej vi skrev inte ut  nått kontonr de kan sätta in pengarna på utan gör som så att jag kommer att ställa ut en kartong som är klädd med nått fint papper på presentbordet så vill någon ge nått så får de stoppa in sina kuvert i den lådan.

    Vill oxå helst ha anonyma bidrag faktiskt om de överhuvudtagen känner för att ge något, är mest nöjd om de som blivit bjuden kommer o firar o äter o festar lite med oss, sen är inte pengar eller gåvor det viktigaste utan bara få ha härligt folk omkring sig på den stora dagen. 
Svar på tråden Pengar eller saker....