• Nadja

"vad kostar en kantor"

vad kostar det om man vill ha en annan kantor än den "som ingår"? jag vill ha en annan kantor nämligen, de tillhör samma pastorat men inte samma församling...

vill ha henne till att både spela in- och utgångsmarsh samt sjunga och kompa till vår solist :)

vad kan extrakostnaden bli?

• Svar på tråden "vad kostar en kantor"
  • Bröllopstokiig

Vi får betala 1000:-. Då ingår resa på ca 45 min i vardera riktning, samt att kantorn åker ut till kyrkan en gång i förväg för att provspela orgeln, vilket tydligen är nödvändigt. Den inhyrda kantorn spelar in- och utgångsmusik, psalmer och kompar solisterna på två låtar.

• clarke

TYcker det var en dålig kommentar "vilket tydligen är nödvändigt". Jag kan tala om att det finns inte många orglar som är lika dana. Man måste kolla in vilka stämmor som finns, om man behöver stämma något, vilka stämmor som går ihop, hur pedalen sitter. Det är inte bara till att sätta sig och spela.

• Gudde

sent i november! kantorn måste alltid kolla så att orgeln är stämd + att han/hon måste lära sig registrera (dra ut spakarna) orgeln, så jag förstå gott och väl om kantorn måste till kyrkan en gång innan vigseln. Sen så finns det ett x-antal modeller av orglar,så kantorn måste se hur den ser ut innan spelningen sätts igång. Min make äe kantor och han brukar sitta minst 3 timmar vid en okänd orgel bara för att lära känna den. Det ligger mer jobb bakom orgelspelningen än vad man tror. Om en orgel måste stämmas kan det ta upp till 3 timmar bara själva stämmningen.

• clarke

Bra inlägg Gudde. Folk tror att det bara är till att sätta sig och sen spelar allt av sig självt.(Om det ändå vore så)

• Gudde

clarke! det är inte lätt för folk att veta hur en kantor arbetar eftersom en stor del av arbetet sker i det dolda. Men jag blir tokig på folk som gnäller på kantorerna. De skulle bara veta hur mycket jobb de lägger ner innan vigslar, begreavningar, dop och gudstjänster. Jag kan bara gå till min make och hans arbetsdagar. Han arbetar ofta mellan 8.00-21.00 (3-4 dagar/vecka) bara för att hinna med allt som skall göras, tex. körövningar, solistövningar + hans egna orgel/pianoövningar. Men det är som jag skrev tidigare i inlägget arbete som inte syns utåt.

• Kantor

Ja, kantorslivet är hårt och roligt!
    (För det mesta...)

• clarke

En vanlig kommentar är: hur kan du jobba heltid, du spelar väl bara på söndagar. Folk i allmänhet tror att bara för att en kantor har gått en utbildning så kan denalla psalmer och behöver aldrig öva.

• Fagas fästmö

Gudde och Clarke!

Jag tror ni kom ifrån ämnet lite.. Frågan var ju faktiskt vad det kostar att hyra in en annan kantor och eftersom ni båda verkar besitta sådan erfarenhet kan ni väl passa på att svara. Är 1000:- ett rimligt/vanligt pris t.ex?

Sen är det klart att ni gärna får upplysa oss vanliga, dödliga om vad kantorsjobbet innebär, eftersom vi tror att det bara är att slå sig ner och köra en psalm.. :D

Morrn, morrn! Ekorren.

• Helena V

Gudde, då tror jag att jag vet vem din make är och jag kan säga till alla att hans hårda arbete betalar sig, för han är verkligen outstanding! Om han är den jag tror så är han verkligen vitt och brett omtalad för sin skicklighet med orgeln!

• Gudde

Helena V! nu blir jag nyfiken. I vilken kyrkan arbetar min make om han är den du tror att han är.

• Gudde

Då är det inte samma. min arbetar i nederluleå

• Helena V

Aha, men då vet jag inte vem han är och har heller inte hört honom spela. Jag trodde att det bara var kvinnliga musiker i Nederluleå, det var därför jag tog för givet att det var musikern i Domkyrkan du var gift med.

• Gudde

Helena V! det finns två manliga musiker i Nederluleå församling. I Gammelstads kyrka finns det bara kvinnliga musiker, men i distriktkyrkorna finns dessa manliga musiker.

• clarke

Det är olika vad en kantor tar, beroende på hur mycket den ska spela. Om kantorerna tillhör samma pastorat kunde de kanske byta förrättningar och då kanske det inte kostar något.

Svar på tråden "vad kostar en kantor"