passionsblomman skrev 2012-11-06 22:37:53 följande:
Jag måste få fråga en sak, för jag är verklign genuint intresserad och nyfiken på en förklaring på en sak:
Ni som inte vill att era närmaste-inte ens era föräldrar-ska hålla taal den dagen de ser er stå brud-varför?
Jag menar inte frågan som något klankande, utan jag undrar verkligen varför?
Varför behöver de lova er det för att respektera er? varför skulle några varma vänliga ord av stolthet och kärlek kännas jobbiga och som något uppstyrt eller att ni utsätts för något?
För mig känns det helt obegripligt, men jag kommer ju iofs från en familj och miljöer där berättande, tal, små anföranden, predikningar, framträdanden och olika typer av talande framför andra alltid funnits med och de ord folk sagt direkt från sitt hjärta till alltfrån födelsedagsbarn till begravningsfölje eller brudpar, har ofta varit det mest minnesvärda av allt.
Jag skulle själv bli helt fruktansvärt ledsen om någon ville hindra mig från att få säga några kärlekens väl valda ord till min son den dag han gifter sig-och till hans fru med!
Jag känner att det inte är någon annas val-utan mitt! Det är min gåva till mottagaren och ett sätt att visa engagemang och kärlek, respekt och stolthet och alla andra tusen känslor jag har inför något som är stort även i mitt liv-inte bara brudparets eller vad tillfället nu är.
Om någon jag älskar dör, och jag skulle bli tillsagd att man inte får säga ett par ord till farväl och hälsning, så skulle jag känna mig bestulen på något. Det där talet eller små orden, är viktiga även för mig själv.
Vad är det som gör att ni känner att ni vill bestämma över den saken åt andra och int vill ge dem frihet att säga-eller inte säga-vad de vill?
Jag är intresserad av allas olika förklaringar, om ni har lust att utveckla er olust.
Jag kan svar på hur jag skulle tänka om jag skulle undanbe mig det, vilket inte är aktuellt.
Jag känner mina släktingar. De tycker inte särskilt bra om att tala, men har massor av idéer av hur man måste bete sig. Resultatet blir att de håller tal för att de känner att de måste (det spelar ingen roll om man säger att tal är frivilligt). De verkar inte trivas särskilt bra som talare. Dessutom har jag inte upplevt ett enda roligt eller kärlektsfullt tal. De är ärligt talat fruktansvärt tråkigt att lyssna på dem.
Det är alltid, alltid precis samma berättelser. Det ligger inte heller i släkten att visa känslor så det kommer inga kärleksbekännelser. Dessutom är det hysteriskt korrekta och en rolig anekdot handlar kanske om när Märta tog broccolipaj av misstag istället för spenatpaj. Jag skojar verkligen inte.
Jag har en eller två vänner som faktiskt kan hålla tal, men för att bespara alla en vansinnigt tråkig upplevelse skulle jag hellre förbjuda alla. Vännerna kan gärna få hålla sitt vid en liten gemensam middag eller nåt om de vill =)
Om man som du har många positiva minnen av fungerande berättartraditioner är det klart att man har en annan inställning. Då tror jag också att dina närstående har en positiv syn på tal och inte skulle tänka sig att förbjuda dig.