• minichristina

Hur göra ett bröllop mindre uppstyrt?

Hej!

Är nybliven förlovad sedan några dagar tillbaka och vi planerar bröllop till nästa år någon gång.

Vi har dock lite olika syn på hur vi vill att själva bröllopet skall vara; jag vill gärna ha stort med mycket vänner, middag, dans och tal; han vill helst bara ha familjen (ca 10 pers). Han vill gärna ha vänner, men det blir då för många och han vill inte att det skall bli för många för att de då, enligt honom, blir för uppstyrt. Vi har varit på många bröllop och han ogillar verkligen att det skall vara så stelt och formellt med tal och att allt skall göras på ett speciellt sätt.

Jag behöver därför er hjälp att finna den gyllene medelvägen: hur skapar man ett bröllop som är med både familj och vänner (kanske runt 30-40 personer) och ändå inte blir uppstyrt. Det skall vara avslappnat utan "utstirrad"-känslan. Jag hade gärna varit utomhus, men vill ändå ha fin miljö när man väl skall sätta sig, t ex ett slott eller finare värdshus. Det bästa hade varit om alla kunde höra alla på något sätt under själva middagen, utan att ställa sig upp och hålla tal.

Hjälp mig hitta något som inte gör att han kryper ihop av obehag. :) 

• Svar på tråden Hur göra ett bröllop mindre uppstyrt?
  • Chicita

Varför måste ni "styra upp" det bara för att ni blir fler?
    Det kan bli superstelt med bara 10 personer också, eller jätteavslappnat med 150...

Ni kan ju börja med att ha en låg klädkod.
    Kavaj är den lägsta fastslagna klädkoden. (obs: klädkod är bara för att underlätta för gästerna, vi människor är flockdjur och man vill gärna hålla sig på samma nivå som andra även om man väljer kläderna individuellt).
    Och slott eller fint värdshus är ju kanske inte direkt avslappnande miljö. Så jag skulle hellre valt en bygdegård som ligger fint, och som man kan dekorera på något trevligt sätt.

Sen kan ni avsäga er tal (exempelvis, om det är något som ni tycker gör det stelt). Tal är inget måste... 
    Spela lite låg musik under middagen, bara instrumentalt sådär att man slappnar av lite.
    Buffé kan vara ett sätt att få folk att röra sig, om man vill servera middag. Och det kan både hjälpa till att skapa en avslappnad stämning. Men om det blir långa köer eller tar slut på mat så kan effekten bli den totalt motsatta.
    Men det viktigaste av allt är ändå att man lägger tid på bordsplaceringen om det är tänkt att folk ska sitta ner och äta mat.

Du skrev att du ville vara utomhus...
    Grillfest med stor tillbehörsbuffé kanske? Det kan bli superlyxigt, men är ändå avslappnat. Ni kan ha olika grupper med både typ "picknicksbord" och ståbord eller bara bänkar om ni vill att folk rör sig runt och minglar, eller något ställe där ni dukat upp med bord och sittplatser

Men som sammanfattning:
    1- det är inte antalet gäster som gör tillställningen stel
    2- plats/omgivning och klädkod påverkar mycket.
    3- ett glatt och avslappnat brudpar = glada och avslappnade gäster 

• Polkadot

Min blivande man känner som din. Han vill absolut inte ha en stel och vanlig bröllopsfest. Helst ville han gifta sig med bara familjen och bara äta en middag efteråt. Inga stela tal och långa sittningar, då dör han av tristess.

Jag ville ha betydligt mer, gifta mig inför alla gäster, vara i bygdegård med liveband och hela kitet. Men han är inte den typen av person och jag vill inte att han ska vantrivas på våran stora dag. Därför har vi kommit på en bra lösning och fått mötas på halva vägen.

Vi gifter oss borgeligt med endast med vittnen och åker hem till våran gård. Där väntar ett 40-tal gäster för en bröllopsskål.

Vårat stora nybyggda garage ska pyntas till festlokal och han gick med på honnörsbord och bordsplacering :)

Kommer inte att ha toastmaster, värdpar eller så, utan det blir en fest för att fira att vi gift oss. Undanber oss traditionella tal i inbjudan och sätter klädkoden till sommarfin.

Våran inbjudan är på rim, så det var lätt att få in kvällens tema på ett roligt sätt, utan att någon behöver ta illa vid sig.

Barn tycker vi lättar upp ett bröllop, så det blir närmsta familjen som har med sina. Vännernas får vara hos barnvakt denna kvällen. Det skulle bli för många barn helt enkelt.

Blir musik via dator, då alla vid anmälan får lämna tre favoritlåtar att spela under kvällen. På så sätt få alla höra något de gillar och det blir bra blandning.

Mat från catering, vanliga prinsesstårtor och vi lägger inte en massa pengar på en massa lull-lull.

Jag gillar när folk lägger märke till detaljer och kommer göra detta till en kväll i våran stil. Vi är rockabillys och kvällen kommer präglas i detta tema.

Ett bröllop blir vad ni gör det till, men det ska kännas rätt för er!

Håller med Chicita och hon hade väldigt bra ideér tycker jag!

Har ni planerat något hittills?

• Tokig

Hos oss var det tvärtom. Det var jag som hade ångest över att vårt bröllop skulle bli ett standard 1A bröllop med vita dukar, tal och annat jobbigt. Medan min make älskar sånt och tycker att det är härligt.

Men vi fick ihop det och alla tyckte det var supertrevligt.

Jag tror den viktigaste delen är den som Chicita redan tagit upp som punkt 3. Ert humör, inställning kommer smitta av sig. Om ni är glada, så kommer alla andra vara det.

• Chicita

Jag kan berätta att en fd jobbarkompis och hennes make hade varit på kombinerat bröllop och dop den här helgen.
    Där hade brudparet varit jätteoroliga att det skulle bli stelt så dom ställde bara fram alkoholhaltiga drycker. Om man ville ha vatten eller alkoholfritt så fick man be om det.
    Det var även helt fri bar på kvällen, bara att förse sig själva.
    Så dom upplevde det som en "supa-fest" och inte som ett bröllop. Dom kände sig obekväma för att deras värdar försökte supa ner dom för att få en avslappnad stämning liksom Obestämd 
    Nu var det väl inte så direkt som brudparet hade tänkt sig det, men det var alltså så det upplevdes.

Dom hade även den påhittade klädkoden "höstfin" och det tyckte dom också var lite jobbigt för dom visste inte hur dom skulle klä sig...

Så det stärker min tro på att ett avslappnat och trevligt bröllop får man varken genom lekar, alkohol eller påhittade klädkoder.
    Utan genom att se till att ens gäster är i fokus och att man anpassar nivån efter dom så att i alla fall dom flesta känner sig bekväma Glad 

• Polkadot

Oj då.. Ett bröllop där alkoholen har huvudpunken är väl inte så kul direkt.

Alkoholfria alternativ är ett måste och gärna lite koll på hur mycket gästerna får i sig.

Däremot är jag inte alls förtjust i klädkoder och när jag skrev att vi skulle ha "sommarfin" innefattar ju att man får klä sig som man vill önksar och trivs i.

Om man inte är någon kjol/klänning-tjej eller att man som kille ska behöva klä sig i kostym och slips och vantrivas hela dagen känns väl sådär enligt mig...

• Chicita

Hemsnickrade koder kan orsaka oro bland gästerna...
    Vad är sommarfin för dig? Vad är det för någon annan?....
    Är det långklänning, shorts eller vad menas.
    Människor är flockdjur och generellt så vill de flesta passa in. Och om man då inte vet hur andra tolkar den hemsnickrade klädkoden så kan det bli spänt redan där.

Jag skulle hellre se koden Kavaj, och sen med ett tillägg - Har du inte en kavaj eller hel kostym så klä dig i något annat fint som passar. Glad
    Och om man använder hemsnickrade koder så kan det vara bra att förtydliga dom på något sätt bara för att undvika oro.
    Dom etablerade koderna kan man ju googla, även om man kan få lite olika svar på vad dom betyder. Men bara att kunna se att Jaha Kavaj betyder det här, kan göra att man känner sig tryggare på att det är ok att komma i finbyxor och skjorta för man känner att man ändå är på "samma nivå".
    Sen finns det självklart gäster som tar allt bokstavligt också och känner att dom måste gå och köpa en kostym... Tungan ute

Å andra sidan kan jag tycka att det hör till en killes basgarderob att ha i alla fall en kostym som man använder på bröllop, begravningar och andra mer uppklädda tillställningar. Precis som att de flesta tjejer har i alla fall en finklänning... Glad

• Polkadot

Tror nog att våra gäster känner oss såpass väl att de vågar fråga ifall de nu skulle undra ;)

Vid större tillställningar kan jag väl förstå din poäng med klädkod, men personligen jag är allergisk mot allt traditionellt när det gäller bröllop tyvärr..

Men men.. Nu var det ju inte mig som det skulle läggas fokus på, utan på trådstartaren kanske ;)

Jag gav bara tips liksom du, sedan får hon sno åt sig vad som föll just henne i smaken... :)

• Chicita
    Polkadot skrev 2012-11-05 13:48:06 följande: 
    Eftersom det är så många som reagerar så och säger att klädkoden mer eller midnre är boven i dramat - alltså att den gör det stelt så ville jag poängtera att det kan bli precis tvärt om när man väljer påhittade klädkoder eftersom man då kan göra gästerna osäkra.

En klädkod är inte en order, det är inget som säger att du måste följa den. Du kan bli inbjuden till bröllop med klädkod Frack och komma i jeans och tröja.
    En klädkod sätter man bara för att alla ska ha en chans att lägga sig på samma nivå om dom vill.
    Sen är det inget som säger att tjejer inte kan ha finbyxor och en fin blus istället för klänning.
    Eller att inte killarna kan komma i fina chinos eller finbyxor och snygg tröja eller skjorta när det är Kavaj som klädkod.
    Jag antar att ingen står utanför dörren och nekar dom inträde om dom inte följer koden Flört

Det där är en så vanlig missuppfattning, att det är värt att belysas varje gång det kommer upp Flört 
    Och även om det var en direkt reflektion på det du skrev, så är det ju ändå samtidigt ett råd till TS 
  • Polkadot

Likaväl som det tål att belysas att klädkod också kan bli en en påtvingad grej, som ofta får många att känna sig obekväm och stela..... =)

• passionsblomman
    Chicita skrev 2012-11-05 14:10:09 följande:
    Jag antar att ingen står utanför dörren och nekar dom inträde om dom inte följer koden Flört
    Håller med om att fakta runt klädkoder behövs i diskussionen, eftersom det ofta är källa till alla möjliga missförstånd, grublerier och osäkerhet.

Och tyvärr får jag ju konstatera att jag under mina (många ) år på BT, häpnadsväckande många gånger läst exempel på där folk faktiskt blivit så osams med någon de fått vet inte tänker följa  den givna klädkoden att de sagt åt verderbörande att då kan de fan stanna hemma. Så, det är väldigt vanligt att brudparet själva verkligen inbillar sig att man sätter en kod för sin egen skull och att folk sedan ska rätta sig efter det-annars har man blivit kränkt som brudpar. Helt tvärtemot den egentliga vitsen med klädkod alltså.

Jag tycker att de hemsnickrade koderna inte gör saken alls lättare-man undrar ändå hur "alla andra" kommer att välja finhetsnivå. Det är minst lika pinsamt att vara för fixad som att komma för enkelt klädd.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Hur göra ett bröllop mindre uppstyrt?