• Äldre 29 Oct 08:52
    1964 visningar
    9 svar
    9
    1964

    Var det bättre förr?

    Vi har aldrig haft det så bra som nu. Det har aldrig varit bättre att leva. Eller? Under vilken tidsperiod tror du att människan hade det som bäst? Är det Sverige 2012 som gäller? Eller?
    Diskutera!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var det bättre förr?
  • Äldre 29 Oct 09:06
    #1

    Något som skulle kunna hjälpa till i diskussionen av frågan är ett fungerande forum Tungan ute
    För eftersom "senaste"-sidan bara uppdateras med Nyskapade trådar just nu, och inte med den med senast aktivitet (vilka dessutom kan stå som "obesvarade" trots hundratals inlägg) så kanske det vore bättre att lägga tid på att laga det som är trasigt än att skapa lektrådar och diskussionstrådar för att få någon aktivitet här på forumet? 
    Tungan ute 

  • maxmam­ma
    Äldre 29 Oct 09:22
    #2
    Chicita skrev 2012-10-29 09:06:12 följande:
    Något som skulle kunna hjälpa till i diskussionen av frågan är ett fungerande forum Tungan ute
    För eftersom "senaste"-sidan bara uppdateras med Nyskapade trådar just nu, och inte med den med senast aktivitet (vilka dessutom kan stå som "obesvarade" trots hundratals inlägg) så kanske det vore bättre att lägga tid på att laga det som är trasigt än att skapa lektrådar och diskussionstrådar för att få någon aktivitet här på forumet? 
    Tungan ute 
    så himla bra sagt, du skrev det jag tänkte skriva men du hann före mig hihi.
     
  • marrie­d observ­er
    Äldre 29 Oct 10:46
    #3

    Jag blir lite förvirrad. Vad är det som ska besvaras med ja eller nej? Först står det "var det bättre förr?". Sen står det "Är det Sverige 2012 som gäller?". Båda frågorna går ju naturligtvis inte att besvara samtidigt med ett ja eller ett nej.

    Sen kan man ju fråga sig vad Kristin vill att vi ska jämföra. Livet generellt? Levnadsförhållandena? Trenderna inom bröllopsmode? Bröllopstorget som sajt? Priset på bröllopstårta per bit? Medvetenheten om vad brudöverlämning symboliserar?

  • Äldre 30 Oct 09:06
    #4

    När det gäller veckans fråga så är det alltid den första frågan som avses med svarsalternativen. Alltså ska man svara ja eller nej på frågan "Var det bättre förr". De andra frågorna, som syns här i tråden, är förslag till vidare diskussion. Typ. Ja, det var bättre förr. Jag önskar att jag hade levt på 1800-talet. De hade så fina kläder på den tiden. Eller vad man nu tycker och tänker.

    Öppet för fri diskussion alltså. Eller fri misstolkning av trådstart om man föredrar det..

  • Äldre 30 Oct 09:51
    #5
    Chicita skrev 2012-10-29 09:06:12 följande:
    Något som skulle kunna hjälpa till i diskussionen av frågan är ett fungerande forum Tungan ute
    För eftersom "senaste"-sidan bara uppdateras med Nyskapade trådar just nu, och inte med den med senast aktivitet (vilka dessutom kan stå som "obesvarade" trots hundratals inlägg) så kanske det vore bättre att lägga tid på att laga det som är trasigt än att skapa lektrådar och diskussionstrådar för att få någon aktivitet här på forumet? 
    Tungan ute 
  • Äldre 30 Oct 09:55
    #6

    För att bidra till diskussionen då.

    Ja det var bättre förr...
    Anledningen: Konsumtionssamhället (som jag erkänner att jag är en stor del av då jag också gillar nya prylar) bidrar till miljöförstöringen och förslöingen av människan. Vilket i sin tur leder till sjukdomar som inte fanns eller var lika utbredda förr. 

  • Äldre 30 Oct 10:14
    #7

    Jag tror inte det går att svara ja eller nej på den där frågan. Jag tror att vissa saker var bättre förr och annat är förmodligen bättre nu. Det går inte bara att klumpa ihop allt.

  • Äldre 30 Oct 10:35
    #8

    Det finns för och nackdelar med alla tidsepoker och vem har inte fantiserat eller drömt sig bort till förr tillbaks i tiden.

    Jag röstade nej, för om jag hade födts några 10 tals år tillbaka i tiden så hade jag nog inte fått vara maskiningenjör som jag är idag. Plus att just nu så är jag så extremt lycklig  :)

    Däremot så håller jag med Chicita i att vi har ett extremt konsumtionssamhälle och det var bättre förr.

  • Äldre 1 Nov 07:54
    #9

    Jag röstade nej. Då tänker jag främst på att sjukvården är mycket bättre idag. Hade jag blivit född på t.ex. 1800-talet istället hade jag varit halvblind och hade haft en del andra kroppsliga problem också (saker som är lätt fixade idag). Att även flickor får gå i skola och sen kunna läsa vidare på universitet är också ett stort plus.

    Sen håller jag med om att det finns annat som faktiskt var bättre förr men för mig väger nuets fördelar upp nackdelarna.

Svar på tråden Var det bättre förr?