DagenD2012 skrev 2012-10-28 17:16:49 följande:
Jag är oxå sugen på en klänning helt i spets, men är orolig att kvaliteten på spetsen ska se billig ut.
Tokig, i den ena av dina annonser står det att den är Kinasydd och du verkar väldigt nöjd med kvaliteten på tygen.
Vilken Kinaklänningsleverantör har du använt?
Ja, jag är väldigt nöjd.
Men det var en resa. Jag tog kontakt med smallpigart som vidarebefodrade mitt mail till bruden (Johanna). Jag hade turen att Johanna tog sig tid att kontakta mig. Det visade sig att hon beställt den från en tjej här i Sverige som hade som en förmedlingstjänst för kinaklänningar (Hon skötte all kontakt med fabriken/sömmerskorna). Den svenska tjejen hade dock tyvärr lagt ner sin verksamhet. Men med hjälp av otaliuga timmar och detektivarbete så lyckades jag få tag i den svenska tjejen. Hon hade mycket riktigt lagt ner sin verksamhet Men HON var just då mammaledig och ville gärna hjälpa mig. Så hon började kämpa med att få tag i fabriken och just den sömmerska som sydde upp Johannas klänning.
Det tog ett gäng veckor innan vi fick napp men det visade sig att sömmerskan bytt jobb och numera arbetade på en annan fabrik där de sydde uppe mer märkesklänningar. Men på något sätt lyckades min svenska kontakt ändå få till så att hon sydde upp ett exemplar till av Johannas klänning. Eftersom mönster och allting redan var klart så var det inte ett allt för svårt uppdrag.
De hade naturligtvis inte exakt samma spets som de använde i Johannas klänning, men vi valde ut en fin spets och några månader senare kom min klänning med posten. Hela processen tog nästan ett år... men nu har jag den!
Den är underbar.
Klänningen utgår som sagt från en Jim Hjelm klänning (googla på Jim Hjelm i bildsök så kommer den upp, den har ett champagnefärgat band i midjan). Det har lagts till holkarmar och ryggen är stängd istället för V-ringad.
Jag kan inte hjälpa dig så jättemycket mer än så tyvärr. Vet inte exakt namnet på fabriken där sömmerskan arbetar.
Den andra klänningen budade jag hem från E-bay.