• Boringbrick

Dekoration & Inrednings tips! :)

Har på senare tid blivit väldigt intresserad av inredning, men jag är dock inte lika fantasifull som jag önskar att jag vore. Så jag tänkte att detta kanske är ett bra ställe att söka tips då det verkar finnas många fantasifulla duktiga människor här inne! :)

Jag bor fortfarande hemma, så jag kan än så länge bara "go nuts" i mitt sovrum med (dumt)snedtak, så jag hoppas att ni skulle kunna ge mig lite tips på hur jag kan få det så fint som möjligt där inne. 

Allt från små fina dekorationer till smarta förvaringstips uppskattas verkligen!  

Hoppas vi kan göra något roligt av denna tråd & ge varandra tips och råd! :)  

• Svar på tråden Dekoration & Inrednings tips! :)
  • FrökenMäkelä

rekomenderar dig att kolla in på styleroom.se där finns massa gottit inom hem och inredning

• MissTC

Om du lägger upp en bild på ditt rum så man får se hur det ser ut så kommer jag mer än gärna med tips o goda råd =)

• Boringbrick
    FrökenMäkelä skrev 2012-10-26 20:10:53 följande:

rekomenderar dig att kolla in på styleroom.se där finns massa gottit inom hem och inredning

Tack! Ska ta mig en titt då! :) 
    MissTC skrev 2012-10-26 20:17:04 följande:
    Om du lägger upp en bild på ditt rum så man får se hur det ser ut så kommer jag mer än gärna med tips o goda råd =)
    Ja, ska se vad vi kan få till :) 
  • MissTC

Utan att ha sätt rummet så är det lite svårt hehe, men testa dig fram. Har läst att det inte ska vara så bra att sova under sne tak iaf. Men alla är ju olika o just i ditt rum kanske du måste ha sängen just där.

Vore jätte kul att få se en bild för då skulle man ju kunna ge dig mer exakta råd.. Ett tips är annars att om du har
    lite tidinigar att du klipper ut såna rum o prylar du gillar och så gör du en moodbord. Då kanske du kan lättare
    se vad det är för stil just du gillar, eller det kanske du redan vet ?? Eller sparar bilder du hittar på nätet =)

• Boringbrick
    MissTC skrev 2012-10-26 22:42:20 följande:
    Utan att ha sätt rummet så är det lite svårt hehe, men testa dig fram. Har läst att det inte ska vara så bra att sova under sne tak iaf. Men alla är ju olika o just i ditt rum kanske du måste ha sängen just där.

Vore jätte kul att få se en bild för då skulle man ju kunna ge dig mer exakta råd.. Ett tips är annars att om du har
    lite tidinigar att du klipper ut såna rum o prylar du gillar och så gör du en moodbord. Då kanske du kan lättare
    se vad det är för stil just du gillar, eller det kanske du redan vet ?? Eller sparar bilder du hittar på nätet =)
    Har faktiskt nyss tagit lite bilder på rummet ur olika vinklar, det blir bättre och bättre där inne hela tiden, men känner att det saknas något och dessutom är lite "plottrigt" på vissa ställen. Kan försöka få in några bilder på datorn snart. 

Har nu kollat en del på styleroom som FrökenMäkelä rekommenderade, finns ju så mycket fint. Men det är ju mitt snedtak som förstör allt. Kan ju försöka förklara ungefär hur det ser ut tills jag får in några bilder. Försöker lägga in en paint bild jag gjorde så länge, inte så vacker, men visar lite hur det är i alla fall rent "möbelmässigt". 

Just för tillfället så vill jag ha det lite mysigt, men ändå inte plottrigt som sagt, några fina detaljer. Är 20 år, så vill på något sätt ha en mer mogen stil där inne, men ändå ungdomligt. Haha.. Låter säkert väldigt flummigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar lite. 

Tack för tipsen i vilket fall :)
  • Boringbrick

De färgade linjerna längst upp är fönster, den längst ner är dörren och det lilla lila strecket är luckan in till krypvinden. De sneda taket är på sidan med sängen och sidan med bokhyllan, är rätt lågt dessutom. Den lilla knasiga trekanten ska visa att det står en korgstol. Haha, bilden är lite tragiskt, men jag hoppas att ni kan få en liten hum om hur det är uppbyggt då i alla fall :)

• Boringbrick

Sorry för bild/text bomben, men detta är den bästa bilden jag fått fram för att visa hur det ser ut(fel färger), skulle också kunna möblera om, därför jag la upp bilden. Hur är det ultimata sättet att möblera? Ska som sagt försöka få upp de riktiga bilderna snart, så ni kan få se exakt vad som finns att jobba med. 

Tack ni som skrivit, trevlig helg! :)  
  • MissTC

Först måste jag skriva, jätte fina bilder du har lagt in =) Nu är det lite lättare att förstå rummet =)
    Om jag förstod det rätt så har du alltså två snetak?

Det första du skulle kunna göra om du känner att det är plottrigt på vissa ställen är att plocka bort precis ALLA
    små saker.. Ofta har man massa saker som man tycker är super fina, men för att få en harmonisk ordning så
    brukar det inte finnas plats för precis allt.

När du har plockat bort alla små saker så får man helt enkelt känna sig fram.
    Tex en ljusstake, ställ den på olika ställen i rummet tills det känns rätt. Man får plocka bort o lägga till
    tills det känns bra.
    Att bygga upp ett stilleben (några saker bredvid varandra) kan ta lite tid.

Om du vill ha ett lite mer vuxet rum så skulle jag nog föreslå att du kanske ställer sängen i mitten,
    precis framför fönstret. Detta gör ju dock att rummet upplevs mindre, så det är ju lite vad du kanske vill
    ha ditt rum till. Ska det vara sovrum framför allt så funkar ju det.

Vet ju inte hur det ser ut färgmässigt lr så men ett sätt för att förnya o ge andra intryck är ju att köpa nya säng
    kläder. Du kanske har någon möbel du kan måla om? (om du inte tycker att det passar ihop nu)

Om du hittar en bild på ett sovrum som du gillar, så kan du gå efter den.
    Tex, du vill ha ett ljust o mysigt sovrum, låt tex då inte den stora svarta vasen kanske stå framme (hehe om du nu har en sån =) )

Vet inte om du blir så mycket klokare av det jag skriver men hehe =)

• Boringbrick
    MissTC skrev 2012-10-27 12:15:01 följande:
    Först måste jag skriva, jätte fina bilder du har lagt in =) Nu är det lite lättare att förstå rummet =)
    Om jag förstod det rätt så har du alltså två snetak?

Det första du skulle kunna göra om du känner att det är plottrigt på vissa ställen är att plocka bort precis ALLA
    små saker.. Ofta har man massa saker som man tycker är super fina, men för att få en harmonisk ordning så
    brukar det inte finnas plats för precis allt.

När du har plockat bort alla små saker så får man helt enkelt känna sig fram.
    Tex en ljusstake, ställ den på olika ställen i rummet tills det känns rätt. Man får plocka bort o lägga till
    tills det känns bra.
    Att bygga upp ett stilleben (några saker bredvid varandra) kan ta lite tid.

Om du vill ha ett lite mer vuxet rum så skulle jag nog föreslå att du kanske ställer sängen i mitten,
    precis framför fönstret. Detta gör ju dock att rummet upplevs mindre, så det är ju lite vad du kanske vill
    ha ditt rum till. Ska det vara sovrum framför allt så funkar ju det.

Vet ju inte hur det ser ut färgmässigt lr så men ett sätt för att förnya o ge andra intryck är ju att köpa nya säng
    kläder. Du kanske har någon möbel du kan måla om? (om du inte tycker att det passar ihop nu)

Om du hittar en bild på ett sovrum som du gillar, så kan du gå efter den.
    Tex, du vill ha ett ljust o mysigt sovrum, låt tex då inte den stora svarta vasen kanske stå framme (hehe om du nu har en sån =) )

Vet inte om du blir så mycket klokare av det jag skriver men hehe =)
    Hah, man tackar. :) Ja, precis 2 snedtak på varsin sida. 
    Tack, du sa mycket smarta saker, ska nog börja med det du sa om att plocka bort allt och sen lägga till, känna efter osv :)
    Ja, jag har också tänkt på det att flytta sängen till mitten, men det blir ju som sagt lite trångt eftersom dörren är i mitten också.
    Kan berätta lite om mig själv så kanske det blir ännu lättare att förstå vad jag vill åt. :P Min favoritmöbel är min bokhylla, detta för att jag älskar att läsa, och när jag inte läser så vill jag att böckerna ska stå och se fina ut.. :P Ett annat viktigt intresse är att jag gillar att skriva, på dator och för hand, därför behöver jag ett bra ställe för detta.
    Jag har också en massa foton överallt i rummet, vilket nog kan göra att jag känner att det är lite plottrigt, kom dock på en idé igår för att göra rummet lite mer personligt, utan att lägga till fler saker. På min bokhylla så har jag några fotoramar, bara enkla svarta och vita som har svartvita bilder på blommor. Jag tänkte att jag kanske kunde byta ut bilderna mot text. Text från min favoritbok, min favoritlåt eller något jag själv skrivit. Vad tror du? :)

Värt att veta kan nog vara att jag har en svart,vit,grå blommig fondvägg vid fönster väggen och resten av rummet går mest i svart,vitt & lila. Hade förut rött istället för lila, men det kändes inte som en särskilt lugn färg.

Tack så mycket för ditt engagemang och tips missTC ;) 
  • MissTC

Testa ett tag att ha sängen i mitten, det kan ju ge lite känsla för förnyelse =)
    Sen ramarna så hade jag nog hållt mig till en färg, för att få det lite mer enhetligt.
    Att rama in texter o så gör det bara mer personligt så det tycker jag absolut du ska göra..

Om du har något ståendes på den liggande bokyllan så kanske du bara ska ställa dit några saker
    och låta dom stå lite mer till vänster och sen låta resten vara tomt.

För om du ställer sängen i mitten så ska du nog hålla rummet ganska rent från saker så det inte
    känns för litet..

Har du tidinigar eller större böcker kan du även stapla dom så kan det bli som ett nattduksbord =)
    Du kan även testa att plocka bort mattan om du har sängen i mitten.

Vet inte om du har något över skrivbordet.. Men om du gillar att ha framme massa foton o så
    så kanske en anslagstavla vore något..
    En sån kan du ju göra själv i något fint tyg lr så.. Bara googla på tips..
    Så att allt inte är utspritt eller att du gör en liten mini tavelvägg precis ovanför =)

Ofta ska man ha en neutral bas i sovrummet med färg.. Rött är ju en ganska agresiv färg eller vad man ska
    säga. O sovrummet är ju ett ställe där du ska hämta kraft o inte bli stressad =)

Om du har massa små saker så kan ju ett tips va att gömma dom i små söta lådor..
    Har du inga lådor kan du alltid klä in en skokartong. Istället för att sakerna ska ligga utspridda =)
    Lycka till =) Det var så lite =) Tror du kommer få det jätte fint =)

Svar på tråden Dekoration & Inrednings tips! :)