Förberedelser före bröllop?
Hur lång tid tar det ungefär att förbereda ett litet bröllop? vad ska man tänka på när man börjar planera så jag inte glömmer något?
Hur lång tid tar det ungefär att förbereda ett litet bröllop? vad ska man tänka på när man börjar planera så jag inte glömmer något?
Det kan ta allt mellan någon vecka och flera år ;)
Det ni absolut måste ha är 1. en plats att vara (vill ni vara i en lokal måste den bokas men t.ex. i skogen är det ju fritt fram), 2. en vigselförrättare som har tillstånd att viga, 3. vittnet i någon form och 4. intyg på genomförd hindersprövning. Hindersprövningen tar någon/några veckor att få och är giltig i 4 månader.
Hur långt är ett snöre?
Ungefär lika exakt svar kan du få på din fråga
Du kan planera bröllopet på en vecka, dock tar hindersprövningen längre tid och det är inte alltid jättelätt att få tag i någon som viger en, oavsett om det är kyrkligt eller borgerligt.
Så börja där, boka kyrka / vigselförrättare
Om ni ska äta och festa efteråt så behöver ni någonstans att vara, någonting att äta och kanske något att dansa till oavsett om det är spotify eller liveband.
Du behöver 3 saker för att gifta dig
1: någon att gifta dig med
2: godkänd hindersprövning
3: godkänd vigselförrättare
Har du dom tre sakerna så är allt annat lullull och valfritt och du bestämmer själv hur mycket tid du lägger ner på det
Vi gör det på 5 månader men hade lätt klarat det på 2 eller 3, beror på hur flexibel man kan vara med kyrka och lokal. Det är väl det som kan bokas upp flera månader/år i förväg.
Samma med frisör.
Vi har 4 månader kvar och nu är det sjukt tråkigt för allt som kan planeraas i förväg är klart och resten som blommor, hårkonsultation, mat, dryck mm kan vi inte beställa än. :D
Tänk igenom vad som är viktigast för er och utgå från det. Inbjudningar är bra att ha ;) klänningar och övriga kläder, ringar kanske kan vara kul, ska ni bjuda på mat eller bara vigsel? Nån som fotar kanske. Och glöm inte hinderprövningen för höge farao, annars går det ju inte. :) Men det mesta är faktiskt alldeles frivillt hur ni vill ha det. :)
Snabba ni var att svara ;)
Tack för alla råd det känns som jag har en del att börja tänka på och diskutera med min blivande man :)
Vi hade 2 månader och 10 dagar från frieri till vigsel. Då fick vi till ett medelstort bröllop, borgerligt (kyrka kanske måste bokas tidigare) och vi köpte hela paketet med lokal, middag, tårta och dryck från herrgården där vi var (att fixa själv tar nog längre tid). Jag hann köpa ny klänning och få den insydd. Pga tidsbrist så gjorde jag inbjudningar och andra trycksaker själv för det tog för lång tid att skicka till tryckeri.
- Vi ringde kyrkan med vårt förslag, fick godkänt på det datum vi satt.
- Såg till att vi kunde hyra en "kvarterslokal" för mottagning
- Fixat de papper vi behöver
- Funderade över mat, dryck och efterrätter (gick också fort)
- Gästlistan(28 personer) och inbjudningarna kom iväg efter 3 veckor (från och med att kyrkan var bokad)
- Får hjälp av en vän med blommor
- Syr egen klänning, mannen har egna kläder
- Specialbeställde ringar från en smed
Fastän vi tagit det lugnt med allt är vi "klara" med planering och bokning. Nu är det bara att vänta på att dagen kommer. Det tog ca 3 veckor i lugnt tempo att göra det (vi var redan överrens om ungefär hur vi ville ha det ändå). Självklart ser det olika ut för alla, vi har absolut inget flådigt, men personligt! Så beroende på ert flyt kan det gå väldigt fort.
Lycka till!