• Kaffegrus

    Tärnklänningar

    Enligt min lista, som jag följer till punkt och pricka, ska tärnornas klänningar vara bestämt om inte länge. Jag är nu i en liten kris då jag inte har någon aning om färg, modell eller något som hälst.

    Vårt tema är vinrött och vitt och detta är min klänning:





    Jag tänkte först att de skulle vara som mig, bara motsatta färger. Alltså vinröda klänningar med vita band. Men jag tror häller jag vill att de ska ha vinröda detaljer som smycken och blommor eftersom marsalkerna ska ha vinröda slips och ros.

    Med vilken fäg ska dem då ha på klänningen? Några bra ideer?

    Tacksam för alla tips och ideer!


  • Svar på tråden Tärnklänningar
  • Kaffegrus

    Hehe Hurra för smilisar!

    Tackar för tips! Jag tror nästan jag lutar mot klänningar i silver eller grå för att få en neutral bas, så får de vinröda smycken, skor och blommor. 

    Klänningen du visade, fierce, är jättefin och finns ju även i silver. Jag har tre tärnor, så klänningarna kan ju inte var väldigt dyra eftersom jag också köper smycken, skor och buketter. För visst är det brudparet som står för detta?


  • daniiel

    Vanligtvis brukar brudparet stå för tärnornas klänningar ifall brudparet har specifika önskemål om vilken färg och modell. Ju mer tärnorna får välja själva, desto mer brukar dom få betala själva. Sedan finns det såklart tärnor som betalar själva trots att brudparet väljer och brudpar som betalar trots att tärnorna väljer. Det viktigaste är att du/ni och tärnorna är överens.

    Bonprix har ju några fina att välja på och bra priser :) Tex den här är fin och enkel tycker jag www.bonprix.se/produkt/satinklaenning-brun-937881/ eller den här som påminner om din klänning i modellen www.bonprix.se/produkt/cocktailklaenning-roed-932413/&type=image Den här är lite mörkare grå och med svart band i midjan, men det är ju bara att knyta ett rött över www.bonprix.se/produkt/klaenning-antracit-947307/


  • Chicita
    Kaffegrus skrev 2012-10-24 21:33:03 följande:
    Klänningen du visade, fierce, är jättefin och finns ju även i silver. Jag har tre tärnor, så klänningarna kan ju inte var väldigt dyra eftersom jag också köper smycken, skor och buketter. För visst är det brudparet som står för detta?
    Det är inte ett krav att brudparet står för bröllopsföljets kläder.

    Men jag tycker att det hänger på lite speciella saker.

    Om brudtärnorna får välja helt fritt i modell, färg osv så kan dom gott och väl betala själva
    Om brudparet har små önskemål (längd, eller en färg som man kan använda vid annat tillfälle) så kan man kanske dela på kostnaden.
    Men om brudparet vill säga "här är din klänning, varsegod och använd den" så tycker jag att man ska betala hela summan.

    Och trots detta så betalade vårt brudfölje sina kläder själva Tungan ute 
    Trots att vi hade en hel del krav... Dom fick dock erbjudande om 500:- i bidrag, men alla tackade nej till det.
  • fierce

    Jag tycker absolut att tärnorna kan betala sina klänningar själva även om jag bestämt dem, om de kostar max typ 500,-, skulle aldrig kräva att de betalar 2000.- för en klännign som jag bestämt däremot.  Vill de inte betala så betalar ju jag såklart, för sååå viktigt är det inte. :) Tycker bara att det är en fin gest av tärnan att "bjuda" på det. 

    Och jag skulle gladeligen själv köpa klänningen om jag var tärna, beroende på pris såklar, man kan ju alltid sälja den sen. ;)

     

  • fierce

    Men för att återgå till frågan ;) hoppas du hittar några klänningar som passar! Jag funderade oxå på grått först men det var så svårt, de såg lätt så ...grå,,,, ut. Om du förstår. Så det blev beiga. :) 

  • Chicita

    Det finns ju grå-grå och "silver"-grå om ni förstår hur jag menar Glad
    Lite ljusare grå med lite lyster i ger inte ett så trist intryck som en matt typ "cementgrå".
    Så välj ett material som har lite naturligt skimmer. 

Svar på tråden Tärnklänningar