• Henke

    Enkel cermoni i kyrkan?

    Hej!

    Då skriver man sitt första inlägg på Bröllopstorget då... Jag har hamnat här många gånger när jag googlat efter allt allt utom bröllop. Trevligt forum!

    Vi har planerat att gifta oss någon gång i framtiden, innan vi får barn. Nu slumpade det sig så att det där barnet är på väg ett par år tidigare än vi tänkt. Därför bestämde vi att bröllop får det bli nu eller aldrig.

    Problemet: Jag har alltid tänkt mig en borgerlig ceremoni. Det är ju till inte till en högre makt utan till henne jag vill förkunna min kärlek och trohet!

    Kärestan visade sig ha en annan uppfattning. Hon upplever att det är viktig att äktenskap ingås inför en präst, även om vigseln inte behöver vara i kyrkan. Hon är inte helt emot en borgerlig vigsel, men jag ser ju hur fel hur tycker den tanken är. Hon är med i Svenska kyrkan, medan jag av övertygelse gick ur den så fort jag blev myndig.

    Jag kan för hennes skull tänka mig en kyrklig vigsel, men vi har varken kraft eller råd med ett stort bröllop av klassiskt snitt just nu. Alltså blir det bara närmaste familjen.

    Hur mycket måste man ordna själv inför en vigsel i kyrkan och hur mycket ordnar prästen? Ju enklare desto bättre... Blir det en helt platt tillställning om man bara är ett dussin personer?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-22 20:41
    Ceremoni skulle det stått. Pinsamt med felstavning i rubriken.

  • Svar på tråden Enkel cermoni i kyrkan?
  • Chicita

    Ni måste inte ordna särskilt mycket.
    Ni behöver boka kyrkan, vilket ni gör via pastorsexpeditionen.
    Sen får ni se till att ha ett giltigt intyg om hindersprövning (vilket ni i alla fall måste ha även om ni gifter er borgerligt).
    Sen är det väl bra om ni är på plats när vigseln sker liksom Flört 

    Ni kommer att få träffa prästen innan, då får ni välja minst 2 psalmer och kanske ha några andra önskemål, bland annat om ni vill ha solosång mm (vilket ni kan behöva ordna själva med solister om inte kantorn eller kyrkomusikern klarar av era önskemål) och så brukar man få berätta lite om sig själva så prästen kan göra cermonin lite mer personlig.

    Men det är rätt "smärtfritt" alltså.
    Inbjudningar och sånt fixar ni själva.
    Psalmböcker kommer ju finnas i kyrkan så det där med vigselprogram är bara något som man gör om man tycker att det är roligt, det är inget som kyrkan kräver eller tillhandahåller. 

  • Kjell Präst

    Chicita har som vanligt sagt det mesta som behöver sägas. Jag kan väl tillägga dels att man inte lovar "en högre makt" något, det är sin make/maka man ger löftet. Däremot ges det INFÖR "Gud och denna församling". Jag har haft flera vigslar med få personer närvarande, och dessa har blivit minst lika vackra som de stora och påkostade.

  • ThereseV

    Det finns många små, fina kyrkor så det behöver inte kännas ekande tomt:) När man ser till kostnadsfrågan så behöver det inte kosta mycket alls att gifta sig kyrkligt. Jag har fått för mig att borgerlig vigsel ofta är dyrare eftersom vf ofta kostar och man kanske vill ordna med någon speciell plats, i kyrkan är det ju gratis så länge någon är medlem.

  • Alyllyra

    VF ska inte kosta annat än reseersättning om de måste åka långt. Men att gifta sig i rådhuset kostar inget.

  • fruwesterlund

    Är det OK om jag ställer en fråga till prästen?

    Måste man ha vittnen i kyrkan? Mitt logiska sinne säger nej men frågar ändå.

    Vi vill ha endast barnen med i kyrkan. Kan man ha det? 

  • Chicita
    fruwesterlund skrev 2012-10-23 15:18:51 följande:
    Är det OK om jag ställer en fråga till prästen?
    Det är säkert inga problem att få svar av Kjell här i tråden, men annars finns det en hel tråd med frågor till prästen här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-123/m3865023.html

    Glad 

    Men annars (om jag inte har helt fel, Kjell rättar mig säkert i så fall) så krävs även 2 vittnen i kyrkan.
    Tror dock inte att dom skriver på något papper som dom tydligen får göra vid en borgerlig cermoni, ingen av våra gäster eller tärnor/ marskalker gjorde det i alla fall.
    I kyrkan finns dock förutom prästen en kyrkvaktmästare + kantor (för det mesta) och dom kan ju ta på sig rollen av vittnen om inga andra finns. 
  • fruwesterlund
    Chicita skrev 2012-10-23 15:23:47 följande:
    Det är säkert inga problem att få svar av Kjell här i tråden, men annars finns det en hel tråd med frågor till prästen här:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-123/m3865023.ht...

    Glad 

    Men annars (om jag inte har helt fel, Kjell rättar mig säkert i så fall) så krävs även 2 vittnen i kyrkan.
    Tror dock inte att dom skriver på något papper som dom tydligen får göra vid en borgerlig cermoni, ingen av våra gäster eller tärnor/ marskalker gjorde det i alla fall.
    I kyrkan finns dock förutom prästen en kyrkvaktmästare + kantor (för det mesta) och dom kan ju ta på sig rollen av vittnen om inga andra finns. 
    OK  tack för svar!
  • Kjell Präst

    Det stämmer att vittnena i kyrkan inte skriver på något papper.Vi har någon gång gjort så att vaktmästaren och musikern varit vittnen - de gör då inte något speciellt utöver sina ordinarie uppgifter.

  • Henke

    Tack för svaren! Nu är kyrkan bokad, komplett med präst och gästerna inbjudna. Kyrkan kostade inget och lite roligt känns det att det är en liten kyrka nära oss som nästan aldrig används längre.

Svar på tråden Enkel cermoni i kyrkan?