• Lindan

    Vad ska man välja för material på ringarna!? HJÄLP

    Skulle vilja ha lite tips och råd vid val av ringar. Vi har en flätad variant som inte går att matcha med någon annan ring, så vi tänker byta ut dem. Men då är frågan vad för material vi ska välja? 
    har hittat en fin ring i silver men så läser jag att silver åldras och slits ganska snabbt. Att silver kan färga av sig på huden? Att man inte kan duscha, bada med silver, att det mörknar fort och så.

    Detta är ringarna som jag hittat hittills; 




    Så kom gärna med tips och råd, tack.
  • Svar på tråden Vad ska man välja för material på ringarna!? HJÄLP
  • Chicita

    Jag rekommenderar nog att du tar av ringarna när du ska bada, diska eller blaska i vatten på något annat sätt - oavsett vilket material du har.
    Vatten och speciellt tillsatser i vatten (diskmedel, salter mm) sliter mycket på infattningar av stenarna.
     

  • PiaB

    Stenar vet nog Chicita mer om än mig Men annars kan jag säga att jag älskar silver och har väldigt många silverringar och jag har ingen erfarenhet av att de blir fula, färgar av sig eller något. Våra förlovningsringar är i silver och de ser fortfarande ut som när vi köpte dem för 1,5 år sedan. Nu vet jag ju inte hur de ser ut om 10 år men andra ringar jag har har jag haft väldigt länge.


    Några är lite repiga men det är mina guldringar också.


     


    Fina ringar ni tittat på


  • PiaB

    Kan tillägga att jag aldrig tar av min ring. Duschar, diskar, städar, jobbar, tränar med den. Men då har den inga stenar som man nog ska vara mer rädd om


  • Chicita

    Hur känsliga ringarna är mot repor beror nog mer på design än material förresten.
    En slät och blank ring märker man ju repor på mer än på en ring som har utvändig dekoration på något sätt.
    Borstad yta kan kanske också vara lite känsligare mot repor eftersom det finns en struktur i ytan som saker liksom kan "fastna" i och då liksom repa istället för att glida över bara.
    Å andra sidan så är ju ytan på sätt och vis redan "repig" så då kanske man inte märker repor på samma sätt Glad 

  • daniiel

    Om du gillar de där ringarna i silver, så kanske titan- eller stålringar kan vara något för er? Dom är väldigt slitstarka och tåliga och dessutom ofta inte så jättedyra. Det beror ju självklart på vilken och hur många stenar man vill ha.

    Några exempel
    www.titanringar-web-butik.com/
    www.swepol.pl/se/titanringar
    www.nordstansguld.se/serie/t-c-o-l-tilux-titanringar/
    www.nordstansguld.se/serie/t-c-o-l-stainless-love/


  • daniiel

    Dom två släta är i silver och helalliansen är också i silver, men vitguldsbelagd. Tror vi betalade ca 850kr för alla tre ringarna inkl frakt och gravyr. Vi fick hem dom på mindre än en vecka och dom var jättefina och storleken stämde bra, något stor hellre än liten.

    Makens, 6mm. Min, 4mm och min, 2mm.



     


    Tyvärr är inte bilderna på ringarna dom bästa, då jag bara har en mobilkamera. "Glansen och glittret" försvann som, men på riktigt är dom jättefina verkligen.




  • Lindan

    Wow! Exakt som jag vill ha ju. Hur länge har ni haft era? Känns kvaliteten ok. Tänker på repor m.m. Hur noga är du med ringarna? Eller snarare försiktig? Vad disk, träning mm. Såå tacksam för all info. :)

  • daniiel

    Nu var det väl drygt 1,5år sedan vi köpte dom. Det blev dock så att vi använde två andra ringar som vigselringar trots allt. Jag en i guld och maken en i titan och guld. Därför är ringarna i silver inte använda lika mkt och jag har sålt helalliansen för ett par månader sedan. Jag tycker dock inte att det känns som dålig kvalitet och ringarna är använda, men inte varje dag, och inga repor än så länge, inga missfärgningar eller sådär.


  • Lindan

    Nu blir det titan skulle jag tro. Provat lite varianter i em o känner mig ganska säker. :)

  • Pekkiisch4

    Som du märkte i den Anders tråden valde vi titan :)

  • Plättis

    Vi gick helt på magkänsla och vad vi tyckte var finast när vi valde ringar. Min sambo jobbade inom industrin när vi förlovade oss och har en ring i vitguld, och den överlevde fast han är jättedålig på att använda handskar Den ser visserligen ganska sliten ut nu, men vi har inte rhodinerat om dem på snart två och ett halvt år heller. 

    Jag önskade mig en ring i vitguld eftersom jag använder uteslutande silversmycken till vardags, och min sambo likaså. Gult guld tycker jag blir så tråkigt och silver kändes lite för enkelt (och som ett dåligt skämt eftersom jag varit förlovad en gång tidigare, då med guldringar). 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Vad ska man välja för material på ringarna!? HJÄLP