• Malla l
    Äldre 20 Oct 15:15
    3827 visningar
    5 svar
    5
    3827

    mormors namn som ogift

    Hej vi skulle kunna tänka oss att byta till min mormors namn som ogift, vad är det för regler som gäller då? Ska jag byta först o sen min blivande eller byter hela familjen i samband med vigseln?

  • Svar på tråden mormors namn som ogift
  • Äldre 20 Oct 17:19
    #1

    har ingen erfarenhet av sådant namnbyte...men min första tanke var att det blir väl lättast om du byter först och din m2b byter till ditt efternamn i samband med vigseln...presic som du sa..

  • Äldre 21 Oct 18:13
    #2

    Ja du måste byta först och sedan kan resten byta i samband med vigseln.Tänk bara på att:

    För att få byta till ett gammalt släktnamn ska det ha burits i rakt nedstigande led i din släkt under minst två generationer. Dessutom får det inte vara längre sedan någon bar det än fyra generationer tillbaka, räknat från och med dina föräldrar.

  • Carina­10
    Äldre 24 Mar 11:05
    #3

    Jag bytte till min mormors flicknamn.
    Min mor har aldrig hetat de namnet.
    Var INGA problem att byte.
    Ring PRV o prata med dom om du inte redna har gjort det och kanske tom bytt redan :)

  • Äldre 24 Mar 16:43
    #4

    Skatteverket bestämmer. Ring och prata med dem, alltså :)

  • Carina­10
    Äldre 24 Mar 19:03
    #5
    Juni 2012 skrev 2013-03-24 16:43:32 följande:
    Skatteverket bestämmer. Ring och prata med dem, alltså :)
    Nja det går genom PRV om man ska söka mormors flicknamn.
    Man lämnar in ansökan där och inte på skatteverket när det gäller att ta upp sin mormors flicknamn...såvida inte ens mamma också heter det. Men så förstod jag inte det i detta fallet.

    Det är den som byter namnet som ansöker då det är ett namn i släkten.
    Maken får INTE namnet med automatik.

    Har varit i kontakt med PRV ang efternamn gällande en annan för bara nån månad sen o då gällde samma.

    Men byter man till ex sin mammas flicknamn kan man säkert gå via skatteverket men INTE om man ska ansöka om ett annat namn.
Svar på tråden mormors namn som ogift