• Anonym (vill stötta)

    Självkänsla

    Min sambo har dålig självkänsla vilket märks mer och mer. Det hämmar honom och oss i livet. Det märks inte så mycket i det dagliga livet men när det gäller större saker och beslut så vill han vänta med allt. Saker som att gifta sig, skaffa barn, åka på långresa och flytta är saker som han inte vill göra nu och orsaken är att han inte riktigt vågar för att han har låg självkänsla, är rädd för att misslyckas och inte känner sig bekväm med förändringarna även om det är saker som han egentligen vill göra. 

    För mig är han ju världens underbaraste och borde inte behöva vara osäker på sig själv. Han är snygg, smart, rolig, vältränad, har ett bra jobb och bra ekonomi. Saker som jag tror ligger bakom den dåliga självkänslan är att han aldrig har tagit några risker utan alltid gjort trygga saker inom sin komfort zon, att han har en kronisk sjukdom som han egentligen inte har några direkta besvär av i vardagen men jag vet att han känner sig svag och annorlunda pga den och att han har ett ganska litet socialt nätverk och står inte sina kompisar så nära som han skulle vilja. 

    Jag försöker vara stöttande, ge komplimanger och tala om att jag älskar honom för den han är och inte för vad han åstakommer, utseende osv men jag vet inte vad jag kan göra mer. Jag har försökt prata med honom om detta men oftsat vill han inte eftersom han tycker att det är jobbigt. Han vill inte gå till en kurator eller liknande.

    Jag vet att det finns många kloka personer här så jag hoppas att någon kan ge mig tips på hur jag kan hjälpa min kille till en bättre självkänsla. Det är svårt att stå bredvid och att se att han inte mår riktigt bra och samtidigt blir jag frustrerad över att inget händer, vilket får mig att få dåligt samvete.

  • Svar på tråden Självkänsla
  • ajmb

    Dålig självkänsla är jag bra på.
    Har under uppväxtåren inte blivit direkt vänlig behandlad och fått utstå en del.
    Det är först nu när jag är äldre och har insett att jag är åtråvärd och min självkänsla har blivit 
    betydligt bättre än tonåren.
    Tyvärr så ligger det mycket på den som har dålig självkänsla att upptäcka att man duger.
    Inte lätt att bryta det om personen inte vill eller vågar.

    Testa med någon överraskning som ni kanske inte brukar göra...något lätt. Tänj på gränserna hela tiden så kanske han upptäcker att det fungerar...en sak har jag oxå lärt mig...vill man att det ska hända saker så ska man ta det i egna händer ;) ;) ;)

    Min man och jag var tillsammans i 15 år innan bröllopet...hände inget förrän jag friade på skottdagen i år och vi gifte oss i slutet på juli. 

    Har ingen aning om detta hjälper..men det är alltid något.

    Lycka till
    Kram 

  • Anonym (vill stötta)

    Tråkigt att höra att du blivit illa behandlad och mått dåligt men tack för att du delar med dig! Detdär med att testa nya saker och tänja på gränserna det är väl det jag har försökt lite med men jag ska göra det mer.

    Just den biten med bröllop har jag inte så bråttom med själv heller även om jag vill göra det inom ett par år. Det som jag tycker är viktigast just nu är att flytta och jag kan ju inte direkt gå och köpa en ny lägenhet och sälja den nuvarande som överaskning på samma sätt som när man friar tyvärr Tungan ute 

    Sen vill jag åka på en längre resa ihop med honom också och vill att han ska vara delaktig och med i planerandet men han tar inga initiativ alls på den fronten så jag kanske ska testa att planera hans drömresa och preliminär boka och se vad han tycker när det är klart för betalning och avresa? Jag har inte pengar till att betala en sån resa för oss båda tyvärr annars hade jag mer än gärna bjudit honom på det.

    Min teori är att han börjar komma igång med andra saker som flytt, resa, osv skulle komma närmare även bröllop och barn. Det är ingen stress än men jag vill inte riskera att vara för gammal när vi börjar försöka få barn. 

  • Anonym (vill stötta)

    Om det är någon som har mer tips så tar jag tacksamt emot dem!

  • Anonym (vill stötta)

    Jag puffar lite här igen. Ingen annan som har erfarenhet av nedsatt självkänsla eller tips på hur man som närstående kan hjälpa?

  • Anonym (ett försök)

    Känner igen mig rätt mycket i hur du förklarar din man. Har också nedsatt självkänsla, mest p.g.a. mobbing när jag var liten tror jag( usch så hemskt det låter). Min pojkvän försöker också stötta mig och få mig att må bättre, men det är så svårt att tro på de snälla orden (Du är så vacker, duktig osv osv), man vill tro dem men vågar inte riktigt. Tror du måste berätta för honom hur du känner och sen be honom att berätta hur han känner, det är bra att kunna dela även de känslorna. Kanske kan du föreslå att ni arbetar på det tillsammans? Och hur hopplöst det än kan låta, bara fortsätt överösa honom med komplimanger och låt det ta den tid det tar. Det är en jäkla balansgång det där, hur mycket ska man stötta och hur mycket ska man "pusha", min pojkvän hade svårt med den balansen, så jag sa helt enkelt åt honom att det inte fungerar så bra med för mycket "push", man måste stötta också. Ja, jag hoppas du förstår vad jag menar och vart jag vill komma med detta. 

    Kramar på dig! 

  • Anonym (vill stötta)

    Vi försöker att prata om det och vill jobba med det tillsammans men vet inte hur man gör det rent konkret.

  • Anonym (ett försök)
    Anonym (vill stötta) skrev 2012-10-24 15:23:06 följande:
    Vi försöker att prata om det och vill jobba med det tillsammans men vet inte hur man gör det rent konkret.
    Tittar runt lite på internet, det finns en del tips. Det skadar inte att testa eller ta sig en titt.  Det fanns en del konkreta förslag, hoppas något av det hjälper. Dessutom kan du ta dig en titt på youtube, där finns det ibland övningar man kan göra.  Lycka till! :) 

    http://www.umo.se/jag/sjalvkansla/tips-for-battre-sjalvkansla/ 
    http://sjalvkansla.ifokus.se/articles/4d7137eeb9cb46222d04f767-hur-man-starker-sin-sjalvkansla
    http://www.foretagande.se/14-kraftfulla-steg-till-battre-sjalvfortroende/
  • Anonym (ett försök)
    Anonym (vill stötta) skrev 2012-10-24 15:35:38 följande:
    Tack! Glad
    Inga problem, jag kan själv ta hjälp av det jag skickade till dig, hah :) Hoppas allt ordnar sig! :) 
  • ajmb

    Fattar inte att tiden flyger förbi så snabbt.......wow
    Har inte glömt bort men bara 
    Så mycket att göra och så lite tid....
    Lite nyfiken här
    Har det gått framåt???

    kram 

  • Anonym (vill stötta)

    Vad gulligt att du kom ihåg och vill kolla läget!

    Det går väl långsamt men åt rätt håll känns det som. Vi har börjat prata mycket mer om svåra saker som vi tidigare till viss del har undvikit vilket känns bra. Sen har det väl inte hänt så mycket rent konkret mer än att vi har börjat titta på lägenheter och tillslut ändå enats om ett område som vi båda kan tänka oss att flytta till så nu väntar vi på att "vår" lägenhet ska komma ut till salu. Sen är jag fortfarande betydligt mer aktiv i att leta än vad han är men han föreslår att vi ska gå på visningar och så ibland iaf. Jag tror som sagt att om vi börjar göra något sånt så kommer fler saker komma lättare efteråt.

    Jag har dock lite svårt att komma på bra "push-överraskningar", komplimanger är lätt att ge men jag vet inte riktigt vad jag ska ta med honom på för aktiviteter som är lite utanför komfortzonen för att tänja på gränserna. Har du eller någon annan förslag? Förstår att det inte är lätt då det är individuellt men ändå.. Sånt som jag kommer på har ofta med att åka bort till nya ställen att göra men det kostar ju i regel en del och nu försöker vi ju spara pengar till insats. Eller träning/fysiska aktiviteter men han är inte så intresserad av att göra någon annan träning eller aktivitet än det han redan håller på med.

    Kram 

  • ajmb
    Anonym (vill stötta) skrev 2013-03-09 15:27:19 följande:
    Vad gulligt att du kom ihåg och vill kolla läget!

    Det går väl långsamt men åt rätt håll känns det som. Vi har börjat prata mycket mer om svåra saker som vi tidigare till viss del har undvikit vilket känns bra. Sen har det väl inte hänt så mycket rent konkret mer än att vi har börjat titta på lägenheter och tillslut ändå enats om ett område som vi båda kan tänka oss att flytta till så nu väntar vi på att "vår" lägenhet ska komma ut till salu. Sen är jag fortfarande betydligt mer aktiv i att leta än vad han är men han föreslår att vi ska gå på visningar och så ibland iaf. Jag tror som sagt att om vi börjar göra något sånt så kommer fler saker komma lättare efteråt.

    Jag har dock lite svårt att komma på bra "push-överraskningar", komplimanger är lätt att ge men jag vet inte riktigt vad jag ska ta med honom på för aktiviteter som är lite utanför komfortzonen för att tänja på gränserna. Har du eller någon annan förslag? Förstår att det inte är lätt då det är individuellt men ändå.. Sånt som jag kommer på har ofta med att åka bort till nya ställen att göra men det kostar ju i regel en del och nu försöker vi ju spara pengar till insats. Eller träning/fysiska aktiviteter men han är inte så intresserad av att göra någon annan träning eller aktivitet än det han redan håller på med.

    Kram 
    Hej där......ja det är svårt att komma ifrån den komfortzonen.
    Saker som inte kostar pengar...långa promenader. Då får man motion samt göra något tillammans. Ta med kameran ut och ta bilder på omgivingen men kanske ett och annat tillsammans.
    Få som förslag att ena veckan så kan han hitta på något ni kan göra tillsammans och sen nästa vecka du?
    Bowla...vinprovning...chokladprovning.
    Detta kostar ju ingen förmögenhet om man står för det själv.
    Kolla med en av hans kompisar ...man vet ju aldrig.
    Kram 
  • Anonym (vill stötta)

    Tack så mycket för tipsen! Gå ut på promenad och ta bilder på varandra och omgivningen var ett jätte bra förslag och någon sorts provning får vi också styra upp :)

  • ajmb
    Anonym (vill stötta) skrev 2013-03-16 09:53:52 följande:
    Tack så mycket för tipsen! Gå ut på promenad och ta bilder på varandra och omgivningen var ett jätte bra förslag och någon sorts provning får vi också styra upp :)
    Plus Kul att du gillade mina få ideer..hihih
  • Anonym (vill stötta)

    Ibland är det svårt att komma på nya saker själv, man tänker i samma banor som annars och då är det bra med någon annans vinkel :)

Svar på tråden Självkänsla