• Honsofie

    Vad skulle ni välja för dryck till buffé?

    Hej igen!
    Jag är lite nyfiken på vad ni skulle ha/kommer ha/vilja ha för dryck till middagen och festen?
    Vi är lite inne på att ha vin öl och cider under hela kvällen. Alltså inte ha någon spritfest med drinkar och grejer. Möjligtvis lite whiskey eller cognac efter maten för dom som vill men inte superfylla.

    Hur ser ni på bag in box? Är det lite tråkigt?
    Vi kommer ha buffébord där gästerna plockar på sig sin mat själv och vill ha ett bord vid sidan med olika drycker som man tar själv, alltså är bag in box mest lämpligt, eller?

    Sen har jag sett på en bild här på forumet där dom fyllde tunnor med is och hade drycken i den, och där tänker jag alltså placera öl och cider i olika sorter, och så en tunna med läsk om man hellre vill ha det.
    Men som sagt, vad tycker ni?

  • Svar på tråden Vad skulle ni välja för dryck till buffé?
  • Juni 2012

    Jag hade gärna druckit alkoholfritt och helst utan kolsyra också men det är ju lätt att vispa bort lite diskret....

    BiB är väl inte tråkigt? Det verkar praktiskt tycker jag.

    Tunnor med is att ha drycken i kan bli ganska blött och slabbigt, den blir lätt blött på bordet när man sätter ner sin dricka, man blir blöt om händerna när man tar upp den, m.m. Kanske bara är jag som skulle ogilla det? Det går ju att gå ut och toaletten och torka händerna efter varje "uppfiskning" iofs.... Eller om man har något som man har ta drycken med?

  • Honsofie
    Juni 2012 skrev 2012-10-19 13:46:28 följande:
    Jag hade gärna druckit alkoholfritt och helst utan kolsyra också men det är ju lätt att vispa bort lite diskret....

    BiB är väl inte tråkigt? Det verkar praktiskt tycker jag.

    Tunnor med is att ha drycken i kan bli ganska blött och slabbigt, den blir lätt blött på bordet när man sätter ner sin dricka, man blir blöt om händerna när man tar upp den, m.m. Kanske bara är jag som skulle ogilla det? Det går ju att gå ut och toaletten och torka händerna efter varje "uppfiskning" iofs.... Eller om man har något som man har ta drycken med?
    Jo det har du rätt i, så långt hade jag inte tänkt. Hmmm
    Krångligt det där när det inte finns kyl i själva lokalen. Men det går nog att lösa.

    Bra där, måste ju ha något utan kolsyra också! :D
  • Juni 2012
    Honsofie skrev 2012-10-19 13:48:25 följande:
    Jo det har du rätt i, så långt hade jag inte tänkt. Hmmm
    Krångligt det där när det inte finns kyl i själva lokalen. Men det går nog att lösa.

    Bra där, måste ju ha något utan kolsyra också! :D
    Ja, jobbigt för killar att ta av kavajen, knäppa upp manschetten, rulla upp ärmen och sen sticka ner armen i jakt på en kall pilsner. Fast, å andra sidan, det kan ju bli en billig fest om folk inte "orkar" dricka så mycket Tungan ute

    Utan kyl blir allt rätt krångligt. Går det att låna dit ett kylskåp/drickakyl av någon bekant kanske?

    Kolsyrefritt är ganska svårt att hitta nåt vettigt, tycker jag. Det blir söta saftliknande historier mest. Nån god juice kanske, lite roligare smak äv apelsin och äpple?
  • Honsofie
    Juni 2012 skrev 2012-10-19 13:55:55 följande:
    Ja, jobbigt för killar att ta av kavajen, knäppa upp manschetten, rulla upp ärmen och sen sticka ner armen i jakt på en kall pilsner. Fast, å andra sidan, det kan ju bli en billig fest om folk inte "orkar" dricka så mycket Tungan ute

    Utan kyl blir allt rätt krångligt. Går det att låna dit ett kylskåp/drickakyl av någon bekant kanske?

    Kolsyrefritt är ganska svårt att hitta nåt vettigt, tycker jag. Det blir söta saftliknande historier mest. Nån god juice kanske, lite roligare smak äv apelsin och äpple?
    Eller så får man helt enkelt springa fram och tillbaka till närmsta kylskåp och lassa fram på borden. Jag ska nog komma på något smidigt. Måste ju finnas något smidigt vis så man kan ha mycket framme och slippa springandet.

    man kanske skulle kunna göra någon saftbål utan kolsyra, blanda lite juicer och grejer så det blir lite roligare än vanlig saft. Är det något som du skulle kunna tänka dig dricka?
  • lillasofie

    Vi ska ha buffé och tänker bara ha vin, öl och cider. Tänker att vi ställer ut flaskor på borden så man får förse sig själva under middan, och efter middan kommer det finnas boxar med vin och burkar med öl och cider. Den enda spriten vi ska ha är avec efter kaffet.Vi ställer nog fram lite i taget och har nån "anställd" som får ställa fram mer vartefter.

  • Pekkiisch4

    Vi använder oss a BBox, men vi häller upp det på karaff :)

  • maxmamma

    vi kommer att ha öl, rött vin, vitt vin och cider och läsk o mineralvatten till dryck, det kommer att vara karaffer på borden vid middagen.

    till kaffe o efterätt o tårta kommer det serveras avec i form av whiskey, cognac o nån gräddlikör.

    vi vill inte ha nån spritfylla då vi har valt att ha barn närvarnde på bröllop o middagen.

    efter middagen kommer det finnas ett bord där det står öl,vin o cider o på ett annat bord kommer det stå läsk och mineralvatten.

    självklart blir det skumpa både med alkohol för den som vill o alkoholfritt skumpa till de som inte vill dricka alkohol. 

  • daniiel

    Jag tycker öl, vin och cider är utmärkta alternativ. Starkare än så behöver det inte vara. Jag tycker inte heller att det är något fel på BiB. Det är väl väldigt praktiskt och bra :)

    Personligen föredrar jag mineralvatten och/eller alkoholfri cider. Läsk känns lite barnkalas och hamburgerrestaurang för min del, men det funkar absolut det också :) Jag är inte så kräsen på det sättet. Så länge det finns något annat alkoholfritt alternativ än kranvatten är jag nöjd ;)

    När det gäller servering av det, så vet jag inte vad som är mest praktiskt. Jag tycker ju ett dryckesbord är bra, där all dryck är samlad och man som gäst kan ta sig vad man vill ha. Hur man sedan ordnar det bäst med kylda drycker där vet jag inte. Vi har sommarstuga på en ö och jag är uppvuxen med att man kyler drycken i hinkar med havsvatten och jag tycker inte att det blir kladdigt och blött på borden faktiskt. Man kan ju ha en bunt servetter på dryckesbordet ifall någon skulle vilja torka av flaskan.


  • maxmamma

    hehe det där med att vi ska ha läsk som alterntiv dryck är bara för att vi ska ha barn med på bröllopet, känner inte så många barn som vill dricka loka citron till maten Tungan ute.

    Hade vi valt barnfritt hade vi nog inte  tagit med läsk på dryckesbordet.

    Tyckte det kunde bli lite slabbigt om vi skulle ha valt att ha saft att blanda istället för läsken till kidsen Flört

    men jag förstår hur du menar o känner ang läsken där.

Svar på tråden Vad skulle ni välja för dryck till buffé?