• Honsof­ie
    Äldre 18 Oct 19:43
    4008 visningar
    6 svar
    6
    4008

    Egen bukett, vilka blommor är höstblommor?

    Känns som att jag kommer med nytt inlägg varje dag haha men era ord hjälper mig i planeringen :)
    Det är ju ett tag kvar tills den stora dagen då vi gifter oss 14 september nästa höst men det är alltid skönt att ha ett hum om hur man vill ha det.
    Vi har begränsad budget (eller just nu ingen direkt budget allt) och jag som är en väldigt pillig människa och tycker om att fixa med både små och stora saker vill göra mycket av dekorationerna själv.

    Jag har börjat fundera på att göra en egen bukett som jag ska hålla i och jag undrar nu vilka blommor är höstblommor?
    Jag kommer ha en stor klänning så en rätt enkel bukett är tanken. Och jag skulle vilja ha blommor i rött. orange, lite korall och beige eller vitt.
    Någon blomkunnig där ute som kan ge några tips på sorter som man kan använda sig av. Gärna som håller sig en dag och med långa själkar.
    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Egen bukett, vilka blommor är höstblommor?
  • Äldre 18 Oct 20:56
    #1

    Hej ! Blommor som är lite typiska för hösten är dahlia, hortensia, gladioler, bärhypericum, helenium , protea, tistlar av olika slag, höstlöv, kallor mm , listan kan göras lång:P sen finns så klart de mest klassiska blommorna också :) Om du vill ha riktigt långa stjälkar så kan kallor vara ett bra alternativ då själkarna är väldigt snygga

  • Äldre 18 Oct 21:03
    #2

    Och dem är också väldigt hållbara och snygga :) men annars så har de allra flesta blommor hyfsat långa stjälkar, i alla fall 30 cm, vill du ätt stjälkarna ska vara i fokus lite?:) är du ute efter ett enkelt och stramare intryck eller nåt lite vildare i formen ?:)

  • Honsof­ie
    Äldre 19 Oct 08:26
    #3

    Tack så mycket! :D
    Jag vill ha en enkel bukett men samtidigt ska den inte vara för stram. Klänningen är maffig och jag är rätt naturlig av mig så lite vild och buskig ska den vara men en smalare variant haha. Den får inte bli rund och för kompakt.
    Jag tror 30 cm på stjälkarna blir bra. Dom ska synas men vara en del av helheten, tänkte knyta ett sidenband eller ett rep runt stjälkarna.
    Kallorna var jätte fina så några sånna blir det absolut i buketten!

  • Äldre 19 Oct 21:11
    #4

    Låter som de svenska ordet lagom :P Ja kallor är underbara , finns så fina färger. Finns en som är stark Orange röd så sjukt snygg så tror den skulle passa riktigt fint i din bukett :) kallorna är ganska stela och hårda i sin form så jag skulle föreslå att kombinera med lite mjukare och vildare blommor:) så jag skulle avråda från exempelvis rosor, men vet inte vad du tycker om de. Lite förslag som du kan kolla på är: nejlikor, asclepia, bärhypericum, bäreuqalyptus, santini, helenium , buplerum, eucalyptus. De sorter jag skrivit är mestadels lite smablommiga och vilda, och sedan nejlikor för att lugn ned de lite :)

  • Honsof­ie
    Äldre 20 Oct 18:18
    #5

    Haha, ja precis. Lagom är bäst ;)
    Jag har inga direkta krav på att jag vill ha rosor, så det spelar ingen roll :) Om dom blir fula fort så skippar jag dom hellre.

  • Äldre 20 Oct 20:02
    #6

    Rosor är inte de mest hållbara blommorna men ätt dem ska hålla under bröllopsdagen behöver du absolut inte oroa dig för:)

Svar på tråden Egen bukett, vilka blommor är höstblommor?