TeSsAn90 skrev 2012-10-20 09:22:40 följande:
Jag friade till honom i torsdags och han svarade ju självklart ja, och så berättade jag för honom vad jag igentligen tänkte göra så tyckte han om tanken för nu går han bara och oroar sig för pengar....
Grattis till förlovningen!
Däremot är det trist att din m2b oroar sig för pengar
Men som andra skrivit i tråden så måste han underteckna hindersprövningen så din ursprungliga idé hade inte fungerat rent lagligt.
Har du förklarat för m2b exakt hur du tänker dig det hela rent ekonomiskt?
Har du sagt exakt hur mycket du tänker att det ska kosta?
Han verkar tyvärr ha den där bilden av bröllop som många män har (och kvinnor också för den delen)...ni vet den där bilden att bröllop "måste" vara kosta jättemycket.
Har ni pratat om det ekonomiska?
Om det endast är det ekonomiska han är orolig för så går det ju att lösa det genom att prata ordentligt om hur mkt ni ska lägga på bröllopet och vara överens om det. Han behöver ju inte vara med och planera om han inte vill.
Du kan ju försäkra honom om att du är sparsam med pengarna genom att uppdatera honom kontinuerligt om hur mycket pengar ni har kvar och att du håller kostnaderna nere på olika sätt. Delge honom dina sparknep om det gör honom lugnare.
Bara för att han vet om att ni ska gifta er så behöver det väl inte bli dyrare för det???
Varför skulle det blivit billigare om han inte vetat nåt i förväg? Jag förstår inte den biten riktigt....
Har du gjort en budget?
När jag skriver budget menar jag alltså bara att skriva på ett papper ungefär vad olika saker får kosta utifrån de pengar man kan spendera på bröllopet, inget mer avancerat eller svårare än så.
När man skriver budget låter det så himlans avancerat och uppstyltad fast det egentligen bara handlar om att titta på hur många man kan lägga och skriva upp vad man ska lägga pengarna på....
Kolla här på BT, där finns en lista på det mesta som kan kosta och man måste ju inte köpa allt som står i listan. Kolla igenom den listan och listor som finns i brudtidningar och välj vad ni vill lägga era pengar på. Fasna inte i tankar om att "alla andra har säkert allt det här" när ni tittar på listorna utan tänk utifrån ert bröllop, vad ni vill ha och eran ekonomiska situation.
Kan det vara så att han blir nervös av andra skäl än ekonomin? De flesta blir ju nervösa innan de ska gifta sig, det är helt naturligt. Tror du att han kan tycka att det blir lite nervöst att stå i centrum hela dagen (som ju brudparet gör) och att det hade varit lättare att inte veta om det i förväg?