• TeSsAn90

Överrasknings bröllop

Hej, jag behöver hjälp! 

Sambon gör så mycket för mig, han ger mig blommor och skickar iväg mig på ladies night och allt... nu vill jag göra något för honom... han tycker inte om att gå ut att äta som överraskning och har svårt att vara bland mycket folk då han behöver förbereda sig långt innan... 
    men vi pratar mycket om att vi vill gifta oss, men att de kostar för mycket...Men försöka göra det till så billigt som möjligt,  Och nu fick jag tanken på ett överrasknings bröllop till sommaren..

Jag lyckades göra ett överrasknings kalas till honom nu i våras då han fyllde 25 med hela tjocka släkten och allt... 

Så tanken slog mig varför inte försöka med ett överrasknings bröllop..

vad tycker ni om idén? 

• Svar på tråden Överrasknings bröllop
  • Chicita

Om du menar (som jag tolkar det) att du ska överraska maken med "oj hoppsan prästen är här, nu gifter vi oss" så är det inte en bra idé Flört
    Han måste få ha något att säga till om när det gäller ett bröllop.
    Däremot kan du ju ta den festen som exempel. Att "visst hade du kul då?" Vad säger du om att vi gör om det, men överraskar gästerna med att vi ska gifta oss?" 

• TeSsAn90

Nee inte riktigt jag hade väl kanske tänkt att planera som vanligt, och sen på bröllopsdagen, eller att jag "åker bort" ett par dagar innan den stora dagen och sen ge honom massor med ledtrådar dom dagarna, om vad han ska göra och få göra uppdrag till den stora dagen.. och sen att jag fixar allt annat. och att han bara ska göra de här uppgifterna.. :)

• Chicita

Jag tycker att det låter komplicerat...
    Han behöver ju ändå veta att ni ska gifta er den dagen. Redan långt i förväg.
    Omhan sen behöver saker att göra för att hålla nerverna i schack så är det väl bara att ge honom uppgifter ändå..?

• Sofiiiz

Hur funkar de rent praktiskt med hindersprövning och liknande? Han måste ju vara delaktig i det för att ni ska få gifta er.
    Känner ju inte honom, men jag vet inte om jag skulle uppskatta att nån bestämt när vi ska gifta oss. Och gör de till en överraskning.

• tinaalpfält

Om han tycker att det är jobbigt att gå ut och äta som en överraskning tror jag att det kan vara ett tecken på att ett överraskningsbröllop inte är så lyckat. Om han oxå pratar mycket om att han vill gifta sig vill han säkert vara med och planera lite tidigare än typ samma dag. 

Sen tänkte jag på samma sak som Sofiiiz, han måste ju underteckna hindersprövningen och det är ju svårt att göra omedvetande. 

Sen är jag inte säker på att jag tolkar det första inlägget rätt men skulle ett överraskningsbröllop vara ett sätt att göra det billigare? Det behöver nog inte nödvändigtvis stämma. Och som så många trådar här på BT diskuterar så går det att ha ett bröllop som inte kostar skjortan...utan att för den sakens skull vara varken "smygbröllop" eller "överraskningsbröllop".  

• aviman

jag tänker att eftersom man är två som gifter sig så vill han kanske vara med och planera så det verkligen blir ert bröllop, och inte DITT bröllop där han är en "aktiv gäst" typ.

Och varför skippa frieribiten? Kan du inte överraska honom med ett frieri där du kanske erbjuder dig att planera allting om han tycker sånt är jobbigt, så blir det en överraskning för honom under själva dagen hur den kommer te sig. Men jag tycker nog att han bör få veta att han ska gifta sig.
    Vad händer om han får panik bröllopsdagen för att han hamnade i en HELT främmande och totalt oväntad situation? 

• mani

du känner din blivande bäst o jag antar att ni har pratat om att ni ska gifta er och att det bara är när o hur som är kvar, jag hade själv uppskattat det o det hade även min sambo, när man väl ska gifta sig så känner man varandra så pass väl så man vet vilken typ av bröllop den andra skulle uppskatta.

KÖR HÅRT!!!

• Fröken fantastisk

Min M2B hade älskat det. Han hatar allt vad planering heter och han säger gärna att han vill det, och det tror jag också. Men jag hade blivit oerhört ledsen om han gjorde så på mig, så det där är nog väldigt individuellt.

Du känner din sambo bäst!

• TeSsAn90

Jag friade till honom i torsdags och han svarade ju självklart ja, och så berättade jag för honom vad jag igentligen tänkte göra så tyckte han om tanken för nu går han bara och oroar sig för pengar.... 

• MagnusFru
    TeSsAn90 skrev 2012-10-20 09:22:40 följande:
    Jag friade till honom i torsdags och han svarade ju självklart ja, och så berättade jag för honom vad jag igentligen tänkte göra så tyckte han om tanken för nu går han bara och oroar sig för pengar.... 

Grattis till förlovningen! 

Däremot är det trist att din m2b oroar sig för pengar

Men som andra skrivit i tråden så måste han underteckna hindersprövningen så din ursprungliga idé hade inte fungerat rent lagligt.

Har du förklarat för m2b exakt hur du tänker dig det hela rent ekonomiskt?
    Har du sagt exakt hur mycket du tänker att det ska kosta?

Han verkar tyvärr ha den där bilden av bröllop som många män har (och kvinnor också för den delen)...ni vet den där bilden att bröllop "måste" vara kosta jättemycket.

Har ni pratat om det ekonomiska? 
    Om det endast är det ekonomiska han är orolig för så går det ju att lösa det genom att prata ordentligt om hur mkt ni ska lägga på bröllopet och vara överens om det. Han behöver ju inte vara med och planera om han inte vill.
    Du kan ju försäkra honom om att du är sparsam med pengarna genom att uppdatera honom kontinuerligt om hur mycket pengar ni har kvar och att du håller kostnaderna nere på olika sätt. Delge honom dina sparknep om det gör honom lugnare.

Bara för att han vet om att ni ska gifta er så behöver det väl inte bli dyrare för det???

Varför skulle det blivit billigare om han inte vetat nåt i förväg? Jag förstår inte den biten riktigt....

Har du gjort en budget?
    När jag skriver budget menar jag alltså bara att skriva på ett papper ungefär vad olika saker får kosta utifrån de pengar man kan spendera på bröllopet, inget mer avancerat eller svårare än så.
     När man skriver budget låter det så himlans avancerat och uppstyltad fast det egentligen bara handlar om att titta på hur många man kan lägga och skriva upp vad man ska lägga pengarna på....
    Kolla här på BT, där finns en lista på det mesta som kan kosta och man måste ju inte köpa allt som står i listan. Kolla igenom den listan och listor som finns i brudtidningar och välj vad ni vill lägga era pengar på. Fasna inte i tankar om att "alla andra har säkert allt det här" när ni tittar på listorna utan tänk utifrån ert bröllop, vad ni vill ha och eran ekonomiska situation.

Kan det vara så att han blir nervös av andra skäl än ekonomin? De flesta blir ju nervösa innan de ska gifta sig, det är helt naturligt. Tror du att han kan tycka att det blir lite nervöst att stå i centrum hela dagen (som ju brudparet gör) och att det hade varit lättare att inte veta om det i förväg?
  • Anneli256

min makes x gjorde det..Han skulle fylla år på lördagen. Hon ringde honom på jobb på måndagen ville att han skulle komma hem tidigt. Han undra givetvis varför. Det visade sig att dom skulle fixa hindersprövningen nere på skattemyndigheten. Han var helt överrumplad hon hade fixat allt med rådhus osv.. klappat och klart liasom.

Eftersom min make är den "traditionella" sorten som föredrar kyrkvigsel, med lång klänning och frack.. så kan jag ju bara tänka mig vad han tyckte om det. Men om man är sambo sedan många år, o dessutom har barn så säger man ju definitivt inte nej i ett sånt läge.

Jag har också varit gift en gång tidigare och då i kyrkan så jag "traktade" inte efter att gifta mig i kyrkan, utan kunde snarare tänka mig en strand på något varmt ställe.. men min make önskemål om det traditionella bröllopet vann :)

Så mitt råd till dig är .. om du är riktigt verklgen säker på att han skulle tycka det är kul så gör det..tänk då på att även om han inte är den stora planeraren så har han kanske synpunkter om hur bröllopet ska vara, annars tycker jag att överraska sin partner med bröllop är ett big no no..

Det finns så mycket annat du kan göra för honom istället om det nu är det du är ute efter. Lycka till

• Anneli256

kanske trampar i klaveret men jag undrar om det verkligen är för hans skull du vill göra detta eller för att DU verkligen vill detta snarast och inte vänta in honom tills han blir redo .. jag kan ha fel och ber om ursäkt om det är så. Men jag får den känslan när jag läser ditt inlägg.

• knackamackadam

Jag skulle inte uppskatta att bli överraskad med ett bröllop. Det låter som något man gör för någon som egentligen inte vill gifta sig, liksom för att lura in personen i det. Ungefär som att bli gravid genom att låtsas ta p-piller och säga att man vet att personen egentligen vill bli förälder.

• maxmamma

oj jag hade blivit både arg o ledsen om min m2b bara en dag sagt att idag kommer prästen/vf o viger oss!

ja jag hade väl inte sagt nej men jag hade känt mig snuvad på konfekten att få planera o drömma tillsammans om hur VÅR vigsel skulle se ut o vara.

Min sambo sitter inte o skiver ner massa punkter o planerar på det sättet men han diskuterar gärna med mig o lyssnar på mina ideér o lägger till även ideér som han tycker känns bra o sen väljer vi gemensamt vilka av ideérna o alternativen så det blir som BÅDA vill.

Nä överraskningsk kalas/fester kan man ha men inte bröllop.

Detta är min personliga åsikt så jag menar verkligen inte att  göra nån ledsen eller klampa någon på tårna. 

Svar på tråden Överrasknings bröllop