• Charli­e76
    Äldre 16 Oct 18:10
    1844 visningar
    6 svar
    6
    1844

    Hjälp!!

    Är det någon som har tips på hur vi ska göra!?
    121212 ska vi gifta oss borglerligt och lite i smyg! Våra vänner och släkt kommer inte få veta något utan det är bara vi, barnen och våra respektive föräldrar som ska vara med (tänkte först ha det helhemligt men kom på att våra mammor nog skulle göra oss arvslösa om de inte fick vara med, hihi) 
    Men vet inte hur vi ska göra sedan..
    För vi vill anordna en rejäl bröllopsfest någon helg efter bröllopsdagen men hur ska vi då göra med inbjudningar, osa datum mm.. Vill ju skicka i god tid men inte föra själva vigseln!! Ska vi ha annons i tidningen samma dag vi gifter oss eller samma dag festen är!? 
    Vi kom på för ca 3 veckor sedan att vi ska gifta oss det datumet så vi har inte hunnit planera nånting ännu..
    Hjäääälp, hur skulle ni ha gjort??
    Kan ju inte prata med någon i min närhet om detta för inte ens våra föräldrar vet något än och kommer inte få reda på det förrän typ 2 dagar innan, så ni är de enda som jag kan prata med! Min blivande man tar det så lugnt så jag blir lite tokig.. Det enda som är klart är tiden för vigsel på kommunhuset och min klänning.. Ghaaaaa... 
    Tips någon?? 

  • Svar på tråden Hjälp!!
  • Äldre 16 Oct 18:36
    #1

    Nu gifte vi oss varken borgerligt eller i smyg.

    Om ni vill så bjuder ni ju in till Nyårsfest eller liknande och gör det redan nu så att så många som möjligt kommer. Men om ni inte skriver något alls om bröllop eller så att det i alla fall kan dras några paralleller dit (eller att någon "kommer på det" så får ni nog räkna med manfall.
    Just kring jul och nyår så är folk så uppbokade och de flesta tar sig inte tid för något annat än "jätteviktiga" saker.

    Om ni inte har bokat någon vigselförrättare än så skulle jag börja i den änden.
    Det datum ni har valt är ni ju knappast ensamma om som ni säkert redan vet Flört Och det är inte säkert att någon har tid att viga er helt enkelt. Och om det inte går så behöver ni ju inte börja fundera på inbjudningarna...

    Så mina råd är:
    1 - Boka vigselförrättare
    2 - Bestäm er för att antingen skicka ut inbjudningar till "Nyårsfest" eller liknande redan nu
    eller: Ha festen senare än tänkt. I Januari kanske när jul och nyårshysterin har lagt sig och skicka inbjudningarna så fort ni kan efter vigseln. 

  • Charli­e76
    Äldre 16 Oct 21:47
    #2

    Jo tid, plats och vigselförättare är klart :)
    Ja, det är ju det där med jul och nyår.. Men funderar på 19/1 som tid för festen! Skulle egentligen vilja ha 12/1 för det är ju då samma datum fast en månad senare.. Men då har min bm spelning med sitt band :(
    Men hur långt innan bör man skicka ut inbjudningar då och hur  länge innan brukar man ha osa?
     

  • Äldre 16 Oct 22:23
    #3

    Vi skickade ut våra ca 7 månader innan Flört
    Men då hade vi temabröllop så vi ville att våra gäster skulle ha möjlighet att hitta hyreskläder i lugn och ro och på marknader där man kanske kunde fynda.

    OSA sätter man efter hur långt i förväg man måste meddela antal till cateringfirma / restaurang osv. Eller om man fixar maten själv så är det så man har gott om tid att planera och köpa in det som behövs.

    Generellt säger man ju att ju längre i förväg man kan skicka ut inbjudningarna - destå fler har möjlighet att tacka ja.
    I jultid så måste ju många jobba extra också pga extraöppet i affärer och annat sånt. Så det spelar ju in.
    Men den 19/1 så har ju rea-tiden tagit slut och det brukar vara en lugnare period. Så det borde väl funka.
    Ni kanske skulle posta inbjudningarna den 11/12 så att dom flesta hinner få dom den 12/12. Skippa bilder och sånt på inbjudningarna, utan spara dom till eventuella tack-kort

  • Charli­e76
    Äldre 16 Oct 23:35
    #4

    Tack för tipsen :) Känns bra att få ventilera lite med någon, tankarna snurrar ju och bara att få skriva av sig lite gör att det känns lättare! Vet att jag valt detta själv, men skulle ändå vara skönt om jag hade en kompis att prata med.. Men min kille vill verkligen att ingen ska få veta förrän i sista minuten! Han vill gärna att vi ska vara gifta men tycker det är jobbigt med all uppståndelse kring det hela :)

  • Sofiii­z
    Äldre 17 Oct 08:18
    #5

    Jag tycker ni kan lägga en annons i tidningen att ni har gift er samma dag som bröllopet ska vara :) låter heltmysigt.  Vi gjorde så när vi förlovade oss i smyg, fick många grattis efteråt. Och mamma satte nästan kaffet i halsen när hon läste tidningen på morgonen ;) haha

    Sen kan ni skicka ut inbjudningarna den 12/12 så kommer de fram efter bröllopet. Men i god tid för att alla ska hinna tacka ja och så. De är ju ändå en bröllopsfest ni ska ha, och de kan ju vara skönt att kunna planera. Så sätt OSA 12/1 kanske?
    Annars om man har en "vanlig" fest utan middag och sånt så räcker de ju att skicka ut en vecka innan oftast.
    19/1 så har folk hunnit hem från sina julresor osv. Tar ni efter löning 25/1 så kanske folk har pengar till bröllopsgåva/och ny klänning att ha på sig.

  • Äldre 17 Oct 10:53
    #6

    Det blev inte så mycket uppståndelse kring oss när vi avslöjade våra planer.
    Och om man kollar trådarna här på BT så är det vanligare att många blir besvikna pga att den där stora grattis-anstormningen som dom förväntat sig inte blev av. Än att dom blev nerringda...

    Middagen måste ju ändå planeras nu när ni ska ha den.
    Så där blir det ingen skillnad i ståhej Flört

Svar på tråden Hjälp!!