• BaraMi­n
    Äldre 15 Oct 22:16
    4689 visningar
    10 svar
    10
    4689

    Kan man ha ett andra bröllop?

    Jag och min man har varit gifta i drygt tre år. När vi gifte oss kändes det som att vi bara hade varann. Jag gifte mig väldigt ung. Strax efter vårt bröllop flyttade vi till en annan stad där vi nu har ett "nytt" liv med nära vänner och bra ekonomi, fast jobb osv. Nu ångrar jag att vi inte väntade med att gifta oss tills vi hade pengarna till den där festen och bröllopsresan och kunde bjudit alla de vänner som vi nu har, men inte hade då.


    Till exempel fick jag ingen möhippa för jag hade nästan inga vänner. Hade vi gift oss nu hade jag säkert blivit "hippad". Jag har en bästa vän som jag inte hade då. Töntigt att känna såhär, jag vet, bröllopet ska ju såklart handla om oss två, och inte alla faktorer runt omkring. Vi har ju varandra och nu har vi det och mycket mer.


    Men en del av mig önskar som sagt att vi kunde ha fått fira vår dag med de vänner vi fått sedan vi flyttade, och jag funderar på att ha någon slags "fem år efter bröllopet" fest som såklart inte kan bli ett bröllop, utan mer nån slags kärleksfest. Men kan man verkligen göra något sådant? Ordna en stor fest igen, eller är bröllopet en once in a lifetime grej som aldrig kan återskapas?

  • Svar på tråden Kan man ha ett andra bröllop?
  • aviman
    Äldre 15 Oct 22:23
    #1

    Förnya löften är det ju många som gör och det vore ju ett fantastiskt tillfälle för er att fira kärleken i ert "nya" liv!
    Vad kul att läsa att ni har det så bra nu Solig 


  • Äldre 15 Oct 22:27
    #2

    Det är klart att ni kan förnya era löften om ni vill det. Det är ju inte alls ovanligt och det kan man ju göra precis hur stort eller litet som man själv vill :) Du kan ha brudklänning, ni kan boka kyrka och allt det ifall nu vill :) Jag och maken vill hemskt gärna göra det om ett par år, än så länge har vi bara varit gifta ett år.


  • BaraMi­n
    Äldre 16 Oct 20:33
    #3

    Är det någon som har erfarenhet av par som förnyat löften? Antingen om ni gjort det själva eller varit på bjudning till några som gjort det? Vaf skulle ni tycka om ni fick en inbjudan till " ett andra bröllop"? Jag tror ärligt talat inte att det går att få en andra chans att gifta sig, om man inte byter partner så klart. Bröllop är så speciellt, folk tar sig tid pch anstränger sig, man får vara extra fin och känna sig speciell. Folk håller tal och man fotograferar och kanske hyr in ett band, planerar i ett år... Allt det där vill jag ha igen. Fast bättre, om ni förstår... Men jag tror som sagt inte att det går.

  • Äldre 16 Oct 22:55
    #4

    Nej, jag har inte varit på något sådant, men jag skulle bli väldigt glad om jag fick en sån inbjudan och skulle absolut inte tycka att det var något konstigt med det.

    Ibland kan man ju gå igenom saker som gör att man som par blir starkare, att relationen förändras eller så vill man bara fira att man varit gifta i X-antal år. Då är det ju väldigt passande att man förnyar sina löften och "gifter om sig" så att säga, men med samma person.

    Visst, nog finns det självklart dom som tycker att man inte kan ha brudklänning, eller middag, eller tårta, eller ett band osv vid ett sånt tillfälle, men jag tycker definitivt att man kan ha allt det! Jag vet då att jag och maken kommer ha allt det, vi kommer förmodligen köpa nya ringar då också.

    Det är ju egentligen inte konstigt alls. En fest för att fira kärleken mellan två människor, vad kan vara finare eller roligare än det? :) Ja, och mer värt att fira?! :D


  • Äldre 16 Oct 23:11
    #5

    Jag tror det beror på hur man lägger upp det.
    Alltså känslan sätts ju direkt i inbjudan.

    Hör med KjellPräst (antingen i Fråga Experten-trådarna) eller i "Fråga Prästerna" hur en välsignelse läggs upp så du vet hur likt en riktig vigsel ni kan få det om ni vill vara i kyrkan.
    För annars kan ni lika gärna be någon ni litar på och tycker om att agera "vigselförrättare" och lägga upp det som ni känner att ni vill ha det, med nya löften och hela den biten.

    Jag skulle inte ha något emot att bli bjuden på (exempelvis)
    - Bröllop 2.0 (datatermer alltså Flört )
    - I do, I do, again (ABBA-tema kanske?)
    - Gör om - Gör rätt
    Tja du förstår hur jag tänker kanske... Alltså jag skulle inte vilja känna att jag bjuds till ett fejkbröllop. Där man låtsats att man inte gift sig tidigare.
    Utan att det är tydligt att det är "andra försöket". Men att ni gör en så kallad Do-over. Och gör det som om det vore första gången...
    Och här är det nog i så fall viktigt att du har en dialog med dina vänner så att dom förstår att du hoppas på att få hela upplevelsen med möhippa (eller tjejkväll) osv. 

  • Äldre 16 Oct 23:20
    #6
    Chicita skrev 2012-10-16 23:11:04 följande:
    Jag skulle inte ha något emot att bli bjuden på (exempelvis)
    - Bröllop 2.0 (datatermer alltså Flört )
    - I do, I do, again (ABBA-tema kanske?)
    - Gör om - Gör rätt
    Tja du förstår hur jag tänker kanske... Alltså jag skulle inte vilja känna att jag bjuds till ett fejkbröllop. Där man låtsats att man inte gift sig tidigare.
    Utan att det är tydligt att det är "andra försöket". Men att ni gör en så kallad Do-over. Och gör det som om det vore första gången...
    Och här är det nog i så fall viktigt att du har en dialog med dina vänner så att dom förstår att du hoppas på att få hela upplevelsen med möhippa (eller tjejkväll) osv. 
    Jag håller verkligen med om det här, att man ska vara tydlig med att man är väl medveten om att man redan är gift ;) Men att man vill "göra om det" så att säga :)
  • Sofiii­z
    Äldre 17 Oct 08:27
    #7

    Har aldrig hört eller varit med om att någon har ett "andra bröllop" . Bara sett de på tv från USA där ett par hade en fest för sina vänner på sin bröllopsdag 1 gång om året.

    Jag tycker du kan ha en fest för kärleken precis som du skrev i TS - men jag skulle tycka de kändes konstigt om du körde allt som ett bröllop. Alltså om man hade en "vigsel" och klänning och hela de köret.

    Hellre då att temat kärlek går genom allt, och att de genomsyrar hela temat. Då kan du ju ändå ha inbjudningskort,  middag, bordsplacering osv. Och att gästerna kan ju fortfarande vara uppklädda!
    Då får du ju möjligheten att planera såsom de skulle vara ett bröllop, men utan vigselbiten.

    Sen kan ni ha en cermoni för kärleken, där ni förnyar era löften till varandra, men inför era vänner istället för i kyrkan. Där ni ger varandra egna löften.
    Och skriv i inbjudan att de finns möjlighet till andra par att få göra desamma under kvällen, eftersom temat är kärlek. om nån ska hålla tal så ska de hålla temat kärlek osv.

    Men självklart så kan ni ha en fest för att fira 5 år med varandra tillsammans med alla nya nära och kära ni fått med åren!

  • Carina­10
    Äldre 9 Apr 19:31
    #8

    När vi har vår 1åriga bröllopsdag så är det i samband med att en av oss fyller jämnt (och den andre ojämt)nästa år så vi tänkte fira födelsedagar o 1årig bröllopsdag samtidigt.

    Dock ska vi inte förnya löften eller så utan bara ha en stor fest, både för de som var med på bröllopet men även för dem vi inte har möjlighet att bjuda nu. :)

  • Äldre 9 Apr 19:41
    #9

    Självklart ska du ha din "missade bröllopsfest". Jag var bjuden på en fest där paret firade tioårig bröllopsdag och det var en härlig fest. Middag med en återskapelse av bröllopstårtan. De hade lagt fram bilder från sitt bröllop och festen hade ett kärlekstema. Jag var aldrig med på deras bröllop utan det var verligen blandade festdeltagare från förr och nu. Tycker absolut att du ska fixa Er bröllopsfest. Är övertygad om att alla era nya vänner kommer att var mycket hedrade att ni vill fira er tre, fyra eller fem åriga bröllopsdag med en härlig fest med just dem. Vill ni kan ni även förnya era löften som grädden på moset och på så sätt förstärka det här med just bröllopsfest.

  • amerik­a
    Äldre 9 Apr 20:39
    #10

    Jag har varit på ett sådant "bröllop" där paret förnyade sina löften. De hade gift sig utomlands men när de flyttade tillbaka t Sverige gjorde de om det för att kunna bjuda alla som inte kunnat vara med på bröllopet utomlands. Allting var precis som ett vanligt bröllop: inbjudan, kyrkan, präst, musik i kyrkan, bröllopskläder, middag, tårta, brudvals osv. Det enda som fattades var att de inte fick avge sina löften (alltså: tager du denna... ja) men däremot var det välsignelse över ingångna löften. Det hela var mycket trevligt och kändes inte alls konstigt.

    Så kör på bara! Kul att få ställa till med fest!! 

Svar på tråden Kan man ha ett andra bröllop?