• sirifr­edde
    Äldre 15 Oct 11:38
    6904 visningar
    14 svar
    14
    6904

    Hur gjorde/gör ni eran brudskål?

    Vi funderar på att ta en brudskål direkt efter vigseln. Hur gör ni / gjorde ni?

  • Svar på tråden Hur gjorde/gör ni eran brudskål?
  • Äldre 15 Oct 12:09
    #1

    Tänk på att det kan vara par efter er i kyrkan och det kan bli stressigt att hinna skåla innan ni måste vara därifrån, om ni hade tänkt vara kvar vid kyrkan. 

    Vi kommer nog ha lite fika/mingel direkt efter kyrkan, i en lokal precis i närheten och ha brudskålen i samband med det. 

  • Äldre 15 Oct 12:45
    #2

    En brudskål är väl egentligen tänkt att hållas i början av middagen, den första skålen så att säga. En förälder, toastmaster eller någon annan nära brudparet lyckönskar helt enkelt brudparet.

    Vi hade våran när vi anlände till festlokalen, ca 20min före vi satte oss till bords.


  • Äldre 15 Oct 12:49
    #3

    Det verkar som att sådana traditioner ändras ganska mycket allteftersom. Jag har varit på några bröllop och på dom flesta så har det varit två skålar, en brudskål utomhus när brudparet precis anländer till festen och en "välkomstskål" i början av middagen.

  • Äldre 15 Oct 12:52
    #4
    ThereseV skrev 2012-10-15 12:49:48 följande:
    Det verkar som att sådana traditioner ändras ganska mycket allteftersom. Jag har varit på några bröllop och på dom flesta så har det varit två skålar, en brudskål utomhus när brudparet precis anländer till festen och en "välkomstskål" i början av middagen.
    Brudskålen är ju dock enbart för att lyckönska brudparet och välkomstskålen är för att välkomna alla gäster. Vi hade också en av varje. Toastmadame höll den ena och min pappa den andra.
  • sirifr­edde
    Äldre 15 Oct 13:13
    #5

    Vi skulle vilja ha en brudskål gärna utomhus efter vigseln men innan middagen. Letar lite chambre separeé med

  • Makeup­myday
    Äldre 15 Oct 13:34
    #6

    Brudskålen blir utanför festlokalen, innan middagen.

  • Äldre 15 Oct 15:42
    #7

    Vi hade fikat två dgar efter vigseln och tog en brudskål när alla gäster minus svärmor var där och sen en till när hon kom (hon ville inte komma samtidigt som svärfar).

  • StinaA­nders
    Äldre 23 Oct 16:28
    #8

    Vi kommer att ha en otraditionell typ av brudskål, med varm glögg och kanelstång, stjärnanis och kanske apelsinskivor och hackat äpple i....Serverat i fina glas.
    Det blir billigare och gott då vi ska ha vigseln ute i mitten på december.

  • Angeli­caSTHL­M
    Äldre 23 Oct 17:03
    #9

    Vi gifter oss på vår golfklubb i februari månad...tanken är att vigseln ska vara i en gammal lada på golfbanan....sen middag i golfklubbens restaurang.

    VF kommer att avsluta vigseln med: Välkomna fram att gratulera herr och fru X. Efter kramar å kärlek från våra nära å kära tar vårt toastpar med sig gästerna upp till restaurangen där de serveras bubbel. Gästerna får tid att hänga av sig ytterkläder/byta skor etc.

    Jag och min blivande, eller då man Flört blir serverade bubbel och det tas lite foton av vår fotograf på oss och våra barn. Sen hämtar toastparet barnen och vi får ca 10 minuter själva med fotografen innan vi går upp till restaurangen där vi har skålen och lite mingel innan middagen.

    Det var iaf tanken...

    Vi kommer att fotas innan vigseln också så det som ska fotas efter är bara lite "extra kort" Glad

  • maxmam­ma
    Äldre 23 Oct 18:06
    #10

    vi gifter oss i samma lokal som vi ska ha middagen i  och då blir det brudskål i anslutning till middagen.

    vet att  min mor o min bästa väninna som är tärna o hennes make som är marskalk kommer att hålla några tal.

    Tänkte själv hålla ett tal till min far som faktiskt fyller år samma dag som vi gifter oss, mest bara för roligts skull, han fyller dock inte jämt.

    Så har nån tips på ett roligt tal man kan hålla till sin far så får ni gärna komma med exempel, det enda som inte kan/passar sig är att dra upp mitt förra bröllop i talet.

     

  • majaoc­hputte­foreve­randev­er
    Äldre 23 Oct 21:53
    #11
    StinaAnders skrev 2012-10-23 16:28:02 följande:
    Vi kommer att ha en otraditionell typ av brudskål, med varm glögg och kanelstång, stjärnanis och kanske apelsinskivor och hackat äpple i....Serverat i fina glas.
    Det blir billigare och gott då vi ska ha vigseln ute i mitten på december.
    Vi kommer också ha glögg som brudskål. Brudskålen sker när alla kommit till festlokalen, det tar ca 20 min med bil från kyrkan. Vi gifter oss 1 december.
  • Äldre 23 Oct 22:49
    #12

    Vi köpte förvisso in vinet för skålen själva. Men det var toastmastern som tog tag i det med skålen och eftersom det var brudpar som skulle in i kyrkan efter oss så valde vi att gå undan och inte ens ta bilderna direkt utanför kyrkan. Vi vandrade bort till en klockstapel som låg 2/3 av vägen till festlokalen/ församlingshemmet.
    Det låter kanske lite långt, men det var kanske 100 meter eller något ditåt Flört 
    Så från klockstapeln (grattis och fotografier) så gick vi till församlingshemmet där toastmastern tog tag i skålen. Och sa några ord.

    Hade vi stannat direkt utanför kyrkan så hade vi stått ivägen när nästa brudpar kom.

    I och för sig, om vi hade vetat att dom skulle ställt till problem för oss innan vår vigsel (dom fotade runt kyrkan då och hindrade våra gäster från att gå in och sätta sig + deras gäster var in i lokalen och snokade runt medan dom väntade) så hade vi kanske inte brytt oss. Men det kan man ju inte veta i förväg Tungan ute 

  • Äldre 23 Oct 22:54
    #13

    Brudskålen var på hotellet en viss tid efter vigseln. Så gästerna var där när vi anlände. Min moster, vår toastmaster, sa något i stil med skål för XX & XX... Så alla hade fått ett glas bubbel osv. Och det var i blå salongen, rummet innan salen där middagen skulle vara. Sen öppnade personalen dörrarna och gästerna fick gå och sätta sig och sist gick så klart vi :) Kändes mycket kungligt att alal satte sig först när vi satte oss. Men så ska det vara.

  • StinaA­nders
    Äldre 30 Oct 17:17
    #14
    majaochputteforeverandever skrev 2012-10-23 21:53:50 följande:
    Vi kommer också ha glögg som brudskål. Brudskålen sker när alla kommit till festlokalen, det tar ca 20 min med bil från kyrkan. Vi gifter oss 1 december.
    Vi ska också ha den när alla kommit till festlokalen..Vi gifter os 12 december och jag börjar bli lite nervös nu :)
Svar på tråden Hur gjorde/gör ni eran brudskål?