• CoolJen

    Vem ska gå tillsammans med mig till "altaret"?

    Vi kommer förmodligen att ha vigsel utomhus(borgerligt)
    Där kommer jag att behöva gå en trappa ner och en gång fram genom gästerna fram till platsen vi ska vigas.

    Vem bör man gå tillsammans med?
    Antar att tärna och bestman borde stå med brudgummen redan?
    Jag har ingen pappa och vet inte vem som jag skulle vilja ha.

  • Svar på tråden Vem ska gå tillsammans med mig till "altaret"?
  • CoG

    Varför inte gå med din blivande?
    Han måste inte stå och vänta framme hos vigselförättaren,
    man gör helt som man vill.
    Men onm du vill att han ska stå och vänta kan du själv gå fram till honom.

  • TheD

    Mitt svar är att brudgummen ska gå tillsammans med dig. Min syn är att man är två som gifter sig.... och tärna och marsalk bakom er. Den normala ordningen helt enkelt.

  • Chicita

    Att gå in med brudgummen symboliserar ju att ni går in i äktenskapet tillsammans.
    Så det är en fin tradition och även fint symboliskt sett.

    Men om du och din blivande vill spara det där "ögonblicket" till ni ser varandra framför alla gäster så kan du gå in tillsammans med dina tärnor.
    Eller varför inte tillsammans med din mamma? Glad 

  • daniiel

    Jag säger som de övriga, att din blivande kan och bör gå in tillsammans med dig :) Jag tycker det är det absolut finaste och stunden man får tillsammans innan man går in, den är helt underbar tycker jag :) Ni kan ju göra som ni vill, ifall ni vill att tärnan och marskalken redan står där framme, går in före eller efter er.

    Vill du hemskt gärna gå in med någon annan än din blivande, så tycker jag Chicitas förslag om din mamma, eller kanske en mor- eller farförälder, syskon eller någon annan som betyder mkt för dig kan vara ett bra val.


  • passionsblomman

    Med din brudgum naturligtvis-om du vill göra som "man" brukar av  Svensk vigseltradition.

    Har du andra tankar och idéer, så finns ju bara dina och hans  viljor, eftersom vigseln är borgerlig (i kyrkan får man rätta sig efter vad prästen godkänner både i fråga om ingång och en del annat, men det spelar ju ingen roll i det här fallet).

    Personligen har jag svårt att komma på någon variant som slår brudparets gemensamma lilla promenad fram till vigselplatsen. Det är alltid starkt och härligt att se.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • JossanKossan

    Min mamma kommer att leda mig fram till "altaret" (kommer vara utomhus) och min M2B kommer att stå på plats från början.

  • Nikkita

    Vi hade också en trappa & en gång fram till "altaret". Borgerlig vigsel utomhus. 

    Vi valde att min man stod framme vid "altaret" & väntade med sin bestman.
    2 av mina tärnor gick först in med mannens marskalk. Sedan gick mina 2 andra tärnor ner för trappan, när de stannat nedanför så följde min bror mig ner för trappan (så jag inte skulle snubbla) sedan gick han & tärnorna vidare fram längst gången.
    Därefter gick jag vidare fram till min man Glad 

    Jag vet att detta inte är normen för hur det brukar vara, men vi ville ha det så & det var mest praktiskt för vår del. 

    Känn efter hur NI vill ha det! Eftersom det är en borgerlig vigsel kan ni göra hur ni vill Flört
     

  • Aniara4
    passionsblomman skrev 2012-10-14 23:53:14 följande:
    Med din brudgum naturligtvis-om du vill göra som "man" brukar av  Svensk vigseltradition.

    Har du andra tankar och idéer, så finns ju bara dina och hans  viljor, eftersom vigseln är borgerlig (i kyrkan får man rätta sig efter vad prästen godkänner både i fråga om ingång och en del annat, men det spelar ju ingen roll i det här fallet).

    Personligen har jag svårt att komma på någon variant som slår brudparets gemensamma lilla promenad fram till vigselplatsen. Det är alltid starkt och härligt att se.
    Amen! Den enda andra variant jag tycker är fin är om brudparet har möjlighet att komma in från varsitt håll och mötas i mitten. Men annars tycker jag den etablerade inmarschen där brudparet går in tillsammans är den finaste.

    Nu fruktar jag att hela brudöverlämningsdiskussionen kommer upp igen. Det var ju några månader sen sist så det kanske är dags...
  • tinaalpfält

    Jag gifte mig förra helgen på samma ställe som dig CoolJen, tror jag iaf. Vi gjorde så att tärnor och marskalkar kom ut omlott typ från varsin bakdörr på slottet. Sen gick de mot mitten och sen ner för trappan och fram till VF i ordningen T1, M1, T2, M2 & T3. Sen kom jag och min man (Skrattande ) ut samtidigt, oxå från varsin dörr möttes upp i mitten och sen gick vi tillsammans ner. De som var med på vigseln tyckte det var jättefint.

    Vill man få ett wow ögonblick genom att inte ses innan vigseln blir det ju ändå en häftig upplevelse att ses första gången när man kommer ut och möts. För oss blev det inte så eftersom att vi valde att ha fotograferingen innan...hade vi haft den efter hade det blivit för mörkt.  

  • Sebastiána
    CoolJen skrev 2012-10-14 19:39:59 följande:
    Vi kommer förmodligen att ha vigsel utomhus(borgerligt)
    Där kommer jag att behöva gå en trappa ner och en gång fram genom gästerna fram till platsen vi ska vigas.

    Vem bör man gå tillsammans med?
    Antar att tärna och bestman borde stå med brudgummen redan?
    Jag har ingen pappa och vet inte vem som jag skulle vilja ha.
    "Vem bör man gå tillsammans med?" Den blivande maken låter som det naturligaste valet. Det är ju honom du ska gifta dig med.
Svar på tråden Vem ska gå tillsammans med mig till "altaret"?