• Vicke0­1
    Äldre 14 Oct 15:55
    3788 visningar
    12 svar
    12
    3788

    VF föreslog "hurra" efter vigseln...vad tycker ni?

    Igår träffade vi den person som ska viga oss (borgerligt) och gick igenom hur vi vill ha vigseln. Han sa att han när vigseln är slut brukar säga (ungefär): "Nu utbrister vi alla i ett fyrfaldigt leve för brudparet, hurra hurra..." och sedan brukar mamma eller liknande komma fram och påbörja kramandet och lyckönskningarna.


     


    Det vi funderar på är om vi ska be honom säga något annat än att be folk hurra för oss? Det funkar, men känns inte helt rätt. Men samtidigt så är det ju ett väldigt bra sätt för att "runda av" vigseln så att folk förstår att vi är klara.


    Som upplägget är nu så ser det ut så här:


    Vf hälsar alla välkomna


    En vän till oss sjunger en sång


    Vf läser en dikt + vi kör "JA"-grejen


    Vf säger att alla ska hurra


     


    Hur ska ni andra göra?

  • Svar på tråden VF föreslog "hurra" efter vigseln...vad tycker ni?
  • Äldre 15 Oct 08:49
    #1
    Vicke01 skrev 2012-10-14 15:55:25 följande:

    Igår träffade vi den person som ska viga oss (borgerligt) och gick igenom hur vi vill ha vigseln. Han sa att han när vigseln är slut brukar säga (ungefär): "Nu utbrister vi alla i ett fyrfaldigt leve för brudparet, hurra hurra..." och sedan brukar mamma eller liknande komma fram och påbörja kramandet och lyckönskningarna.


     


    Det vi funderar på är om vi ska be honom säga något annat än att be folk hurra för oss? Det funkar, men känns inte helt rätt. Men samtidigt så är det ju ett väldigt bra sätt för att "runda av" vigseln så att folk förstår att vi är klara.


    Som upplägget är nu så ser det ut så här:


    Vf hälsar alla välkomna


    En vän till oss sjunger en sång


    Vf läser en dikt + vi kör "JA"-grejen


    Vf säger att alla ska hurra


     


    Hur ska ni andra göra?


    Kör på det som känns bäst, att säga HURRA känns ju lite crazy och allmänt glatt och om du känner att stämningen kommer att vara så, så kör på det! Det kan ju bli så att alla inte hänger på och att det blir något pinsamt men kan ju också hända att alla tjoar jättehögt och det är ju superkul :)
  • sannas­ofia
    Äldre 15 Oct 10:38
    #2

    Vi hade inget hurra direkt efter vigseln, men väl på brudvisningen (gotländsk tradition) på kvällen. Då utbröts ett fyrfaldigt leve för brudparet och det var verkligen ett trevligt inslag. Det var väl en 130 pers som hurrade så det var verkligen mäktigt!

    Men det måste ni ju som sagt känna efter själva vad som känns bäst så klart! 

  • Äldre 15 Oct 11:11
    #3

    Nu handlar det ju i ert fall om borgerlig vigsel, men jag kan nämna att jag alltid efter den kyrkliga vigseln uppmanar församlingen (=bröllopsgästerna) att applådera de nyblivna makarna. Det brukar bli både stämningsfullt och uppskattat.

  • Angeli­caSTHL­M
    Äldre 15 Oct 13:02
    #4

    Vår borgerliga vigsel kommer att se ut så här efter inledande ord av VF och sång : 


    Vigselakt


    Ni vill ingå äktenskap med varandra.


    Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. 
    Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap.


    Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag:


    Vill du XX ta denna  XX. till din hustru att älska henne i nöd och lust? (Ja)
    Vill du XX ta denne XX till din man att älska honom i nöd och lust? (Ja)
    (Paret växlar ringar)


    Jag förklarar er nu för äkta makar.


    Du får nu kyssa bruden


    När ni nu går ut í livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. (Text Per Anders Fogelström). 


    Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap. 


    Välkomna fram att gratulera Herr och Fru XX

  • Cesium
    Äldre 15 Oct 16:00
    #5

    Vi blev hurrade för två eller tre gånger på vår bröllopsdag, och det var faktiskt ganska trevligt! Det var inget vi visste om i förväg dock.

    Vi gifte oss i en ganska stor kyrka och det kändes som ganska få gäster i bänkarna (det var dryga 60 personer, kyrkan rymmer 10 gånger fler), men när vi gick ut på kyrktrappan och fick ris kastat på oss kändes det som jättemånga. Då utbringade min svägerska ett fyrfaldigt leve och alla hurrade, och det lät väldigt maffigt. Ibland kan det ju vara lite tafatt men här tog alla i och det gjorde också att det kändes som många gäster.

    Andra gången kan ha varit efter välkomstskålen och i så fall var det nog toastmastern som föreslog hurrandet, och det lät igen väldigt högt. Men jag är inte helt säker på att det faktiskt skedde

    Tredje gången var ett särskilt 3x3 leve efter min svärfars tal under middagen, återigen tog alla i ordentligt.

    Så jag tycker att det låter som ett trevligt förslag från vigselförrättaren, och det bjuder in gästerna att "delta" i vigseln och markera att det är fritt fram att lyckönska. Men det är ju viktigt att ni ska känna er bekväma. Varför känns det inte rätt? Är det själva hurrandet ni inte gillar, tror ni att era gäster inte kommer hänga på eller känns det inte bra att ni "ber" gästerna om det (det är ju visserligen inte ni som ber om det utan vigselförrättaren)?

    Annars är ju förslagen här ovanför (applåder eller en uppmaning om att komma fram) bra alternativ om de känns bättre. Jag kommer inte på något annat på rak arm.

  • Äldre 15 Oct 18:02
    #6

    *puffar denna tråden*

  • Vicke0­1
    Äldre 15 Oct 18:59
    #7

    Det lutar åt att det blir "hurra" ändå Anledningen till att det kändes lite "fel" är väl för att vi förknippar det med födelsedagar och inte bröllop, men det känns ju inte HELT fel.


     


    Tack för era åsikter!

  • tågjän­tan
    Äldre 15 Oct 19:41
    #8

    Vi gifte oss i kyrkan. Där föreslog prästen det i första vigselsamtalet, att han direkt efter själva vigselakten skulle säga till församlingen: folkets jubet! Det tyckte vi var en roligt ide. Det tog några sekunder, men sedan jublades det på olika sätt friskt bland dem som var där.

  • Äldre 15 Oct 20:52
    #9

    Vi hade inget hurrande... Inte en födelsedag ;) Efter en stund så började min familj med kramandet och det fortsatte i relationsordning. Först var det folk som skulle ta kort på oss från alla håll. Sen när kramande och fototagning var över satte vi oss i Limon :)

  • Skövde­Sophie
    Äldre 21 Oct 22:51
    #10

    När jag har vigt ett par och önskat dem all lycka och välgång så brukar jag be dem vända sig om  (om de inte redan står vända mot gästerna) och sedan säger jag "- Mina damer och herrar, jag ger er Herr och Fru Svensson" (ja, eller fru & fru eller herr & herr när det är samkönade äktenskap). Då brukar det ofta bli en spontan applåd från publiken som kommer fram och kramar brudparet.

  • Äldre 21 Oct 22:57
    #11
    SkövdeSophie skrev 2012-10-21 22:51:38 följande:
    När jag har vigt ett par och önskat dem all lycka och välgång så brukar jag be dem vända sig om (om de inte redan står vända mot gästerna) och sedan säger jag "- Mina damer och herrar, jag ger er Herr och Fru Svensson" (ja, eller fru & fru eller herr & herr när det är samkönade äktenskap). Då brukar det ofta bli en spontan applåd från publiken som kommer fram och kramar brudparet.
    Den delen hade vid när vi kom till hotellet för brudskålen. Fast vår toastmaster sa bara våra förnamn då vi inte ville att hon skulle säga herr & fru XX ;)
  • Skövde­Sophie
    Äldre 22 Oct 07:33
    #12

    Givetvis frågar jag brudparet innan om de vill att jag säger så. Jag har ofta ganska långa och personliga vigslar och många tycker det är en bra avslutning

Svar på tråden VF föreslog "hurra" efter vigseln...vad tycker ni?