• Miss Secret

Behöver tips om lite allt möjligt... klänning, bukett, kyrka eller inte m.m.

Vart kan man hitta snygga enkla billiga brudklänningar "eller" afton- eller balklänningar?
    Helst vill jag försöka hitta en vit men andra färger som vinröd eller svart kan också fundera.

Vi har inte bestämt oss om vi ska ha borglig eller kyrklig vigsel men vi över slående överens om att vi bara ska ha två vittnen under vigseln då vi inte gillar att stå i centrum. Själva festen kommer vi ha senare så det blir inte i anslutning till vigseln.

Någon kan tipsa om lite rolig men ändå enkel brudbukett?

Någon som vet hur en kyrlig vigsels upplägg ser ut om man bara har två vittnen?

Om man ska ha borglig vigsel, hur kunna göra den speciell? Har hört att det brukar vara svårt att få en låt spelad och att anlita en sångerska för en kort vigsel på några minuter blir jag nästan lite snål för, eller är det en bra grej? Att få VF att läsa upp en dikt eller så kanske kan vara en bra idé? Man är så osäker på själva upplägget då det känns som kyrklig vigsel har ett körschema som känns naturligt men jag vet inte om jag vill ha ett kyrklig vigsel på närmare en timme om man bara har två vittnen?

Snälla, någon som har tips?

• Svar på tråden Behöver tips om lite allt möjligt... klänning, bukett, kyrka eller inte m.m.
  • yavanna81

Var bor du? Det är lättare att ipsa om affärer om man vet det.

Vi hade en borgerlig vigsel och det var inga som helst problem att spela låtar eller göra i princip vad vi ville. Ett tips kan vara att låta vittnena läsa dikt, eller vad man känner för, istället för VF.

• Miss Secret

Vi bor i övik och de VF jag pratat med har inte möjlighet till att spela upp låtar i de lokaler de har till förfogande.

• Chicita

En kyrklig vigsel ser precis likadan ut, oavsett hur många som kommer.
    Däremot behöver ni ju inte välja att ta med dom valfria solosångerna mm utan kan köra på bara två psalmer (välj några korta om ni inte vill ha en lång cermoni).

Grejen är att ni inte kan neka någon att komma till kyrkan. Så om någon får höra att ni ska gifta er, och vet plats och tid så kan dom komma oavsett om ni vill ha dom där eller inte.
    Och även om det inte hör till vanligheterna så kan man (om man vill) gå in i kyrkan och delta i gudstjänsten även om man inte har någon som helst anknytning till brudparet (alltså rena främlingar som bara råkar vara där).

När det gäller brudklänningar så finns det ju många kinaklänningssidor där du kan fynda. Och då kan du ju välja färg lite som du vill.
    Men jag har inte beställt från någon sådan så jag ska inte säga något mer om hur det funkar.

Jag gav min florist relativt fria händer.
    Jag sa att jag ville ha en bukett jag bar över armen, jag ville ha vita blommor och några måste vara kallor (jag ville absolut ha kallor, men hon fick välja om hon la in något mer) och om det fanns möjlighet så kunde hon ta med trollhassel, som jag tycker ger ett lite busigt intryck.
    Och så här blev det:

Så gå till en florist, tala om vad det får kosta och om du har någon speciell blomma du vill ha med och någon speciell form, eller om den bara ska vara "rolig".
    När någon som jobbar med färg och form får mölighet att skapa lite fritt så brukar det bli bäst, och ibland även billigast också Flört 
  • yavanna81
    Miss Secret skrev 2012-10-14 12:15:30 följande:
    Vi bor i övik och de VF jag pratat med har inte möjlighet till att spela upp låtar i de lokaler de har till förfogande.

Fast ni kan antagligen vara i vilken lokal som helst, bara VF tycker det är ok. Så hitta en lokal ni gillar, eller ta med en egen anläggning att spela på till en av deras lokaler (kan egentuellt vara svårt om det är på kommunhuset och det är trångt mellan vigslarna men det kan ni ju höra efter). Vi hade en iphone och en förstärkare som vi spelade från, svårare var det inte. Ibland kan man vara tvungen att betala körersättning om VF ska komma ut, men de får inte ta mer betalt än det.

När det gäller klänningar i färg så titta i vanliga balklänningsaffärer. Det är faktiskt inte alltid så vansinnigt dyrt. Klänningar i vitt är ofta mycket dyrare. Annars finns ju Kinaklänningar som sagt.

• Tokig

Vi hade en borglig vigsel, men den tog nästan 45 minuter. Vi hade "allt" ingångsmusik, solosång, dikter, tal och löften. Prata med vigselförrättaren i er hemkommun, de kan säkert komma med förslag. Boka ett möte och träffa de personligen...

Svar på tråden Behöver tips om lite allt möjligt... klänning, bukett, kyrka eller inte m.m.