Inlägg från: Miss Secret |Visa alla inlägg
  • Miss Secret

    Vigel i kyrka med två vittnen?

    Som rubriken lyder, kan man ha kyrlig vigsel med två vittnen utan massa ståhej som gäster, brudklänning m.m.m? Hur lång beräknas vigselakten ta, är det någon skillnad på den om man har två vittnen eller 100 gäster?

    Om man vill ha så fort kyrklig vigsel, hur lång tid beräknas det ta? Borgliga är på antingen 20 sekunder eller två minuter medans de kyrkbröllop jag varit på ha varit närmar 60 minuter. Finns det inget lagomt mitt i mellan?

  • Svar på tråden Vigel i kyrka med två vittnen?
  • Miss Secret
    Kjell Präst skrev 2012-10-13 07:14:15 följande:
    När en kyrklig vigsel tar lång tid så beror det på att brudparet lagt till extramoment, som solosånger och/eller diktläsningar. Själva ceremonin i sig tar inte så lång tid. Två psalmer är som sagt ett av de obligatoriska momenten. Jag hade en vigsel i somras med enbart två vittnen (brudparets barn, f.ö.) och vi höll på i ca 20 minuter.
    Tack för ditt svar... Måste fundera mer hur man skulle göra med allt runt omkring vigseln då vi inte vill ha hela paketet med stort bröllop, många gäster och så.

    Vet du om det brukar vara möjligt att ha vigsel senare på e.m/kvällen.. efter mörkrets intrång (vinterntid)? Brukar man kunna få dämpa belysningen och ha tända ljus eller dyligt för att få lite mysigare vinterkänsla i kyrkan?
Svar på tråden Vigel i kyrka med två vittnen?