Ja det är vanligt, det sa min guldsmed oxå. Fingrarna ändras väldigt fort, om man är varm eller kall, stressad, i vatten, och om man ökar eller minskar i vikt...
Min förlovningsring är 7mm bred och flack på utsidan men lite välvd på insidan för att den ska vara mer bekväm, jag fick rådet att ta en större storlek än vad jag annars har pga bredden. Inte för att den är på väg att trilla av ibland men det är nästan, när jag simmar t ex eller när jag är kall så känns ringen rätt stor men oftast när man är lagom tempererad och lugn så känns den bra, vill inte ha för liten heller för då känns den ju obekväm plus att det blir så fult runt om ringen med en mass skinn som väller över.
Däremot fick jag rådet att välja en någon mindre stl på vigselringen som kommer vara utanför och endast 3mm bred.
Med det ville jag väl bara säga att det är svårt med ringstorlekar och det är så för alla att ibland känns de trånga och ibland för stora men det viktiga är ju att den inte är så pass stor att du riskerar att tappa den... hör med din lokala guldsmed om du är osäker...