• zoooda

mina fingrar ändrar storlek hela tiden!

som sagt.. väldigt irriterande.. ibland ramlar ringen av.. ibland går den knappt att få av (inte så fta dock).. hur gör ni? vågar ja minska ringen lite?
    den siter lite mer stabilt med vigseringen på men den ska ju inte dit förns i december.. de e ju ine riktig skönt med för stor ring heller.. den känns ju hela tiden..
    vet inte riktig va jag frågar efter, mer än om detta är vanligt bland er andra och hur ni löser det??

• Svar på tråden mina fingrar ändrar storlek hela tiden!
  • MagnusFru

Jag förstår att det är irriterande att känna ringarna som kniper åt om fingret när det är varmt och rädsla att tappa dom när det är kallt....
    Jag lånade hem ett ringmått när vi löpte ringarna så jag mätte storleken mååånga gånger, jag mätte med varma händer, med kalla händer, på morgonen flera olika dagar och tider, på kvällar, på eftermiddagar osv.
    Jag hade ringmåttet hemma i två veckor och mätte och mätte och skrev upp storlek varje gång..det blev en lång lista! Jag valde sen den storleken som passade oftast helt enkelt.
    Sen är det så att alla har olika form på sina fingrar...en del har raka fingrar och inte så stora knogar, andra har knotiga fingar med "mycket knoge" som gör att de måste ha ringar som går över knogarna men de kommer sitta lösare längre in på fingret eftersom de måste kunna få av och på ringen över knogen...Och så kan man ha fingrar som jag har och då kan fingrarna vara ganska jämntjocka och "köttiga" men kan smalna av inåt handen så fingret är smalare inne vid fästet på handen och tjocknare uppåt knogen (svårt att förklara ha ha ha)....

Ringstorlekar är inte alltid så lätt men jag tror att det viktigaste är att de inte åker av ( att det finns lite motstånd över knogen) och att du inte tappar ringen när det är kallt.
    Du skriver att du tappar ringen ibland, är det när du är kall om händerna?

Jag tror att du behöver förminska ringen men frågan är hur mycket. Har du en bred ring? Blir det "mycket ring" på fingret tillsammans med vigselringen? Breda ringar suger åt på fingret mer än smala ringar så om om du har två breda ringar så kanske du inte behöver förminska ringen så mycket.
    Prova hur det känn ihop med vigselringen. Har du vigselringen hemma så du kan prova hur det känns lite då och då? Då märker du kanske om du behöver förminska en av ringarna eller båda.
    Guldsmeden borde kunna ge dig råd om storleken.

• Fremm

Ja det är vanligt, det sa min guldsmed oxå. Fingrarna ändras väldigt fort, om man är varm eller kall, stressad, i vatten, och om man ökar eller minskar i vikt...

Min förlovningsring är 7mm bred och flack på utsidan men lite välvd på insidan för att den ska vara mer bekväm, jag fick rådet att ta en större storlek än vad jag annars har pga bredden. Inte för att den är på väg att trilla av ibland men det är nästan, när jag simmar t ex eller när jag är kall så känns ringen rätt stor men oftast när man är lagom tempererad och lugn så känns den bra, vill inte ha för liten heller för då känns den ju obekväm plus att det blir så fult runt om ringen med en mass skinn som väller över.

Däremot fick jag rådet att välja en någon mindre stl på vigselringen som kommer vara utanför och endast 3mm bred.

Med det ville jag väl bara säga att det är svårt med ringstorlekar och det är så för alla att ibland känns de trånga och ibland för stora men det viktiga är ju att den inte är så pass stor att du riskerar att tappa den... hör med din lokala guldsmed om du är osäker...

• Tilda93

Varför inte införskaffa dig ett halsband att hänga ringen i när den känns förstor? tills du får din vigselring alltså :D
    Tror det inte är allt för bra att trycka ihop och töja ut den flera ggr.

Hoppas du kommer fram till ett bra beslut iallafall :D

• zoooda

som det är nu tappar jag den... får väl skicka in den för förminskning.. nu säer jag den på lågfringret när den känns stor, dr sitter den rätt bra ;)

• 1700tal

Jag försökte klara mig med för stor ring men när den flög av, ner i ett stengolv och en diamant åkte ur så lämnade jag in dem för förminskning. Det var det bästa jag gjort, även om de sitter väldigt tajt när det är varmt. Men nu sitter de där de sitter iaf!

Svar på tråden mina fingrar ändrar storlek hela tiden!