• Läckö
    Äldre 12 Oct 07:52
    6310 visningar
    20 svar
    20
    6310

    Vill inte ha presenter - är jag ensam om det?

    Hej

    Jag tycker det är pinsamt att göra önskelistor och" kräva"  presenter

    Är jag ensam 

  • Svar på tråden Vill inte ha presenter - är jag ensam om det?
  • CoolJe­n
    Äldre 12 Oct 08:18
    #1

    ja
    jag vill ha presenter, mycket och många :)
    Föredrar dock att gästerna kan komma och fira oss om man inte har råd med allt.
    Kan även tillägga att jag blir glad av biobiljetter också.

  • sommar­vinter
    Äldre 12 Oct 08:38
    #2

    Jag tycker att det är skoj med små personliga presenter, om man vill. Jag tycker också att det är helt ok om man inte vill eller har råd.
    Och jag håller faktiskt med om att det känns pinsamt med listor... Skäms

  • Fröken­Mäkelä
    Äldre 12 Oct 08:48
    #3

    Vi kommer avsäga oss materiella presenter och önska oss bidrag till bröllopsresa istället och om de vill bidra är frivilligt

  • CoG
    Äldre 12 Oct 09:24
    #4

    Vi blir glada för de som kommer och vill dela dagen med oss, det känns som den bästa gåvan.
    Varför ska man ha något av folk som kommer då man gifter sig (jag förstår inte den biten)?

  • tinaal­pfält
    Äldre 12 Oct 09:37
    #5

    Jag tycker att det känns lite konstigt att kräva presenter, men bara för att det finns en lista betyder det ju inte nödvändigtvis att man kräver en present. Jag själv var inte så sugen på att göra en lista och hade tyckt att det kändes lite pinsamt att skicka runt, men samtidigt kan man säga att vi hade en önskelista ändå bara mycket kortare. Vi önskade oss bidrag till bröllopsresan och presentkort på ikea. 

  • Äldre 12 Oct 09:38
    #6

    Jag tycker inte kärlek behöver firas med presenter. I dagens samhälle är det stort nog att mina vänner tar sig TID att komma till vårt bröllop, sånt gör mig så glad! Dessutom så har vi allt man behöver, då vi bott ihop i 9 år. Jag ogillar skarpt presentlistor, tycker det känns som tiggeri och jag ger hellre nåt personligt än en utvald glasvas. Vi har tänkt "ge kärlek vidare" genom att be gästerna att ta med sig det de inte behöver, kläder/leksaker, och proppa en lastbil full med detta och dra över till ett barnhem i Lettland som en bekant jobbar med. Det skulle göra mig glad och ett härligt minne av bröllopet! De som inte har något att skänka får gärna sätta in en slant på ett konto så köper vi förbrukningsvaror(blöjor, tvål, bindor) för det och tar med oss. Vi tänkte sedan visa vart grejerna tagit vägen på tackkorten som vi skickar ut. Jag tycker dagens samhälle är sååå mycket ego. Alla pratar om välgörenhet men ingen har tid till det. Vår önskan kanske kan vara den där sparken i baken. Alla vänner vet hur vi tänker så de får nog ingen chock av att vi inte vill ha presenter. På vår 25-års fest hade vi en insamling till frälsningsarméns julfirande. Vi var ungefär 100 gäster och pengarna som kom in räckte till julbord för ca 80 hemlösa.

  • Alylly­ra
    Äldre 12 Oct 09:39
    #7

    Eftersom vi ber våra gäster resa en bit och därmed betala för sitt boende kommer vi inte begära något mer. Vi är hedrade bara av att de vill dela vår dag och att de tar sig tiden att åka hemifrån.
    Men jag tycker också att det är kul att köpa presenter till andra! Och då är det skönt att ha en önskelista att gå efter. Sen brukar inte vi följa den slaviskt, men det är lättare att spåna utifrån den än att ta nått ur luften.

    Tycker du även att det är pinsamt att önska dig något i t.ex. födelsedagspresent? Båda situationerna är ju sådana där man som gäst är förväntar sig att man ska ge present.

    Om ni inte vill göra en officiell lista så kan ni göra en för er själva. Sen kan ni, om nån ringer och frågar, säga typ "Oj, vi har inte tänkt så mycket på det där med presenter. Men vår stavmixer gick sönder häromdan, det kanske kan vara något att önska sig?"
    Byt ut stavmixer mot valfri pryl och ändra meningen så att den passar. ("Våra golv är så kalla, tofflor skulle sitta bra", "Nån mysig aktivitet tillsammans med er kanske?", "Ett bidrag till bröllopsresan vore ju förstås fint" osv.).

    Om ni verkligen inte vill ha presenter kan ni ju säga det istället. 

  • Äldre 12 Oct 10:06
    #8

    En önskelista är inget krav.
    Då skulle det heta kravlista.

    Själv tycker jag att det är riktigt bra att veta vad brudparet önskar sig, och gärna så jag vet att jag inte köper samma present som 5 andra.
    Men det är som sagt en önskelista. Och om jag inte tycker att någon av presenterna på den listan passar mig eller min plånbok så ger jag dom något annat helt enkelt. 

  • PiaB
    Äldre 12 Oct 10:13
    #9

    Jag tycker det är bra att veta vad folk vill ha och behöver. Av den anledningen kommer vi att ha en önskelista. Många, däribland jag, vill ge en present på bröllop. Skulle känna mig riktigt obekväm att gå tomhänt. Så för att underlätta för gästerna tycker jag man kan ha en önskelista. Som sagt är det ju inget måste för någon att köpa något från den.


     


    Jag var på ett bröllop en gång och köpte glas som inte stod på listan. Men varje gång brudparet varit hemma hos oss på middag sa dem att sådana glas skulle de köpa nångång, de är sååå fina! Och det la jag på minnet såklart.


     


    Och de blev så glada så de grät båda två. De tyckte det var så fint att agj verkligen visste vad de ville ha fast de inte ens tänkt på att önska sig dem. Så kan det också gå


     


    Däremot, om man skriver att man verkligen inte vill ha presenter kan man inte sura sedan för att man inte fick några, vilket händer ibland.


  • Äldre 12 Oct 10:23
    #10
    PiaB skrev 2012-10-12 10:13:56 följande:

    Däremot, om man skriver att man verkligen inte vill ha presenter kan man inte sura sedan för att man inte fick några, vilket händer ibland.


    Precis Glad
  • CoG
    Äldre 12 Oct 12:04
    #11

    På vår bröllopshemsida ska vi skriva att vi inte saknar ngt i materiell väg och att deras närvaro blir bästa gåvan,
    men de som vill får gärna skicka eller bränna ner bilder från bröllopet och ge det till oss i efterhand.

    Då behöver ingen fundera på vad vi vill ha eller vad dom ska köpa.

    Då jag fyller år har jag gärna gäster och bjuder på fika.
    Men jag behöver inga presenter!
    Då jag var lite yngre bjöd jag in till grillfest då jag fyllde år, utan att berätta att det var min födelsedag.
    Vi hade jättre trevlig och när ngn råkade komma på vad det var för dag sjöng dom för mig.
    Och mer behövde jag absolut inte :)

    Det är mycket lättare och roligare att ge tycker jag.

  • Äldre 12 Oct 22:24
    #12

    Vi kommer önska oss bidrag till bröllopsresa.


    Jag skulle aldrig skriva ut en mer specifik önskelista, men det är ok om andra gör det. Jag själv skulle ALDRIG komma tomhänt till ett bröllop, eller födelsedagsfest, eller större fest överhuvudtaget, så då kan det ju vara skönt att veta vad man kan köpa som brudparet faktiskt skulle uppskatta. Och i vår, och våra vänners ålder har man redan allt, så de tio-tal bröllop jag varit på senaste åren har nog alla önskat bidrag till festen eller resa. Även om jag har betalt för festen tar jag med en flaska vin eller en blomma.


     


    Och angående att bjuda in till fest utan att berätta att man fyller år känns sådär. Jag skulle känna mig väldigt obekväm och skämmas en hel del om jag gick på festen men inte hade koll på att det var nån som fyllde, och därigenom komma utan present! Om jag fyller år bjuder jag in på "kalas", men förväntar mig självklart inget!

  • tågjän­tan
    Äldre 13 Oct 00:05
    #13
    Estrid skrev 2012-10-12 09:38:37 följande:
    Jag tycker inte kärlek behöver firas med presenter. I dagens samhälle är det stort nog att mina vänner tar sig TID att komma till vårt bröllop, sånt gör mig så glad! Dessutom så har vi allt man behöver, då vi bott ihop i 9 år. Jag ogillar skarpt presentlistor, tycker det känns som tiggeri och jag ger hellre nåt personligt än en utvald glasvas. Vi har tänkt "ge kärlek vidare" genom att be gästerna att ta med sig det de inte behöver, kläder/leksaker, och proppa en lastbil full med detta och dra över till ett barnhem i Lettland som en bekant jobbar med. Det skulle göra mig glad och ett härligt minne av bröllopet! De som inte har något att skänka får gärna sätta in en slant på ett konto så köper vi förbrukningsvaror(blöjor, tvål, bindor) för det och tar med oss. Vi tänkte sedan visa vart grejerna tagit vägen på tackkorten som vi skickar ut. Jag tycker dagens samhälle är sååå mycket ego. Alla pratar om välgörenhet men ingen har tid till det. Vår önskan kanske kan vara den där sparken i baken. Alla vänner vet hur vi tänker så de får nog ingen chock av att vi inte vill ha presenter. På vår 25-års fest hade vi en insamling till frälsningsarméns julfirande. Vi var ungefär 100 gäster och pengarna som kom in räckte till julbord för ca 80 hemlösa.

    Jag gjorde likadant när jag fyllde 30 och i år 40. Då önskade jag mig bara pengar till ett barnhem på Sril Lanka. Båda gångerna fick jag in mer än förväntat. Men då var det också personer som gav mer än de skulle gjort om de köpt en present eller liknande. Den bästa presenten är de goa minnen man har från de respektive festerna. Med Sri Lankesisk mat och god stämning.


    Häftig ide att be folk ta med sig kläder och annat som skeppas vidare!


    Rekomenderas till flera att göra någon insats som ts! Nu är ju tex världens barn på tapeten.

  • CoolJe­n
    Äldre 13 Oct 17:07
    #14
    lillasofie skrev 2012-10-12 22:24:19 följande:

    Vi kommer önska oss bidrag till bröllopsresa.


    Jag skulle aldrig skriva ut en mer specifik önskelista, men det är ok om andra gör det. Jag själv skulle ALDRIG komma tomhänt till ett bröllop, eller födelsedagsfest, eller större fest överhuvudtaget, så då kan det ju vara skönt att veta vad man kan köpa som brudparet faktiskt skulle uppskatta. Och i vår, och våra vänners ålder har man redan allt, så de tio-tal bröllop jag varit på senaste åren har nog alla önskat bidrag till festen eller resa. Även om jag har betalt för festen tar jag med en flaska vin eller en blomma.


     


    Och angående att bjuda in till fest utan att berätta att man fyller år känns sådär. Jag skulle känna mig väldigt obekväm och skämmas en hel del om jag gick på festen men inte hade koll på att det var nån som fyllde, och därigenom komma utan present! Om jag fyller år bjuder jag in på "kalas", men förväntar mig självklart inget!


    Vad gör din önskelista mindre specifik?
    Du önskar dig pengar till en resa, nån annan önskar sig en servis.
  • Äldre 13 Oct 23:22
    #15
    CoolJen skrev 2012-10-13 17:07:24 följande:
    Vad gör din önskelista mindre specifik?
    Du önskar dig pengar till en resa, nån annan önskar sig en servis.

    Det är mer att jag tycker det ser konstigt och "fel" ut i en inbjudan att radda upp en lång önskelista. För man önskar sig ju knappast en servis av alla? I mitt tycke ser det snyggare rent stilmässigt att skriva dit en sak man önskar sig, typ resepresentkort i nån trevlig formulering. Så tycker jag, och du tycker säkerligen nåt annat.


     

  • Äldre 13 Oct 23:34
    #16
    lillasofie skrev 2012-10-13 23:22:01 följande:

    Det är mer att jag tycker det ser konstigt och "fel" ut i en inbjudan att radda upp en lång önskelista. För man önskar sig ju knappast en servis av alla? I mitt tycke ser det snyggare rent stilmässigt att skriva dit en sak man önskar sig, typ resepresentkort i nån trevlig formulering. Så tycker jag, och du tycker säkerligen nåt annat.


     


    Om man istället skriver "om någon vill ge en gåva så är vi registrerade på Cervera/Duka/annat alternativ" så är det ju också stilrent.
    Men det är ändå en önskelista.
    Skulle det vara bättre tycker du? (menar alltså inget illa nu, bara nyfiken på hur du resonerar Glad )
  • sirifr­edde
    Äldre 13 Oct 23:59
    #17

    Min pappa betalar min del av bröllopsresan så ja kräver ingen present av varesig han eller mamma. Det räcker att dem är med på vår stora dag=)

  • Äldre 14 Oct 09:43
    #18
    Chicita skrev 2012-10-13 23:34:19 följande:
    Om man istället skriver "om någon vill ge en gåva så är vi registrerade på Cervera/Duka/annat alternativ" så är det ju också stilrent.
    Men det är ändå en önskelista.
    Skulle det vara bättre tycker du? (menar alltså inget illa nu, bara nyfiken på hur du resonerar Glad )
    Ja
  • Äldre 14 Oct 09:45
    #19

    För när man säger önskelista tänker jag på lista.

  • Äldre 14 Oct 11:46
    #20
    lillasofie skrev 2012-10-14 09:45:07 följande:
    För när man säger önskelista tänker jag på lista.
    Ja där kan jag hålla med dig.

    Det kan kännas konstigt att få en inbjudan med en lista på:
    6 kaffekoppar av märket xxxx
    6 assietter av samma märke
    12 vitvinsglas av Efva Attling
    osv

    Att hänvisa till en önskelista på något annat ställe (kan vara på hemsidan om man har gjort en sån) känns trevligare än en lång specificerad lista direkt i inbjudan.

    Men om man "bara" önskar pengar till resa eller presentkort på XXXX så tycker jag gott och väl att det kan stå i inbjudan eller infobladet som ligger med i inbjudan Glad 
Svar på tråden Vill inte ha presenter - är jag ensam om det?