• Sjörå

För "låg" klädkod?

Nu har jag läst i en massa olika trådar om klädkoder och börjar bli lite förvirrad. Vi ska gifta oss på en herrgård och tänkte ha klädkoden Kavaj. Min blivande ska ha kostym på sig på bröllopet, det trivs han bäst i. Men blir klädkoden kavaj för låg med tanke på att vi kommer att vara på en herrgård med sittande trerätters middag. Vår tanke utifrån klädkoden var att ingen skulle behöva köpa nya och dyra kläder och att männen förhoppningsvis kommer i kostym, den behöver dock inte vara mörk. Och så vi vill helst undvika att gästerna kommer i jeans. Bör vi ha kvar klädkoden Kavaj eller byta till Mörk kostym med tillägget att den även får vara ljus? Någon helt egenkomponerad klädkod vill jag inte ha.

• Svar på tråden För "låg" klädkod?
  • Pillan

Följer gärna denna tråden! Har dock inget svar till dig!

• Läckö

Skriv kostym.

På sommaren lär folk ta en ljus
    På höst och vinter mörk

Du slipper jeans 

• Kramarina

Vi skrev kavaj (ej jeans) så de som inte hade hel kostym kom i snygga byxor skjorta o kavaj. Alla var uppklädda och trivdes i det de hade. Många hade ialalfall kostym och några köpte till och med för bröllopets skull, men vi tvingade ingen till det då vi vet att inte alla har råd att skaffa nutt om de inte har redan.

• ThereseV
    Läckö skrev 2012-10-10 22:00:29 följande:
    Skriv kostym.

På sommaren lär folk ta en ljus
    På höst och vinter mörk

Du slipper jeans 
    Kavaj betyder ju i princip kostym och är en riktig klädkod. kommer någon i jeans så följer dom inte klädkoden och hade säkert inte gjort det om det stod "kostym" heller. Skriver man kostym så innebär det ju också egentligen kostym som i maskerad..Även om det inte är så troligt att någon klär ut sig så är det ändå det man skriver..
  • Läckö

Jag har nog 10 mörka kostymer hemma och ett par ljusa

• Chicita

Lugn bara lugn Sjörå.
    Det är mycket bättre att ha en "för låg" klädkod till en "för fin" lokal / middag än tvärt om.
    Men det är många som har ungefär samma nivå på kläderna i ungefär samma typ av lokal, så det är inget fel alls i det.

Det är ett större problem att sätta högtidsdräkt, frack eller någon annan av dom högre koderna och sen vara i en bygdegård med hemkörtsdunk och hemlagad buffé eftersom man bygger upp gästernas förväntningar med en högre kod, och dom riskerar alltså att bli besvikna då.

Ni kommer istället att göra era gäster glatt överraskade om dom förväntar sig en bygdegård med hemlagat och får en herrgård med sittande trerätters Flört 

• daniiel

Klädkoden kostym innebär ju dock utklädnad, alltså maskerad. Jag skulle därför inte skriva kostym. Kavaj eller mörk kostym. Jag tycker absolut att ni kan ha klädkoden kavaj och jag håller med om det Chicita skriver. Vi hade klädkoden kavaj och 3-rätters, visserligen i en festvåning på ett hotell, men alla var jättefina och det gick så bra :)

• Sjörå

Tack så mycket för alla svar. Jag tror helt enkelt att vi behåller klädkoden Kavaj, den känns mest praktiskt för oss och enklast för gästerna.

• Sofiiiz

Jag skullle ha skrivit kavaj (ej jeans) om man ska vara tydlig att inte de ska ha jeans till.
    De som undrar över vad de ska ha på sig kommer nog att fråga, annars så kan man ju prata
    med gästerna så hör man lite läget.

De flesta har nog råd att köpa en kostym om de känner för de, finns ju de som inte är allt för dyra! Annars kan man ju höra sig för och låna av andra gäster/familj/vänner.

• tinaalpfält

Om man ser klädkoden kavaj och inte är säker på vad som menas kan nog de flesta googla eller fråga någon annan Skrattande

• darkHorse
    tinaalpfält skrev 2012-10-11 10:21:15 följande:
    Om man ser klädkoden kavaj och inte är säker på vad som menas kan nog de flesta googla eller fråga någon annan Skrattande
    Problemet är nog inte de som frågar eftersom de inte vet, utan de som tror att de vet och därför inte frågar. Sedan dyker de upp i kavaj och udda chinos eftersom "det stod ju kavaj".
  • daniiel
    darkHorse skrev 2012-10-12 00:26:23 följande:
    Problemet är nog inte de som frågar eftersom de inte vet, utan de som tror att de vet och därför inte frågar. Sedan dyker de upp i kavaj och udda chinos eftersom "det stod ju kavaj".
    De personerna, som väljer kavaj och udda byxa, har ju dock egentligen inte gjort något fel, även om det till bröllop är vanligast med hel kostym.

"Idag betyder det Kavaj och byxa i samma färg och tyg med en valfri färg. Det kan även vara en Blazer eller udda Kavaj med byxa i avvikande färg. Mörk kostym går också bra, men välj en färgad skjorta till denna. En hembygdsdräkt kan ersätta Kavaj, men det bör undvikas vid middag med dans." - Etikettdoktorn

Och angående "Etikettdoktorn", om man inte vet vem det är, Mats Danielsson heter han.
    "Mats Danielsson, författare, föreläsare och en av Sveriges mest anlitade experter på vett och etikett samt bemötande. Ofta omnämnd som en auktoritet inom området. Hans föreläsningar är uppskattade och har bokats av hundratals kunder genom åren.
    Mats Danielsson anlitas ofta som expert av både TV bl.a. TV 4, SVT, Kanal 5 , TV 3 och radio samt en rad större vecko- och dagstidningar. Du kan hitta honom som skribent på Aftonbladet och etikettexpert på Allt om Mat."

"Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:
    Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån." - Ribbing (och Camilla Lindström)
  • Sjörå
    daniiel skrev 2012-10-12 01:18:41 följande:
    De personerna, som väljer kavaj och udda byxa, har ju dock egentligen inte gjort något fel, även om det till bröllop är vanligast med hel kostym.www.alltforbrudar.com/
    För oss går de gärna komma i kavaj och udda byxa också, det kan vara väldigt snyggt det med. Det är mest jeansen vill komma undan.
  • Camilla01

Om man känner brudpartet väl vill man ju vara fin på deras fina dag, Om någon känner sig fin i jeans så får det stå för den personen detta ska ju inte påverka er lycka denna underbara dag, Om ni känner er fina och dom närmsta till er kommer särkert ha samma nivå som ni på kläderna.  Tror att er klädkod blir super. Det står ju på inbjudan var festen är på en Herrgård och då får ju ens gäster en vetenskap om temat.

• daniiel
    Sjörå skrev 2012-10-12 06:44:19 följande:
    För oss går de gärna komma i kavaj och udda byxa också, det kan vara väldigt snyggt det med. Det är mest jeansen vill komma undan.
    Vi hade faktiskt någon med jeans på vårat bröllop, med klädkod kavaj. Han hade mörka jeans, vit skjorta, svart kavaj och röd fluga. Det var väldigt passande på personen i fråga och han såg väldigt fin och uppklädd ut faktiskt :) Han stack inte ut från de som hade hel kostym egentligen. Jag tror inte ni behöver oroa er. De flesta klär sig nog så fint som de kan och känner sig bekväma med och det är väl egentligen huvudsaken.
  • PiaB

Vi bestämde oss äntligen igår och skrev ut klädkod kavaj på vår hemsida. Dels gifter vi oss i augusti så alla kanske inte vill ha mörk kostym, utan vill vara lite somriga. Dels känns kavajkoden lite friare för kvinnorna. Vi ska trotsallt vara på ett värdshus i ett friluftsområde, så lite mer ledigt känns passande

• darkHorse
    daniiel skrev 2012-10-12 01:18:41 följande:
    De personerna, som väljer kavaj och udda byxa, har ju dock egentligen inte gjort något fel, även om det till bröllop är vanligast med hel kostym.
    Alltså, jag har nog personligen inget emot män i kavaj med udda byxor. Men din text och mina första googleträffar talar ju också samma språk: i första hand är klädkoden "kavaj" kavaj och byxor i samma material och färg, men det är inte samma krav på färger som vid mörk kostym.

När jag sa udda menade jag män som kommer i kavaj och chinos i annan färg, kavaj och jeans eller liknande som man har på sig en helt vanlig dag på stan. Detta faller egentligen inte inom klädkoden oavsett om man som brudpar tycker det är ok eller ej. Jag tycker det är bra att det finns en sådan klädkod där man är mindre uppklädd än mörk kostym, men ändå mer än en vanlig krogkväll.

Kanske kan ni ange Kavaj "(ej jeans)" helt enkelt om ni inte vill ha gäster i jeans?
  • maxmamma

alltså jag fattar noll. när ni skriver att det kan bli maskerad utklädsek vid vissa koder menar ni då maskerad klädd med röd näsa o flintskallig clown peruk eller vad menar ni med maskerad utklädd??

jag är väl så dum o korkad som vanligt så jag inte fattar vad allt betyder, därav min undran 

• Chicita
    maxmamma skrev 2012-10-12 11:54:39 följande:
    alltså jag fattar noll. när ni skriver att det kan bli maskerad utklädsek vid vissa koder menar ni då maskerad klädd med röd näsa o flintskallig clown peruk eller vad menar ni med maskerad utklädd??

jag är väl så dum o korkad som vanligt så jag inte fattar vad allt betyder, därav min undran 
    Alltså visst.
    Klädkoden "Kostym" betyder egentligen maskeradklädsel.
    Men de flesta gäster förstår ju att man inte menar det. Dock kan det bli lite roliga frågor och någon tokig gäst kanske matchar kostymen med lösnäsa Flört 

Men annars brukar man mena att när gästerna känner sig utklädda, oavsett om det är en klädkod som är finare än vad dom är bekväma med, eller sämre. Så blir det maskerad.
    För gästerna spelar en roll och försöker vara något dom inte egentlien är.

Blev det klarare nu? Glad 
Svar på tråden För "låg" klädkod?