• Sebastiána

Vad göra i Göteborg? Tips önskas!

Jag har några kvällar/sena eftermiddagar att slå ihjäl. Vilka butiker eller fik ska man absolut inte missa i Göteborg? Jag kommer mest att röra mig i centrala stan. Jag har hört talas om Kafé Vanilj. Är det ett trevligt ställe?

• Svar på tråden Vad göra i Göteborg? Tips önskas!
  • sirifredde

Hej! Jag kan tipsa om att du kan gå igenom Nordstan där finns massor av butiker att shoppa i. Finns även bra med restauranger.Har aldrig varit på cafe vanilj. Däremot kan du ta starbucks som ligger på centralstationen eller varför inte blue eat and drink som ligger på centalen perfekt om du vill se en massa folk=)

• brudpar2013

Cafén finns i vasastan och avenyn, fast haga har de mysigaste ställena (bättre än vanilj, det är absolut inget speciellt ställe). Om du vill shoppa så rekommenderar jag fredsgatan och kungsgatan (nordstaden har många affärer men var beredd på mycket folk, jag rekommenderar inte att äta där inne inte inne).

• lovisa86

Om du vill shoppa så har nordstan det mesta, de flesta vanliga butikerna så det räcker långt och blir över men kanske inget särskilt exotiskt? Fundera ut om det är något speciellt du vill titta på innan. Kungsgatan har som sagt bra shopping också.  

På västra hamngatan inte långt från nordstan finns några caféer som är mysiga. Kronhusbodarna har också ett mysigt café.

• 2000

Gå och strosa i Haga är fint och det finns mysiga cafeèr där.

• darkHorse

Om du vill äta eller sippa vin är det lättast att hitta ett ställe om man går nedför Linnegatan. Har inget tips om något särskilt ställe, men där finns det mesta i kulinarisk väg. Vasa gatan med omnejd är bra för caféer. Kronhusbodarna är som någon sagt mysigt.

Vilken typ av butiker är du intresserad av? Jag gillar ju Sci-fi-bokhandeln, men den finns på fler ställen och är ju lite speciell NK finns i Göteborg också för lite märkessopping.

• Sebastiána
    lovisa86 skrev 2012-10-10 14:29:24 följande:

Om du vill shoppa så har nordstan det mesta, de flesta vanliga butikerna så det räcker långt och blir över men kanske inget särskilt exotiskt? Fundera ut om det är något speciellt du vill titta på innan. Kungsgatan har som sagt bra shopping också.  

På västra hamngatan inte långt från nordstan finns några caféer som är mysiga. Kronhusbodarna har också ett mysigt café.

Ja, jag kommer från Malmö så de gamla vanliga affärerna är inte så intressanta. Jag tänkte mer att det brukar alltid finnas lite mer speciella butiker, särskilt i lite större städer.
  • Sebastiána

Kronhusbodarna låter mysigt. Vad heter närmaste spårvagnshållplats?

• Sebastiána

Kronhusbodarna verkar påminna om ST. Gertrud i Malmö. Är caféet där mysigt också eller finns det bättre ställen i närheten?

• lovisa86

närmaste hållplats är brunnsparken, du går ut från nordstan och är där på ett par minuter, kolla på en karta :) det är ett mysigt café tycker jag! sen vet jag att det finns små caféer i närheten som också skall vara mysiga men jag har inte besökt dem. jag brukar fika mer på västra hamngatan eller i vasastan, men det är ju längre bort. kronhusbodarna är väldigt nära nordstan.

• Fjärilen

Jag har bott i Malmö i fyra år och flyttade nyligen hem till Göteborg, så jag vet iaf lite skillnaderna mellan de två städerna.

Så vad för sorts affärer är du ute efter? Kläder, pryttlar, smycken, brudsaker eller inredningsbutiker.

Jag hade inte gått till kronhusbodarna för att bara fika. Vill du ha ett mysigt eller ett hippt café? Det finns istort sett caféer över allt.

Vill du göra sightseeing eller bara fika o shoppa?

För flest restauranger så är Linnégatan ett bra ställe. Du kan hoppa av vid Järntorget och så går du uppåt längs Linnégatan, på vänster sida finns Haga. Det är ett supermysigt ställe, med små söta butiker och en massa caféer.

• Brudiframtiden

Haga är ju underbart!!!

Svar på tråden Vad göra i Göteborg? Tips önskas!