• 2000
    Äldre 8 Oct 20:54
    4164 visningar
    10 svar
    10
    4164

    Provsmaka maten

    Ni som beställt mat ifrån catringsfirma. Fick ni provsmaka maten och tårta innan?

  • Svar på tråden Provsmaka maten
  • Äldre 8 Oct 22:23
    #1

    Vår cateringfirma finns ca 40 mil från oss.
    Dom kom upp med ett mobilt kök och lagade maten på plats så vi hade inte möjlighet att provsmaka maten innan.
    Vi har dock ätit deras mat på en medeltidsmarknad några år innan bröllopet och hade en aning om vilka dom var så det kändes ok för oss.
    Vi hade ju annars tänkt laga maten själva först (delvis, en kock från "mitt" hotell skulle ha lagat varmrätten) så vi såg det som så, att även om det inte blev perfekt så skulle det bli bättre än vad vi kunde göra själva.
    Dessutom var det ju medeltidsmat. Så det var inte så många av våra gäster som testat sånt tidigare och alltså inte visste om det skulle smaka annorlunda eller inte Flört 

    Men det blev toppen...
    Dom hade även "porslin" att hyra ut (trätallrikar, träsked, "morakniv" och keramikkrus) så det gjorde ju att stämningen blev bättre också pga att allt kändes mer genuint Glad 

    Tårtan gjorde jag själv, så den hade vi provat i väldigt många olika sammansättningar innan bröllopet Flört 

  • Äldre 8 Oct 22:39
    #2

    Nej.

    Tårtan beställde vi av min kusin som har bageri/café och vi har ätit tårtor därifrån många gånger, så vi var säkra på vår sak :)

    Maten tog vi via hotellet som festen skulle vara på. Vi blev inte erbjudna att provsmaka maten och vi bad inte om det heller. Det här är dock en liten stad, så hade maten varit hemsk på det stället, hade vi vetat om det. Maten var bra :)


  • Jonas1­11
    Äldre 9 Oct 07:26
    #3

    smakade av tårta och maten skötte stället, men den provade vi med. känns som ett måste!

  • Sofiii­z
    Äldre 17 Oct 08:32
    #4

    De bör ju inte vara några problem för en fira att man ska kunna få provsmaka, fråga runt bland lite olika firmor så kan du ju välja att prova från några olika?

  • tinaal­pfält
    Äldre 17 Oct 09:30
    #5

    Vi provsmakade maten innan och det verkade inte vara några konstigheter. Tårtan var inte en bröllopstårta utan en mer standardtårta på konditorit vi beställde dem ifrån. Dock har jag växt upp med den tårtan (som är helt fantastiskt god!!) så det var inget vi kände att vi behövde smaka. 

  • frida o björn
    Äldre 17 Oct 10:54
    #6

    Vi kommer provsmaka maten från cateringfirman. Tårta vet jag inte, hade gärna gjort det, men vi har inte pratat med konditoriet ännu.

  • Cateri­ng i Eskils­tuna
    Äldre 29 Oct 16:18
    #7

    Jag driver en cateringfirma och kan berätta hur vi gör. För större bröllopsbeställningar erbjuder vi en provsmakning. Är det en buffé så får man prova vissa av rätterna men oftast inte alla då det brukar vara väldigt många rätter på en bröllopsbuffé (det är brudparet som får välja vilka rätter de vill prova). För mindre bröllopsbeställningar erbjuder vi ingen provsmakning då det helt enkelt är alldeles för dyrt för oss. Rent praktiskt fungerar det så att brudparet får betala för provsmakningen och får sedan samma summa i avdrag på fakturan för bröllopet. Detta kanske låter snålt, men om vi inte tar betalt för provsmakningen får vi väldigt mycket falska beställningar, där det så kallade brudparet inte har några som helst planer på att beställa catering (eller ens gifta sig verkar det som). Jag kan nämna att vi inte har någon restaurang utan endast är en cateringfirma, så all mat lagas speciellt till varje event, varför alltså provsmakning kostar oss ganska mycket mer pengar än om vi hade en restaurang och ändå skulle laga maten.

  • Äldre 30 Oct 08:58
    #8

    Tycker det är självklart att man ska få provsmaka både mat och tårta. Kan väl bli svårt om det är som någon annan nämde ca 40 mil bort, men bor man i tätområden så finns det ingen ursäkt från cateringbolagets sida att inte erbjuda det. 
    Iof har jag lite kontrollbehov, men att bli överraskad av något mindre än man förväntat sig skulle kännas jobbigt! 

  • 2000
    Äldre 11 Apr 18:28
    #9

    Tack för alla svar, skall läsa igen de alla!

  • 2000
    Äldre 11 Apr 18:31
    #10

    Catering i Eskilstuna skrev 2012-10-29 16:18:09 följande:Jag driver en cateringfirma och kan berätta hur vi gör. För större bröllopsbeställningar erbjuder vi en provsmakning. Är det en buffé så får man prova vissa av rätterna men oftast inte alla då det brukar vara väldigt många rätter på en bröllopsbuffé (det är brudparet som får välja vilka rätter de vill prova). För mindre bröllopsbeställningar erbjuder vi ingen provsmakning då det helt enkelt är alldeles för dyrt för oss. Rent praktiskt fungerar det så att brudparet får betala för provsmakningen och får sedan samma summa i avdrag på fakturan för bröllopet. Detta kanske låter snålt, men om vi inte tar betalt för provsmakningen får vi väldigt mycket falska beställningar, där det så kallade brudparet inte har några som helst planer på att beställa catering (eller ens gifta sig verkar det som). Jag kan nämna att vi inte har någon restaurang utan endast är en cateringfirma, så all mat lagas speciellt till varje event, varför alltså provsmakning kostar oss ganska mycket mer pengar än om vi hade en restaurang och ändå skulle laga maten.Tack för ett utförligt och tydligt svar. Tänk så tänker man ju inte själv. Inte jag i alla fall :P. Tack !

Svar på tråden Provsmaka maten