• Äldre 14 Oct 20:52
    1424645 visningar
    3377 svar
    3377
    1424645

    Orientaliskt bröllop

    Våra vänner har vi vardaglig kontakt med, så dom behöver inte ringa för att tala om ifall dom kommer eller inte, dom kan vi höra efter med själva. Men vi tänker att det är smidigast om vi lämnar telefonnummer till våra föräldrar så att släktingar som jag och min fästman inte har vardaglig kontakt med kan ringa till våra föräldrar, som dom har bättre kontakt med. Men vi får se hur vi gör med det där, vi har inte kommit så långt. 

    Det låter bra med ett "barnrum", då får barnen leka och sen sova när dom känner sig trötta och då kan föräldrarna slappna av. 

    Jag ska kolla upp tryckföretagen som ni tipsat om! 

    Föresten, vet någon av er något om "Drottninggatan Brud och fest" i Stockholm? Det står på deras hemsida att dom kan sy upp brudklänningar efter ens önskemål. Jag kontaktade dom och skickade med bild på en klänning som jag gillar och frågade vad det skulle kosta att sy upp en kopia, och dom skrev att det skulle kosta 6000 KR. Dom har tydligen folk som syr upp klänningar i Libanon, därför blir det mycket billigare. 

  • Äldre 15 Oct 15:04
    #51

    Värst vad ni är barnkära då! Hur kommer det sig att ni har så "bråttom" med att skaffa barn direkt inpå bröllopet? Är det bara barnlängtan eller är det biologiska klockan som tickar? Hur gamla är ni föresten? Jag känner också att den biologiska klockan tickar, men vi har sagt att vi ska vänta med att skaffa barn, åtminstone till ett år efter bröllopet. Vi vill leva ihop som nygifta först med allt vad det innebär, haha! Jag är 26 år, och min fästman är 27. Hur många barn vill ni ha då? Jag vill ha tre barn Glad

  • Äldre 16 Oct 10:14
    #53

    Hur går det med lägenhetsköpet föresten, på tal om det? 

    VI vill också ha tre barn som sagt och jag vill helst få barn innan jag fyller 30 år, men vi får se. Det är ju 4 år tills dess. Men samtidigt vill jag helst inte skaffa barn direkt efter bröllopet, jag vill gärna att vi ska få egen tid ihop som gifta... men man vet aldrig. 

    Om 20 min ska jag ringa till Oscars kyrkan och höra om man kan vigas där på fredagar. Jag vet inte om du läste vad jag skrev för några dagar sen, om fredag-lördag-dilemmat. Men om vi hittar en kyrka som vi gillar och där vi kan vigas på en fredag, så kommer vi att gifta oss på en fredag istället. Då sparar vi 40 000 kr på lokalen i så fall!  

  • Äldre 16 Oct 15:05
    #55
    goli skrev 2012-10-16 14:31:43 följande:
    Hahaha! Ja tjejer, efter att ha läst era inlägg så känner jag mig riktigt gammal! Jag e 50... Nä, nu skojar jag bara. Skrev så bara för att 30 inte ska låta så mycket.Skrattande Men det e min ålder iaf och sedan ett och ett halvt till två år sedan började vi känna oss redo. Nu har vi ett år kvar av vår utbildning och ville vänta med giftermål och familj efter utbildning för ekonomisk trygghet plus att vi pluggar utomlands, så vi vill gärna ha våra familjer hos oss när det väl e dags. Men när jag ser barn någonstans så SKRIKER det i mig... hihi! Så det e dags! Dessutom vill min fästman ha ett helt fotbollslag, so we better get started!!! Nalle
    Haha, du satte ett leende på mina läppar genom dina första rader av inlägget! Jag tänkte: "50!! Och börjar fundera på barn nu???!!" 30 - men då är du inte sååååå gammal! Haha, skojar bara med dig. Du har ju all tid i världen på dig att föda fram ett helt fotbollslag. Har du inte hört att 30 är det nya 18? Cool

    Nej men skämtåsido, jag kommer nog inte heller skaffa barn förrän jag är runt 30 år. Jag tycker det är en bra ålder! Förut, när jag var tonåring så tänkte jag alltid att "när jag är 23 ska jag gifta mig och när jag är 25 ska jag skaffa mitt första barn och innan jag fyllt 30 ska jag ha tre barn." Man kan lugnt säga att det tåget redan har passerat för längesen! Haha... 
  • Äldre 18 Oct 09:00
    #60

    Update från bröllopsplaneringen: Vi har nu bokat kyrka + lokal den 27 september! Jag är så otroligt glad och lättad, efter allt strul så fick vi den kyrka vi ville ha på det datum som kommer spara oss 40 000 kr! Det blir Mariefreds kyrkan, som ligger till otroligt fint och som är jätte mysig och festen kommer äga rum på Panorama! Vi ska till Panorama senast den 29 okt och betala handpenning samt skriva på kontraktet! Äntligen har det löst sig precis så som vi ville! Kyrkan sa ju först att dom inte har vigseltider efter kl 15 på fredagar och det hade aldrig funkat, men så valde jag att ringa dit igen igår och fråga, och då bad dom att få ringa tillbaka... efter några timmar ringde dom tillbaka och sa OK för vigsel kl 16.30 på fredagen den 27 september. Jag stod och skuttade medan jag pratade i telefon med damen haha! Jag är så glad att det blir den kyrkan som jag så gärna ville ha från allra första början! 

    Vi har också kontaktat ett företag som hyr ut bilar till bröllop, det blir en vit Rolls Royce med plats för 6 personer, eftersom vi vill ha med våra bestmans och brudtärnor. Den bilen ska vi boka idag, nu när vi vet exakt datum. I paketet från Panorama ingår limousine, men vi vill hellre åka i Rolls Royce, så det fixar vi själva! 

    Nästa steg är att boka DJ, live-band och fotograf. Vi kommer ju ha ett filmkamera-team som filmar + fotar bröllopet, sen har vår vän som arbetar som fotograf frågat om han också får agera fotograf på vårt bröllop, då han vill "öva" på att fota bröllop. Men eftersom det inte är något han gör vanligtvis, dvs. fotar bröllop + att jag inte gillar den stela, uppgjorda fotostilen som filmkamera-teamen brukar ha, så ska vi anställa en professionell fotograf för porträttfotografering efter vigseln. Just dom bilderna är viktigast tycker jag.   

  • Äldre 18 Oct 14:13
    #62

    Hänger du inte med i svängarna, Pagnie? *Skakar besviket på huvudet* Haha! Jag sa ju redan för några veckor sedan att vi valt att skjuta upp bröllopet då vi vill ha ett höstbröllop och så skulle det bli för stressigt att planera allt till augusti, med tanke på att vi var sent ute med allt. Har du redan glömt bort våra diskussioner om höstbröllop? Så nu får jag ett sensommar/höstbröllop med förhoppningsvis höstens fina färger och sommarens soliga väder! 

  • Äldre 18 Oct 20:13
    #64
    goli skrev 2012-10-18 14:38:19 följande:
    Vad skönt att det har löst sig! Hurraaaa!!! Slappna av lite nu o njut av de här känslan... Härligt att alla pusselbitar föll på plats! Vilken tur att du ringde igen och frågade, hahaha!!!

    Låter kul att ha med fler personer i bilen. Då kan ni ha en ordentlig förfest i bilen, hihi! Får jag fråga hur mycket det kostar att hyra en Rolls Royce och vilket företag det är? Har de andra bilar också? Vi har inte fixat med bilen ännu, letar eter ett hyrföretag med lite finare bilar...

    Vi har inte lyckats hitta ngt filmkamera-team än heller. Vet att det finns många iranier som sysslar med sånt och iom att de är iranier så har de ju bra koll på hur det går till på persiska bröllop, vilka moments som är viktiga att fånga osv. Problemet e att det svårt att veta om de faktiskt är bra! Har hört många skräckhistorier, tyvärr. Vilka är det ni ska hyra? Har de bra rekommendationer? För själva bröllopsporträtten ska vi be min kompis man fota oss. Han har bra utrustning och är riktigt duktig. Måste bara ta tag i oss och fråga! Men tror inte det ska vara några problem.
    Jaaaaa... det känns riktigt skönt! Det företaget som vi ska hyra bilen har en hemsida: www.brollopsbilar.se. Bilen som vi ska hyra är en Rolls Royce Phantom, som rymmer 7 personer (vi ska ha två brudtärnor och två bestmans). Vi vill ha bilen i tre timmar och då kommer det kosta 5500 kr. Det beror helt på sträckan som man ska åka också. Vi kommer ju åka ganska långt, från Botkyrka - Mariefred - Södertälje. Vissa biluthyrningsföretag har som så att tiden startar när dom lämnar sitt garage och slutar när dom är tillbaka i sitt garage. Men det här företaget har så att tiden för dom tre timmarna börjar när han plockar upp oss och slutar när han släppt av oss i slutdestinationen. Så vi betalar precis för dom timmar vi har tillgång till bilen! Om du googlar så kommer fler företag upp som hyr ut bilar. Det finns t ex www.bfm.nu också. Det finns fler olika företag, beroende på vad ni vill ha för bil! Men ingår inte transport i ert paket hos Santa Maria? 

    Filmkamera-team ingår ju i vårt paket hos Panorama! Så jag vet inte vilka det är, eller om dom är bra, men jag hoppas det iaf! Om jag ska vara ärlig så är fotografierna viktigare för mig än filmen, därför så kommer vi lägga lite extra pengar för att anställa en fotograf som vi vet är bra (för porträttfotografering), utöver filmkamera-teamet! Så jag känner att då kan inte mycket gå fel - dom filmar och redigerar filmen och så är det klart! Det jag kommer säga till dom som kommer filma bröllopet är att när dom redigerar filmen så får dom inte lägga till massa olika effekter. Då blir jag nöjd. Du kanske vet vad jag menar när jag säger "effekter", har du sett vissa bröllopsfilmer där dom typ klipper ut parets ansikte och så har dom "rymden" i bakgrunden och massa blomblad som svävar och ja, Gud vet vad! Haha..
    Men ingår inte filmkamera-team i ert paket heller? Jag trodde Santa Maria hade samma princip som dom andra orientaliska festlokalerna, alltså att dom har olika paket där allt ingår. 
    Men ett tips är att när ni väljer ett filmkamera-team så kan ni alltid fråga dom om att få titta på ett exemplar. Då brukar man kunna få låna med sig en bröllopsfilm hem för att få en bild av hur dom filmar och redigerar osv. 
    Har du någon aning om vad kamerafilm-team tar i pris? 
  • Äldre 18 Oct 22:18
    #66

    Jag tror det bästa är om ni går via Santa Maria och ber dom om hjälp med att hitta filmkamera-team, dom samarbetar säkert med någon/några och då får ni mycket bättre pris än om ni skulle fixa det själva. Det tror jag iaf! Vad gäller blombukett så skulle jag råda dig att fixa det själv, om du är kräsen och vet vad du vill ha! Jag har hört fler som beställt blombukett från festlokalens samarbetspartner och det har inte alls blivit som dom ville då! 
    Det är alltid bättre att gå till en florist och berätta själv hur man vill ha det än att ha en mellanhand som ska sköta det. Det blir aldrig exakt som man vill då, men som sagt, beror på hur kräsen man är! Jag är väldigt kräsen och har stort kontrollbehov, haha... 

    Vad vill ni ha för bil till bröllopet? En veteranbil eller limousine?

     

  • Äldre 19 Oct 16:32
    #68

    Det där klippet har jag också sett! Det är hemskt, alltså vad gör man i en sån situation? På riktigt, vad gör man? Alla har ju en perfekt bild av hur ens bröllop ska vara, men den här stackars bruden fick sin bild kastad i sjön (bokstavligt talat). Jag vet ärligt talat inte vad jag hade gjort om jag vore hon. Usch, jag vill inte ens tänka på det. 

     Det företag där vi har bokat bil hyr inte ut bilarna utan chaufför! Jag ringde dit idag och bekräftade bokningen. Så nu har jag bockat av det på listan! Nästa steg är DJ, live-band och fotograf! Eftersom min fästman är svensk, så vill vi ha både svensk/engelsk musik samt syriansk musik. Så vi kommer nog anlita en DJ som ska spela lite svensk/engelsk musik och så kommer vi ha ett syrianskt live-band som spelar större delen av bröllopet. Tyvärr så kostar syrianska live-band väldigt mycket, men en familjevän har bra kontakt med ett syrianskt band som jag alltid drömt om att ha på mitt bröllop, så han kanske kan fixa lite kompispris till oss!

    Får man fråga vart du och din fästman pluggar? Känns det inte frustrerande att planera ett bröllop på avstånd?  

  • Äldre 19 Oct 18:05
    #70

    Jag förstår om ni tycker att det är onödigt med en dyr hyrbil, men hur har ni tänkt lägga upp dagen? Ska du och din fästman vigas borgligt först och sen därifrån åka till festlokalen direkt? Det kan ju vara kul ändå att komma med en fin bil till festlokalen! Det behöver ju inte kosta så mycket heller, med tanke på att körsträckan är så kort. 

    Vi ska inte ha någon limousine, vi ska ha en vit veteranbil - Rolls Royce Phantom, 1961. Riktigt snygg! 

    Vad gäller musiken så tycker jag att det är bland det viktigaste på ett bröllop. Maten och musiken GÖR hela bröllopet! Sen kan man ju självklart inte göra alla nöjda.. men jag tycker det är värt att lägga extra krut på maten och musiken! Men vi får se hur det blir med live-bandet. Är det alldeles för dyrt, så kanske vi väljer ett annat alternativ. Det finns rätt många bra syrianska live-band att välja på. 

    Vi kommer vigas i en svensk kyrka, men bröllopsfesten kommer vara mer syrianskt än svenskt. Min fästman och hans familj tycker att det är jätte spännande med syriansk musik  och kultur, så dom tycker bara det är kul att vi ska ha ett syrianskt bröllop med allt vad det innebär! Men samtidigt så vill jag att min fästman ska känna att han också får sätta prägel på vårt bröllop, därför ska vi bland annat även ha svensk/engelsk musik, som sagt. Jag gillar det enkelt, för det är så vi är som människor - enkla. Jag är inte den typen som vill ha massa saker för synes skull. Det kommer vara middag med olika meza-rätter och huvudrätt följt av dans, dans och återigen dans! Ja, ungefär som du har sett på "Mitt stora feta syrianska bröllop", men inte lika stort. Jag tycker att det var rent av pinsamt att se det programmet. Men det är en annan diskussion haha... Hur kommer ert bröllop se ut? 

    Jag och min fästman träffades på jobbet. Jag gjorde min praktik (under min utbildning) där han jobbade - på ett behandlingshem för missbrukare. 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop