Inlägg från: Anonym (skåne2013) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skåne2013)

    Gästlistan, ett mycket känsligt ämne. Lång TS.

    Vi ska gifta oss nästa vår och är så klart överlyckliga över det. MEN, vi har problem. Med gästlistan. Vilka släktingar vi ska bjuda är inga tvivel om men sedan kommer vi till vänner. En av mina bästa och äldsta vänner har sedan knappt ett år tillbaka en ny pojkvän. Denne pojkvän har jag träffat en gång och det var nu, i september. Min sambo har inte träffat honom alls. Varför det inte har blivit tidigare vet jag inte men jag har mina aningar om att hon skäms lite för mig, då jag är en riktigt svensson-brud, en riktig svennebanan (och det är hon också egentligen) medans han är född i Sverige men hans familj och traditioner är inte svenska alls, lite mer syrianska (jag vet egentligen inte vilka, men det är oviktigt). De är inte förlovade men min vän har redan nu pratat om att de ska göra det till våren och sedan gifta sig till nästa vår. Hon har också nämt att han hatar svenska bröllop för han tycker de är så tråkiga. Hans melodi är stora, pampiga bröllop med flera hundra gäster, dans osv.

    När hon berättade att han hatade svenska bröllop sa jag på skoj att "då behöver ju inte vi bjuda honom när vi ska gifta oss" (hon vet inte att vi planerar bröllop, det vet ingen förutom våra föräldrar). Då utbrast hon; "Joho du det måste du för vi kommer vara ett så etablerat par när du ska gifta dig". Herre gud tänkte jag, jag har träffat människan en gång på ett helt år. Vi kommer visserligen inte skicka ut några inbjudningar förens i vår så allt kan ju hända i deras relation tills dess. Men jag är egentligen inte så sugen på att bjuda honom men samtidigt är jag rädd att hon inte kommer förlåta mig för det.

    En annan sak som är viktig: För ett tag sedan var vi gemensamt på ett bröllop där vi var bjudan utan våra pojkvänner. Sedan fick hon i kyrkan reda på att några andra som är "lika mycket vänner" som vi till brudgummen hade fått sina respektive medbjudna och min vän blev jättesur och tycket det var så orättvist. Hon var sur hela kvällen och under middagen pratade hon nästan inte med någon (förutom jätteglad med sin pojkvän i telefon) och gick hem (till sin pojkvänn) så fort middagen var slut.

    Så framför mig ser jag två scenarion:
    1. Jag bjuder bara henne, hon kommer vara sur, kanske inte kommer alls eller om hon gör det kommer gå hem tidigt.
    2. Jag bjuder henne + honom.  Hon blir glad, men han våndas, har tråkigt och sedan går de hem tidigt bara för att han inte tycker det är roligt (hon kommer ju inte stanna kvar själv liksom).

    Vad ska jag göra, och fram för allt, vad ska jag säga till henne om jag inte ska bjuda honom? Min blivande säger inte så mycket om saken eftersom det är "min" vän.

    Riktigt så här illa är det inte med alla våra vänner men många har pojkvänner/flickvänner som vi bara träffat enstaka gånger och som vi tycker mer eller mindre om. Ska vi vara konsekventa och inte bjuda några respektive (rättvist för alla, ingen blir sur, men vi känner dem inte) eller ska man bara bjuda de respektive som vi tycker om (en del blir sura, kanske inte kommer men vi känner alla)? Och sedan har vi de par som är förlovade. Att vi ska bjuda respektive "bara för att" de är förlovade tycker jag är ganska löjligt om vi fortfarande bara har träffat partnern 1 eller 2 gånger. Vi känner denne inte liksom, måste man bjuda den ändå?

    Alla säger att man ska göra som man vill och det är vårt bröllop. Men jag/vi vet ju inte vad jag/vi vill. Hur ska vi någonsin kunna välja? Gästlistan är ju så viktig för det är ju den som avgör hela bröllopsdagen egentligen! Det vore så skönt att höra någon annans syn på det hela.

  • Svar på tråden Gästlistan, ett mycket känsligt ämne. Lång TS.
  • Anonym (skåne2013)

    Glömde tillägga att det är vanligt i våra umgängeskretsar att man inte alltid bjuder pojk-/flickvänner på bröllop och jag själv har aldrig tagit illa upp för det. Min sambo blev tillexempel inte bjuden på en av mina närmaste vänner från gymnasiet bröllop och då hade vi varit ihop 1½ år. De hade aldrig träffats (jag och min vän bor inte i samma stad) och jag kan tycka det var skönt att han inte var medbjuden eftersom då hade jag känt att jag var "tvungen" att vara vid hans sida hela kvällen eftersom han inte kände någon annan som var där. Missförstå mig rätt, jag älskar mina sambo och jag VILL vara med honom men en hel dag gör man känna sig lite låst om man inte känner att man kan lämna någons sida.

    Detta är också en ekonomisk fråga och ska alla bjudas går det helt enkelt inte ihop sig. Då får vi utesluta några av  våra vänner och deras flick-/pojkvän.

Svar på tråden Gästlistan, ett mycket känsligt ämne. Lång TS.