• Tveket

HJÄLP! Krångel med säljare- ej bröllops relaterat

Detta är inte bröllopsrelaterat men behöver ändå få råd så jag vänder mig hit ändå och hoppas nån kan hjälpa mig.

Jag har köpt två hästtäcken begagnat. Betalade in 755:- på säljarens konto och fick täckena skickade till mig med posten. Tyvärr sakades det en typ av rem till båda täckena vilket säljaren hävdar inte ska finnas där samt att några spännen och resår remmar var bortklippta. Jag klagade till säljaren som sa att jag kunde skicka tillbaka täckena. Efter mycket om och men fick jag in pengar på kontot igår, men bara 650:- Täckena köptes för 350:- st och jag betalade 55:- i frakt. När jag påpekade att hon betalat in för lite menar hon att hennes bank dragit 50:- för att fixa överföringen och hon tänker bara betala 700:- totalt, för frakten till mig tänker hon inte stå för. Dessutom vill hon att jag skickar tillbaka paketet med posten som är nästan dubbelt så dyrt som schenker. (hon påstår att hon betalat 165:- för frakten till mig.) Så vad gör jag nu???

Jag antar att jag inte kan begära att hon ska betala returfrakten även fast jag egentligen tycker att hon borde det, då hon sagt att täckena var hela och felfria vilket de inte var. Hade jag vetat att de var trasiga hade jag aldrig köpt dem! Ska jag behöva stå för att hennes bank (HSB) drar 50:- för att göra en överföring till mitt konto? (nordea) Tycker dessutom att det låter konstigt att henens bank skulle ta betalt för att göra en vanlig överföring... Vem bör stå för frakten till mig?

Vet inte om det har nån betydelse men täckena skickades dessutom med ett stort företag som avsändare. Antar att hoon jobbar där...

Ber om ursäkt för ett rörigt inlägg men hoppas nån kan hjälpa mig för jag har inte en susning om vad jag ska göra nu... =(

• Svar på tråden HJÄLP! Krångel med säljare- ej bröllops relaterat
  • NeutronStar

Tycker att det känns realistiskt att man själv får betala frakten både vid köp och ev retur, det får man ofta göra hos företag som ex CDON el dyl. Dock är det ju ett annat läger när det gälle retur av felaktiga/trasiga varor.

Däremot har de inte dragit 50 kr hos hennes bank, vilket jag vet då min sambo har HSB och jag har en annan bank och vi för över pengar mellan oss ofta, så det hade man märkt ifall det dragits 50 kr. =/

Korrt sagt: hon ska betala tillbaka 700 kronor till dig, men i mitt eget tycke tycker jag att hon borde stå för frakten också när de går i retur pga felaktig beskrivning av varorna.

• Aniara4

Fråga kommunens konsumentvägledare vad som är rimligt och vad du kan göra om hon vägrar gå med på det!

• Fästmön

Det är Köplagen som gäller i detta fall. Googla på köplagen!

Låter som om hon har ngt fuffens för sej om hon skickar privata saker från jobbet. Kanske har hon låtit företaget betala frakten.. Begär ett kvitto vetja! 

• Tveket

Tack för svar. Känns dumt att bråka när det inte är några jättesummor men känner att det handlar lite om principen. Att klippa sönder saker och sälja dem som hela känns inte ok. Bra tips att kolla med konsumentvägledaren. Ska göra det i eftermiddag. =)

• Tveket

Ja, troligtvis är det hennes jobb som betalat frakten så det känns ju inte så seriöst av henne... :(

• amelian

Hade jag varit du hade jag skickat tillbaka täckena och varit glad för att jag iaf fick tillbaka 650kr.

Banken drar aldrig pengar för överföringar så det är bullshit, men din chans att då rätt i frågan är minimal. Hur som helst är det klurigt när du handlar från privatpersoner, så var glad för det du fick tillbaka och gå vidare. 

Svar på tråden HJÄLP! Krångel med säljare- ej bröllops relaterat