• Lollo01

Sy stolsöverdrag

Hej! Skulle vilja sy egna stolöverdrag av knoppalakan från ikea. Jag hittar dock inget mönster på detta. Är det någon som har tips eller ideer på hur man kan göra? //Louise

• Svar på tråden Sy stolsöverdrag
  • thistime

oj vad engagerat, vad duktigt!! :) på mitt förra hade vi knoppalakan på stolarna, men vi knöt dom bara om, vart superfint!

• Lollo01

Det blev bra med knutna alltså?? Är inne på det med. Tar ju rätt så lång tid att sy 86 stolöverdarag. Man har ju inte all tid när man har 2 små barn ;)

• Chicita
    Lollo01 skrev 2012-09-30 22:16:20 följande:
    Det blev bra med knutna alltså?? Är inne på det med. Tar ju rätt så lång tid att sy 86 stolöverdarag. Man har ju inte all tid när man har 2 små barn ;)
    Inte för att det är något fel med knutna överdrag, men det går ju åt minst dubbelt så många lakan då (om man knyter som de flesta verkar göra). 
    Tänk på att du inte behöver sicksacka kanterna. Dom ska ju bara hålla en kväll så att mäta ut och riva remsor och sen göra fyrkanter / sidor av andra remsor tar inte så lång tid.
    Och när du har gjort ett eller två överdrag så behöver du inte ens nåla längre utan du bara mäter och viker och syr sidorna på ryggstödet, sen sätter du dit sidobiten och syr fast.

Det låter krångligare än det är, men du bör kunna sy rätt många överdrag på en dag om din blivande ser till att ta hand om barnen helt och hållet ibland 
  • Makeupmyday

Jag håller på och syr överdrag nu, ska ha 120 st så det tar sin lilla tid, men det blir riktigt snyggt! Och när man väl har gjort ett par stycken så får man upp farten :D

• thistime
    ja det blev superfint o knyta ju! ett lakan per stol blir det.
  • thistime

• Lollo01

Är dessa på bilden knutna? Ser kanonfint ut. Det hade jag verkligen kunnat tänka mig. Men hur knyter jag dem så?

• Lollo01

Är väldigt intresserad av om överdragen på stolarna är knutna eller ej. Om de är knutna hur knyter jag dem då på detta fina sätt ;)

• Chicita

Ja dom är knutna.

Det ska finnas en tutorial på youtube på svenska, men jag kan inte hitta den åt dig tyvärr.
    Men testa att söka på stolsöverdrag och liknande där så kanske du hittar den. 

Svar på tråden Sy stolsöverdrag