• Sadae

Bröllopsfika

Hej!

Vi vill ha ett enklare bröllop med efterförljande fika. Hur kan man lägga upp en sådan tillställning utan att det blir tråkigt? Vad gör man förutom att fika? Finns det några trevliga aktiviteter man kan hitta på? Hur har ni lagt upp "festprogram" och liknande? 

Ni som har haft sådana här kaffe-/tebröllop, berätta gärna hur ni hade lagt upp er dag!

En sista fråga, vad gjorde ni resten av er bröllopsdag? 

• Svar på tråden Bröllopsfika
  • Chicita

Vi hade inget sådant bröllop så jag kan inte berätta hur det går till.
    Men för att göra det lite mer minnesvärt så försök tänk "Engelskt Afternoon Tea".
    Färskt småbröd med marmelader och ostar. Kex och ost (blåmögel, Camembert osv) med skivade päron och vindruvor, små små kakor i mängder och små bakelser.

Nyckelordet är "överflöd" 

Många olika te-sorter att välja på (gärna lös-te och såna där te-bollar) och gärna flera sorters kaffe (mörkrostat, smaksatt osv)

Jag skulle nog också försöka undvika bordsplacering, kanske undvika att duka med sittplatser till alla till och med. Några stå-bord, någon bänk utan bord och några runda / fyrkantiga bord med stolar runt så man uppmuntrar till mingel och rörelse.

Jag skulle inte heller försöka styra upp det allt för mycket, utan försöka låta det flyta lite och lösa sig efter hand... 

• novia72

Vårt bröllop var precis som Chicita beskriver, vi ville ha ett tebröllop á la 40-tal, vi hyrde ett kafe med inredning från sekelskiftet och dekorerade med våra temafärger, levande ljus,blommor etc. Vi hade Engelskt Afternoon Tea, utan bordsplacering, med mingel och rörelse, tal och bröllopsdans. Allt avslutades med en mycket god bröllopstårta och champagne. Vi lämnade lokalen efter 3-4 timmar och tog in på 5-stjärnigt hotel i stan, där vi TVÅ åt vår bröllopsmiddag och spenderade en fantastisk helg tillsammans med spa, massage, behandlingar, goda frukostar etc. etc. ;)

• Sadae

Åh vad mysigt det låter.

Frallor med färskostar och marmelader låter trevligt. Jag älskar att baka så det passar egentligen mig väldigt bra. Marmelader kan man ju också göra själva så blir det genast mer personligt.

Att vara i ett kafe lät också trevligt. 

Svar på tråden Bröllopsfika