• Sadae
    Äldre 24 Sep 10:42
    3115 visningar
    11 svar
    11
    3115

    Bröllop med kort planeringstid

    Jag och min fästman har kommit fram till att vi nog skulle vilja gifta oss i vinter, kanske runt juletid till och med.

    Vi har inte börja planera, är det möjligt att få ihop allt?

    Vi vill ha ett litet och enkelt bröllop där vi gör så mycket vi kan själva. Ett överdådigt bröllop är inte vår stil. Eventuellt bjuder vi bara på kaffe och tårta efter vigseln. Vill vi ha något mer än så bjuder vi nog på smörgåstårta.

    Jag är lite orolig för att långväga gäster (25-30 mil) ska känna att smörgåstårta och fika inte är tillräckligt för att de ska vilja komma. Men vi tvingar ju ingen förstås.

    Det jag skulle vilja ha hjälp med är lite vad vi behöver göra för att hinna med allt? Eller är vi för sent ute redan nu. När måste man skicka ut inbjudningarna tillexempel? 

    Någon som kan hjälpa mig med en cheklista? 

  • Svar på tråden Bröllop med kort planeringstid
  • FruNov­ember
    Äldre 24 Sep 10:48
    #1

    Grattis! Jag tror absolut att ni hinner få ihop det! att börja med är väl kläder/ ringar, kyrka/ vigselplats, lokal för fika.. Vi gjorde som Ribbing tycker, och skickade inbjudningarna 2 månader innan bröllopet..

  • Aniara­4
    Äldre 24 Sep 10:52
    #2

    Det viktigaste är att boka kyrka/vigselplats och präst/förrättare (präst ingår ju liksom automatiskt om ni bokar vigsel i kyrkan). Därefter festlokal och catering om ni ska ha det - eftersom ni vill göra maten själva behöver den inte planeras lika långt i förväg.

    När ni vet var ni ska vara och när kan ni skicka inbjudningar. De närmast anhöriga kan ni ju ringa och förvarna direkt när bokningen är klar så behöver de inte vänta till ni skrivit och skickat inbjudningskorten.

    Klänning kan ta tid att hitta, särskilt om man är kräsen, så det kan bli nästa sak att ta itu med, liksom ringar.

    Ansök om hindersprövning i lagom tid. Ni laddar ner och fyller i blanketten och skickar in den, sen får ni ett svar när den är godkänd och det papperet ska lämnas till vigselförrättaren.

    Vill ni ha en solist som sjunger på vigseln, eller underhållning på festen är det också bra att börja leta så snart som möjigt, liksom fotograf om det är viktigt för en. Blommor går fortare. Är man inte petig kan man gå in på blomsterhandeln samma dag och be dem sätta ihop en bukett av vad de har hemma, det blir billigare också.

    Men som sagt, tänk att ni först och främst ska ha tid, plats, förrättare och godkänd hindersprövning, så blir ni gifta i alla fall. Allt annat är optional!

  • stjärn­frukt
    Äldre 24 Sep 11:28
    #3

    Heeej!

    Min blivande man gick ner på knä & friade den 22 augusti i år. Vi ska gifta oss nu i samband med sonens dop, 20 oktober! Det första vi gjorde var att boka kyrka och lokal när det var fixat gjorde vi gästlista & inbjudningskort och skickade ut. Sen var det beställa ring till mig, köpa kläder till oss och barnen, boka ett band, frisör och blombukett. I veckan ska vi beställa tårta, och mat. Vi ska bjuda på kallskuret som vi gör själva + potatisgratäng som vi beställer. Dekoration köper vi lite då & då. Känner inte så jättemycket stress faktiskt, utan tycker det ska bli så roligt, årets fest ska det bli!

    Checklista finns det bra här på bröllopstorget, men kan klistra in våran, men den är inte så noggrann.  


    Att göra innan bröllopet


    Bestämma namn KLART


    Välja låtar till bandet. KLART eventuellt bestämma en bröllopsdans?


    Skriva ut hinders prövning, posta KLART


    Köpa glas KLART


    Ringa silverborden ang gravering KLART


    Köpa stolsöverdrag, hämtas av Anders på fredag, Anders kommer och lämnar måndag. KLART


    Bestämma blommor lila höstbukett KLART


    Ringa hotellet Bokat deluxrum KLART


    Köpa klänning till N.  KLART


    Köpa skor till N.  KLART


    Köpa skor till L KLART
    Köpa brudklänning KLART
    Köpa underkläder+underkjol+diadem KLART 


    Fixa ram till "the weddingtree" KLART


    Köpa sidenband till W KLART
    Köpa kläder till W KLART 


    Fixa Gästbok + penna KLART


    Fixa pennor till gäster KLART 


    Köpa material till kuvertlådan KLART 


    Köpa dekoration


    -       dukar KALRT


    -       stolsöverdrag KLART


    -       stolsband KLART


    -       sizoflor KLART


    -       ljus KLART


    -       vasar KLART


    -       dekoratinsstenar 


    Bestämma mat
    Köpa mat 


    Göra drink lappar


    Bestämma musik till kyrkan


    Göra spel lista på ipod


    Göra bordsplacering


    Göra bordsplacerings tavla


    Göra bordsplacerings skyltar


    Köpa stämpel


    Bestämma tårtor
    Göra tårtor 


    Göra mat skyltar


    Göra festprogram


    Köpa slips till T 


    Köpa alkohol


    Köpa smink


    Fixa hundvakt


    Kolla tårtspadar


    Fixa fingerfärg


    Göra kuvertlådan
  • Lady Antebe­llum
    Äldre 24 Sep 13:30
    #4

    Jag förstår din tanke, så kan jag också känna ibland när jag läser trådar om en vigsel långt fram i tiden. Men det klart vill man ha en viss kyrka viss lokal osv som är polulär gäller det ju att vara ute i tid. Jag bokade kyrkan i januari för att vara säker på att vi fick den på det datum vi önskat. Klänning började jag titta efter i våras, främst för att jag ville ha en med ärm vilket visat sig vara snudd på omöjligt- har fått beställa en som är uppsydd efter mina önskemål. Skor- stövlar beställde jag i veckan som var och nu har jag börjat fila på inbjudninskorten. Vi gifter oss i december litet brölopp med afternoon tea, men det blir ju lite plannering kring ett sådant också. Personligen tycker jag att det varit svårast att få tag i passande kläder och inte i lokal, gifter man sig under högsäsång tror jag problemen blir det omvända. Men klart ni hinner allt beror ju på var man lägger ribban. Lycka till!!

  • BlomAn­na
    Äldre 24 Sep 14:35
    #5

    Jag skulle inte tycka att det kändes för lite med smörgåstrårta/tårta även om jag åkte 25-30 mil. Jag har hela min familj så långt bort och vi åker ju för födelsedagar etc. Så det tror jag inte du behöver oroa dig för. Är det nån som känner att det är fjuttigt på något sätt får de väl stanna hemma

    Tror ni kan få ihop ett helt perfekt bröllop på denna tid  

  • Äldre 24 Sep 15:32
    #6

    Vårt efternamnsbyte tog 7 månader, det var det mest tidskrävande som vi inte kunde påverka själva. Men ska ni byta efternamn båda två så går det ju betydligt fortare.

  • Sadae
    Äldre 24 Sep 19:12
    #7

    Tack för alla tips pch tankar, jag har börjat få ordning på en cheklista nu. Största problemet just nu är att vi inte hittar någon festlokal till vår tilltänkta kyrka. Glad

  • Pillan
    Äldre 24 Sep 20:05
    #8

    I vilken stad ligger kyrkan då?

  • Sadae
    Äldre 24 Sep 21:33
    #9

    Strax utanför Norrköping, Kvillinge kyrka.

  • msE
    Äldre 24 Sep 22:09
    #10

    Kyrkan har inget församlingshem som ni kan låna för  enklare fest efter vigseln??

  • Sadae
    Äldre 25 Sep 07:56
    #11

    Nej, knepigt nog så har den inte det. Kyrkan ligger jättefint ute på landet, tyvärr blir det långt till närmaste festlokal. Så vi funderar på att byta kyrka. En som ser nästan likadan ut, men ligger lite mindre charmigt. Dock egentligen bättre tillfängligt för våra gäster.

Svar på tråden Bröllop med kort planeringstid